نماینده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران و خلیج فارس به مرکز شکل‌دهی سیاست آمریکا در قبال ایران منتقل می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد: دنیس راس که هم اکنون نماینده آمریکا در خاورمیانه از جمله امور ایران است، به زودی این پست خود را در وزارت خارجه آمریکا ترک خواهد کرد و به سمت جدیدی منصوب می‌شود تا بتواند نقش فعالتری در شکل دهی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران داشته باشد.

این مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت: راس خواستار آن شده تا از حاشیه به مرکز ایجاد سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران منتقل شود.

بر خلاف «جورج میچل» نماینده آمریکا در خاورمیانه و «ریچارد هالبروک» نماینده آمریکا در افغانستان و پاکستان که سمت‌های خود را با هیاهوی زیادی دریافت کردند، اما سمت راس طی یک اعلامیه رسمی در نیمه‌های شب اعلام شد. در واقع سمت اعطا شده به دنیس راس مبهم بوده است. وی مشاور ویژه در امور خلیج فارس و جنوب غربی آسیا بوده که یکی از وظایفش شامل پیشبرد سیاست دولت اوباما برای تعامل دیپلماتیکی با ایران بوده است. مقامات وزارت خارجه تاکید داشتند که راس یک نماینده یا یک مذاکره کننده نبوده، بلکه وی یک هماهنگ کننده و مشاور برای «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه است.

«یان کلی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که راس در سمت کنونی خود باقی خواهد ماند. البته وی گزارش‌هایی که راس به زودی پست خود را ترک خواهد کرد را انکار نکرد. کلی افزود: راس در شغل خود در وزارت امور خارجه به سختی کار می‌کند و اگر و هر زمان ما یک انتصاب جدیدی داشته باشیم به شما اطلاع خواهیم داد. مقامات دولتی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفتند، راس در دولت «بیل کلینتون» رییس‌جمهور سابق آمریکا نماینده این کشور در امور خاورمیانه بوده و انتظار دارد که پست جدید وی بالاتر باشد. کارشناسان معتقد بودند به کارگیری دنیس راس در وزارت امور خارجه آمریکا راهکاری بوده تا باراک اوباما به اسرائیل این اطمینان را بدهد که از آنها حمایت می‌کند.