پایان مساوی برای بهترین بازی ایران

سمت راست: شادی بازیکنان پس از به ثمر رسیدن گل-عکس‌ها: رویترز

سمت چپ: مسعود شجاعی که تنها گل ایران را به ثمر رساند. دنیای اقتصاد- عصر دیروز بازیکنان تیم ملی فوتبال‌ایران آشکارا نسبت به بازی‌های قبل بهتر ظاهر شدند، اما تلاش آن‌ها و افشین قطبی به نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک منجر نشد. به‌این ترتیب فوتبال‌دوستان‌ایرانی تا بامداد امروز چشم انتظار بودند که شاید برد یکی از دو تیم عربستان و کره شمالی منجر به حضور‌ایران در بازی‌های پلی آف شود.

این دیدار از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی از ساعت ۱۵:۳۰ در ورزشگاه جام جهانی سئول آغاز شد. دو تیم در نیمه نخست بازی متعادلی انجام داده و بازی سرعتی را در دستور کار داشتند. در دقیقه ۲۵ جواد نکونام موقعیت مناسبی را از دست داد و در دقایق پایانی نیمه اول شجاعی موقعیتی بسیار عالی به دست آورد؛ اما دروازه بان کره به سختی آن را دفع کرد.

در حالی که نیمه اول بازی بدون گل به پایان رسید، در نیمه دوم تیم ملی با فشار بیشتری بازی را آغاز کرد و سرانجام در دقیقه ۵۱ مسعود شجاعی روی سانتر نصرتی و بر اثر برخورد اتفاقی توپ با بدنش موفق به گلزنی شد. دقیقه ۶۳ بازی نیز شجاعی در حالی که به راحتی می‌توانست گل دوم ایران را به ثمر برساند، توپ را از دست داد. بلافاصله تیم کره دست به حمله زد و فرصت خطرناک این تیم توسط مهدی رحمتی دفع شد.

بازیکنان کره جنوبی بعد از دریافت گل، بازی هجومی‌تری را به نمایش گذاشتند، به طوری که در دقیقه ۶۶ توپ آنها به تیرک دروازه رحمتی برخورد کرد تا نفس ایرانی‌ها در سینه حبس شود.

در ادامه مسابقه بازیکنان ایرانی با بی دقتی موقعیت‌های خود را از دست دادند و خستگی در آن‌ها کاملا مشهود بود. بازیکنان کره از این وضعیت استفاده کردند و در نهایت، تلاش آنها با گل دقیقه ۸۱ پارک جی سونگ به ثمر نشست. در حالی که قطبی در دقایق پایانی دو مهاجم را به میدان آورد، اما باز این تیم کره بود که به سمت دروازه ایران حمله می‌کرد به طوری که در دقیقه ۸۹ یک موقعیت تک به تک را از دست داد.

قضاوت این مسابقه بر عهده میشی مورا یو هیچی از ژاپن بود. او به نکونام، کعبی و شجاعی از ایران و سونگ یونگ و پارک جی سونگ از کره جنوبی کارت زرد نشان داد. تیم ملی با این تساوی برای مشخص شدن وضعیت صعود چشم انتظار بازی عربستان و کره شمالی ماند که ساعت ۲۲:۳۰ دیشب به وقت تهران برگزار شد و امکان درج نتیجه آن ممکن نبود.

در صورتی که این بازی به تساوی انجامیده باشد، ایران ۱۱ امتیازی از صعود به جام جهانی باز خواهد ماند و این رویا برای ایرانی‌ها به پایان می‌رسد؛ اما در صورتی که این بازی برنده داشته باشد، تیم ملی بخت صعود به‌عنوان تیم سوم را برحسب تفاضل گل پیدا کرده است.

تیم کره جنوبی نیز که از قبل صعودش به جام جهانی را مسجل کرده بود، با این تساوی ۱۶ امتیازی شد و به طور مستقیم به جام جهانی راه پیدا کرد. قبل از بازی دیشب تفاضل گل ایران ۱+، کره شمالی ۲+ و عربستان صفر بود. بازیکنان ایران در‌این بازی به سرمربیگری افشین قطبی به‌این ترتیب به میدان رفتند:

مهدی رحمتی،‌هادی عقیلی، سید جلالی حسینی، حسین کعبی، محمد نصرتی(۸۶- محمدرضا خلعتبری)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مهدی مهدوی کیا(۸۷- وحید‌هاشمیان)، علی کریمی (۷۵ - آرش برهانی)، مسعود شجاعی