دنیای اقتصاد- حملات برخی گروه‌ها به خوابگاه‌های تهران و شیراز با اعتراض گسترده‌ای مواجه شد.

به دنبال بروز ناآرامی‌ها در خوابگاه کوی دانشگاه تهران‌،رییس دانشگاه تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد از طریق مراجع قانونی حوادث اخیر کوی دانشگاه تهران را پیگیری خواهد کرد‌. به گزارش ایلنا در اطلاعیه فرهاد رهبر آمده است: تعرض به کوی دانشگاه تهران‌، نماد آموزش عالی کشور، توسط گروهی متجاوز و ضرب و شتم دانشجویان عزیزی که دغدغه‌ای جز اعتلای دانشگاه و کشور را ندارند، موجی از تاسف و تاثر در دل اینجانب و تک‌تک دانشگاهیان را به دنبال داشت. اینجانب به عنوان رییس دانشگاه تهران به شما عزیزان اطمینان می‌دهم که علیرغم مشکلات و محدودیت‌ها‌، نهایت مساعی خود را به منظور حفظ امنیت و آرامش شما عزیزان به کار برده و از طریق مراجع ذیربط شناسایی و مجازات عاملین این اقدام موهن را پیگیری نمایم.

دانشگاه تهران در طول تاریخ پرافتخار خود همواره مامن و خانه همه فرهیختگان‌، دانش‌پژوهان و دانشگاهیان بوده و می‌باشد. لذا حفظ امنیت و آرامش آن وظیفه تک تک اعضای این خانواده بزرگ می‌باشد. اینجانب ضمن دعوت همگان به آرامش، کمک و مساعدت شما فرزندان عزیز را در این راستا خواهانم.

همچنین در اعتراض به حوادث اخیر در دانشگاه شیراز، دکتر محمدهادی صادقی رییس دانشگاه شیراز در نامه‌ای به وزیر علوم، رسیدگی به این موضوع و اعلام نتیجه آن در اسرع وقت را خواستار شد.

وی همچنین از ریاست دانشگاه شیراز استعفا کرد. به گزارش ایسنا متن نامه رییس دانشگاه شیراز پیش از استعفا خطاب به وزیر علوم بدین شرح است:

برادر گرامی ‌جناب آقای دکتر زاهدی

وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری

احتراما نظر به شرایط پیش آمده در چند روز اخیر و سوء استفاده برخی عناصر فرصت‌طلب وابسته به بیگانه از تجمعات دانشجویی و ایجاد آشوب در محیط دانشگاه و نیز عدم درک درست شرایط موجود، بدین وسیله هتک حرمت به فضای علمی‌و حریم مقدس دانشگاه را شدیدا محکوم نموده، ضمن انزجار از رفتارهای هماهنگ با اهداف شوم بیگانگان، به طور جد خواستار تعقیب قانونی مسببین امر می‌باشیم.

مقتضی است به منظور دفاع از اساتید محترم و دانشجویان عزیز نسبت به این موضوع رسیدگی و نتیجه را در اسرع وقت اعلام نمایند.

همچنین دانشگاه تهران در ارتباط با حوادث اخیر این دانشگاه اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

دانشگاه تهران با دعوت از دانشجویان فهیم و فرهیخته دانشگاه به هوشیاری بیشتر، حضور غیرقانونی و رفتار خلاف قانون و حریم‌شکنانه افرادی غیرمسوول که از خارج دانشگاه، به دانشجویان تعرض نموده و با وارد نمودن ضرر و زیان به اموال دانشگاه موجب شکستن حریم مقدس دانشگاه شده‌اند را شدیدا تقبیح و محکوم نموده و از قوه قضائیه و نیروی انتظامی ‌خواستار شناسایی و معرفی متخلفان و برقراری نظم و تضمین امنیت حریم دانشگاه و فرزندان عزیز خود می‌باشد.

مسوولین دانشگاه تهران وظیفه خود می‌دانند برای دفاع از حریم مقدس دانشگاه از طریق مراجع قانونی تا احقاق حقوق فرزندان خود از هیچ کوششی دریغ نکرده و مجدانه پیگیری لازم را به عمل آورند. بر همه ملت غیور و دانشجویان عزیز روشن است که دانشجویان، این فرزندان فرهیخته ملت ایران هیچ گاه اخلال‌گر نبوده و تفکیک صفوف آنان از سایرین برای حفظ ساحت مقدس علم ضروری است.

رییس، هیات رییسه، و مجموعه مدیران دانشگاه، دانشجویان دانشگاه تهران را فرزندان خود دانسته و همچون پدری دلسوز، با همه وجود از استقلال و آرامش آنان و دانشگاه دفاع خواهند نمود و صیانت از

حریم مقدس دانشگاه و دانشجویان را بر خود فرض می‌دانند.

از سوی دیگر جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در کوی دانشگاه تهران در جریان ماوقع کوی در شب گذشته قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا ‌حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر زاکانی، سروری، دکتر نادران نمایندگان تهران و دکتر کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز دوشنبه با حضور در کوی دانشگاه و بازدید از خوابگاه‌ها با دانشجویان گفت‌وگو کرده و در جریان ماوقع کوی در شب گذشته قرار گرفتند.

این نمایندگان مجلس طی تماس‌ها و جلساتی نتیجه بررسی‌های اولیه خود را به استحضار رییس مجلس شورای اسلامی ‌دکتر لاریجانی و همچنین سایر مسوولان از جمله نیروی انتظامی‌رساندند و خواستار جبران خسارات وارده و دلجویی از دانشجویان و آزادی دانشجویان بازداشت شده و پیگیری و مجازات آمرین و عاملین این اتفاقات ناگوار شدند.

این گزارش حاکی است پیگیری نمایندگان مجلس کماکان ادامه دارد.