جایزه «بیست» تقدیم به مردم ایران

نگاه سوم- چهل و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری شب گذشته با اهدای جایزه گوی بلورین بهترین فیلم به «فرشته کنار دریا» به کارگردانی فردریک دومون و جایزه ویژه هیات داوران به «بیست» ‌عبدالرضا کاهانی به پایان رسید. معتبرترین رویداد سینمایی منطقه اروپای مرکزی و شرقی که از ۱۲ تیرماه در شهر کارلووی واری جمهوری چک آغاز شده بود، شنبه شب با اهدای جوایز به برگزیدگان رشته‌های مختلف به کار خود پایان داد و گوی بلورین بهترین فیلم به فیلمی از بلژیک و کانادا اهدا شد. دومون فیلمساز بلژیکی که با «فرشته کنار دریا» همراه با ۱۳ فیلم دیگر از جمله «بیست» کاهانی برای دریافت جایزه بزرگ جشنواره کارلووی واری رقابت می‌کرد، این جایزه را به همراه ۳۰‌هزار دلار پول نقد از آن خود کرد. فیلم داستان کودکی تلخ یک پسر نوجوان و رابطه‌اش با پدری دوست‌داشتنی؛ اما سختگیر است.

هیات داوران کارلووی واری به ریاست کلودی اوسار «بیست» را شایسته دریافت جایزه ویژه به همراه ۲۰‌هزار دلار پول نقد دانست. نیکی کریمی، رودریگو پلا، سرگئی دوورتسوی، ماریا بونه‌وی، ایوان زاچاریاس و کنت توران اعضای هیات داوران بودند. کاهانی پس از دریافت جایزه آن را به مردم ایران تقدیم کرد و از حاضران خواست مردم ایران را ایستاده تشویق کنند.

جایزه بهترین کارگردان به آندریاس درسن آلمانی برای کمدی «ویسکی با ودکا» رسید و پاپریکا استین دانمارکی برای بازی در درام «تشویق» و الیویه گورمه بلژیکی برای «فرشته کنار دریا» و پل جاماتی آمریکایی برای «ارواح سرد» بازیگران برگزیده زن و مرد لقب گرفتند. در این بخش از فیلیپ گاباچ بازیگر ۱۵ ساله «خوکچه‌ها» تقدیر شد.

جشنواره کارلووی واری ۲۰۰۹ شب گذشته با نمایش فیلم سینمایی «قایقی که تکان خورد» به کارگردانی ریچارد کرتیس به پایان رسید و چهل و پنجمین دوره این رویداد معتبر سینمایی از دوم تا دهم ژوئیه ۲۰۱۰ در جمهوری چک برگزار می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود ریاست هیات داوران بخش اصلی جشنواره کارلووی واری امسال را کلودی اوسار تهیه‌کننده فرانسوی به عهده دارد و نیکی کریمی یکی از داوران این بخش است.

«بیست» تصویری شفاف از ایران امروز

عبدالرضا کاهانی پس از اکران فیلم در جشنواره کارلووی واری امسال به همراه بازیگر و تدوینگر فیلم در نشست پرسش و پاسخ آن شرکت کرد.

در این نشست مهتاب کرامتی بازیگر و شیما منفرد تدوینگر «بیست» نیز حضور داشتند و کاهانی در آن ابتدا درباره شرایط فیلم ساختن در ایران گفت و سپس به سوال خبرنگاری درباره تاثیر گرفتن سینماگران ایرانی از فیلم‌های آمریکایی و اروپایی پاسخ داد.

کارگردان «بیست» گفت: ما در ایران فیلم زیاد می‌بینیم؛ به خصوص فیلم‌های اروپایی و مستند و سینمای مستقل را دنبال می‌کنیم. من درباره خودم می‌توانم بگویم که حداقل دو ماه پیش از کلید زدن فیلم تازه‌ام فیلمی نمی‌بینم تا بیشتر روی کارم متمرکز باشم و کارم برای خودم تازگی داشته باشد.

کاهانی درباره اینکه دوست دارد با فیلم خود چه پیامی به بینندگان منتقل کند، گفت: خیلی اهل پیام دادن نیستم؛ ولی بدم نمی‌آید تماشاگر متوجه این بشود که زندگی ادامه دارد و ما در زندگی این حق را داریم که بانشاط باشیم و از فرصتی که زندگی در اختیارمان قرار می‌دهد بهترین و بیشترین استفاده را بکنیم. بولتن روزانه جشنواره چهل و چهارم کارلووی واری هم در گفت‌وگویی با کاهانی به مناسبت نمایش «بیست» در بخش مسابقه، فیلم را ارائه‌گر تصویری واقع‌گرایانه از شرایط جامعه معاصر ایران دانسته و آن را کمدی تراژیک درباره ماجراهای بسته شدن یک تالار پذیرایی در تهران امروز توصیف کرده است.

کاهانی در این گفت‌وگو که پیش از رفتن به کارلووی واری انجام شده، درباره فیلم ساختن در ایران گفته است: شرایط فیلمسازی در اینجا به ما راه‌هایی تازه آموخته و ما را به این نتیجه رسانده که باید در کارمان خلاقیت داشته باشیم. از سه فیلم من، دو فیلم در ایران به نمایش درنیامده و باز هم خبرنگاران ایرانی من را فیلمسازی خوش‌شانس می‌دانند.

وی در ادامه افزوده است: در حوزه انسانیت و سینما من هیچ مرزی برای خودم نمی‌شناسم. من به انسان‌ها و انسانیت علاقه‌مندم و هرگز سعی نکرده‌ام، درباره کشوری خاص فیلم بسازم. مضمون و محتوای تمام فیلم‌های من انسان‌ها هستند. من هر کجا که زندگی کنم آرزو دارم هیچ‌کس نخواهد دیگران را وادار به انجام کارهای خوب بکند.