مسوولان از به کارگیری‌کلمات تحریک‌آمیز پرهیز کنند

دنیای اقتصاد- همزمان با برگزاری اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها درباره نتایج انتخابات و بروز ناآرامی‌ها و درگیری‌ها، شخصیت‌ها، احزاب، گروه‌های سیاسی، مراکز رسمی و سه‌نامزد انتخاباتی خواستار حفظ آرامش جامعه و پیگیری اعتراض‌ها به روش مسالمت‌آمیز شدند. علی لاریجانی رییس مجلس، محسن رضایی یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری و نیز تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و برخی علمای حوزه علمیه قم خواستار رعایت آرامش در بیان اعتراض‌ها و دعوت از نیروی انتظامی برای مواجهه ملاطفت آمیز با مردم شدند. از روز شنبه که نتیجه انتخابات اعلام شد تا به امروز برخی ناآرامی‌ها درباره نتیجه انتخابات بروز یافته است که شخصیت‌ها و بزرگان کشور به منظور پیشگیری از بروز وقایع ناخوشایند، خواستار حفظ آرامش در کشور شده‌اند.

در این راستا محسن رضایی با صدور پیامی‌ضمن دعوت مردم و نیروهای انتظامی‌به آرامش، از برخی مسوولان کشور خواست از به کارگیری کلمات و جملات تحریک‌آمیز که موجب خشم و عصبانیت مردم می‌شود، پرهیز کنند.

این پیام که در پایگاه اینترنتی دکتر محسن رضایی آمده است، بدین شرح است:

حوادث تلخ دو روز اخیر نشان می‌دهد که مناقشه‌ بزرگی در جامعه ما در حال شکل گیری است. خوشحال نیستم که پیش‌بینی‌های اینجانب در حال وقوع است. از مدت‌ها قبل فکر می‌کردم که تفرقه و ناآرامی‌جدیدی در حال شکل‌گیری است. در نامه به آقای عسگراولادی تقاضای وحدت و در مناظره با آقای میرحسین موسوی به آن اشاره کردم. این‌که نیروهای انتظامی‌در مقابل مردم قرار گیرند یا اینکه مردم در مقابل نیروی انتظامی‌ـ که فرزندان آن‌ها هستند ـ قرار گیرند، بخشی از این فتنه است.

لذا لازم می‌دانم نکات زیر را عرض کنم:

۱ - از همه برادران انتظامی‌و امنیتی تقاضا می‌کنم که با حضور مسالمت‌آمیز و آرام مردم، برخوردی دوستانه و محبت‌آمیز داشته باشند و تا زمانی که کسی به خشونت دست نزده است از برخورد تند با آنها پرهیز کنند. رعایت خونسردی و متانت در چنین شرایطی بسیار ضروری است. از مردم بخواهید که خودشان نظم و آرامش را حفظ کنند.

۲ - از مردم عزیز می‌خواهم که اعتراض خود را با کمال مسالمت و قانونی ابراز دارند و از هرگونه درگیری یا اهانت افراد نفوذی نسبت به نیروهای انتظامی، در میان خود، جلوگیری کنند. همیشه در چنین شرایطی احتمال سوءاستفاده نفوذی‌ها امکان پذیر است. شما خودتان نظم را با کمال آرامش حفظ کنید.

۳ - برخی از مسوولان کشور باید در صحبت‌های خود از به کارگیری کلمات و جملات تحریک‌آمیز پرهیز کنند که موجب خشم و عصبانیت مردم نشوند. تواضع و فروتنی و ایثار رمز عبور از شرایط فتنه‌انگیز امروز جامعه است.

۴ - از اعضای محترم شورای نگهبان می‌خواهم به شکایات نامزدهای ریاست‌جمهوری به صورت جدی رسیدگی کنند. مردم می‌خواهند بدانند سرنوشت آرای آنها به کجا انجامیده است.

در پایان ناراحتی و نگرانی عمیق خود را از حوادث اخیر ابراز می‌کنم و از مسوولین کشور می‌خواهم که هرچه سریع‌تر به این حوادث رسیدگی کنند. حفظ وحدت و همدلی بین مردم و مسوولان از مهمترین امور است و همه باید در جهت آن بکوشند. وقتی ما بهترین مردم دنیا را داریم نباید چنین حوادثی در ایران شکل بگیرد و با کمک خود آنها باید نظم و آرامش و متانت را حفظ کنیم.

باید با مردم با ملاطفت برخورد شود

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد مهدی‌هادوی تهرانی، این استاد حوزه و دانشگاه در بیانیه‌ای درخصوص مسائل انتخابات اعلام موضع نموده است بی‌شک قانون برای اعتراضات و رسیدگی به تخلفات مسیری مشخص کرده که باید با رعایت آن حرمت حضور حکیمانه مردم را پاس داشت. هرگونه رفتار که شائبه تخلف را ایجاد کند، باید کنار گذاشت و آن را ناسپاسی به این همه نعمت باید شمرد. اگر این رفتار خشم مردم کریم را برانگیزد و آنها را به خیابان ریزد، گناهی بزرگ خواهد بود. البته اگر چنین شد، شکر حضور قانون‌مند مردم در انتخابات اقتضا می‌کند با ملاطفت برخورد شود و ریشه‌های شک و تردید به شیوه ای قانون مند خشکانده شود، تا همگان بدانند ملت فهیم ایران تا چه حد در برابر قانون تسلیم و در رفتار اجتماعی و سیاسی خود حکیم است. حضور حکیمانه و قانون گرایانه مردم در این صحنه مکرر حماسه را به پیشگاه ولی عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و همه مومنان تبریک گفته و از درگاه حق تعالی عزت مستدام این ملت را خواستارم. امید آن که در پرتو راهنمایی‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) این حماسه از گزند هرگونه نابخردی در امان ماند و پاس خون شهیدان انقلاب اسلامی‌در پاسداشت رای خردمندانه ملت ایران تبلور یابد.