لاریجانی: وزیر کشور پاسخگوی حوادث پیش‌آمده باشد

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌‌پور

دستور رسیدگی به حوادث کوی دانشگاه و شهرک سبحان. لاریجانی در جلسه علنی مجلس اعلام کرد

وزیر کشور مسوول حوادث پیش آمده است

دستور رسیدگی به حوادث کوی دانشگاه تهران صادر شد

دنیای اقتصاد: اعتراض مقامات آمریکایی و اروپایی به نتیجه انتخابات ایران با واکنش شدید اللحن علی لاریجانی رییس مجلس مواجه شد و همزمان دستور علی لاریجانی برای بررسی حمله به کوی دانشگاه تهران صادر شد.

همچنین لاریجانی خواستار توضیح وزیر کشور درباره حوادث پیش‌آمده شد. به گزارش خبرنگار پارلمانی دنیای اقتصاد روز گذشته علی لاریجانی به آمریکایی‌ها توصیه کرد به جای این که نگران انتخابات ایران باشند، نگران فضاحت‌های خود باشند. علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی مجلس سخنان یاد شده را به زبان جاری ساخت.

سخنان علی لاریجانی واکنش به مواضع آمریکا و اروپا در قبال انتخابات ایران بود. باراک اوباما رییس‌جمهور، هیلاری کلینتون وزیر خارجه و چند مقام دیگر آمریکایی به نتیجه انتخابات در ایران اعتراض کرده‌اند و خواستار توضیح دولت ایران درباره چگونگی شمارش آرا شده‌اند.

برخی کشورهای اروپایی نظیر انگلستان، آلمان و فرانسه هم مواضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند و حتی وزارت خارجه آلمان سفیر ایران را احضار کرده است و به نتیجه انتخابات اعتراض کرده است. اتخاذ چنین مواضعی با واکنش شدید اللحن علی لاریجانی رییس مجلس مواجه شد. علی لاریجانی با انتقاد شدید از آمریکایی‌ها گفت: برخی از دول خارجی در این شرایط با مواضع عجولانه و سبک‌سرانه ابعاد دیگری از این موضوع را نشان می‌دهند. لاریجانی با اشاره به اینکه لازم نیست آمریکایی‌ها نگران ایران و انتخابات آن باشند تصریح کرد: شما باید نگران حل فضاحت‌های سیاسی و امنیتی خود باشید و چه خوب شد که شما در پس سخنان فریب‌کارانه خود چهره واقعی خود را نشان دادید که بعضی ساده‌لوحانه تصور می‌کنند که شما در شعار تغییر صداقت دارید.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران هوشیار است و پاسخ شما را در میادین دیگر خواهد داد اظهار داشت: برخی از کشورهای اروپایی که در شرایط فعلی در علاج مشکلات بحران مالی و جایگاه خود دچار مشکل جدی هستند با دستپاچگی در مورد انتخابات ایران موضع‌گیری می‌کنند.

رییس مجلس با بیان اینکه در ۳۰ سال پیش قیم بزرگ‌تر از آن را از کشور بیرون کرده‌ایم تصریح کرد: تصور نکنید که مجال فرصت‌طلبی پیدا خواهید کرد. شما اگر می‌توانید اتحاد خود را در اتحادیه اروپا حفظ کنید برایتان کفایت می‌کند وزن شما در مسائل خاورمیانه و منطقه دیده شده که چقدر است و بی‌جهت اسباب بی‌آبرویی خود را فراهم نکنید.

وی در ادامه افزود: این حوادث نشان می‌دهد که همه سیاستمداران و احزاب و ملت عزیز باید با هوشیاری، اقدامات و سخنان خود را بسنجند و فرصت به بیگانگان ندهند که هرزه‌درانی کند.

دستور بررسی حوادث کوی دانشگاه

همچنین علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود حوادث کوی دانشگاه در یکشنبه شب را غیرقابل قبول خواند و گفت که وزیر کشور مسوول حوادث پیش آمده است. یکشنبه شب لباس شخصی‌ها به کوی دانشگاه تهران حمله کردند و تعدادی از دانشجویان را مضروب و به برخی ساختمان‌های کوی دانشگاه آسیب وارد کردند.

لاریجانی در واکنش به این حمله، با بیان اینکه این روزها شاهد حوادثی در کشور هستیم که باید همگان نسبت به آن احساس مسوولیت کنند تصریح کرد: با انتخابات باشکوهی در ۲۲ خرداد با مشارکت ۸۵‌درصدی ملت زمینه‌ای برای تکامل جمهوری اسلامی گام اساسی در دهه چهارم انقلاب یعنی دهه پیشرفت و عدالت را فراهم نموده‌ایم.

وی ادامه داد: این واقعه پتانسیل ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شود که باید قدر آن را دانست و قدرشناسی از این پدیده مبارک اتحاد، همدلی و هم‌راستای در جهت توسعه و آبادانی کشور است و هر گونه اظهارات و اقدامات باید در چارچوب قانون باشد. لاریجانی با اشاره به اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری به شورای نگهبان در رسیدگی به شکایات انتخاباتی راه‌‌گشا بوده است تاکید کرد: امیدواریم که شورای نگهبان با دقت و سرعت به موضوع بپردازد و به جامعه گزارش کند و مردم عزیز را در جریان آن قرار دهد و به همه آقایان توصیه می‌‌کنیم که مسیر قانونی را در پیش گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی برخوردهای نسنجیده و نادرست در کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان و مجتمع مسکونی نمایندگان و چند نقطه دیگر باعث ناراحتی دانشجویان عزیز و ساکنان این مناطق شده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر کشور مسوول است و باید پاسخگو باشد، گفت: در این موارد باید چارچوب قانونی رعایت گردد و مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت این خواست آرا را دنبال می‌کند.

خسارات وارده به شهرک سبحان جبران شود

علی لاریجانی رییس مجلس ساعت ۳۰/۲۲ شب دوشنبه از شهرک سبحان که مورد تعرض و آسیب عناصر خودسر قرار گرفته بود، بازدید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، لاریجانی ضمن گفت‌وگو با ساکنین شهرک سبحان از واحدهای مسکونی و خودروهای آسیب‌دیده بازدید کرد. این گزارش حاکی است؛ در این بازدید که در پی مشاهدات دکتر کاتوزیان نماینده مردم تهران از وضعیت اسفبار شهرک سبحان در بلوار کاوه انجام گردید، رییس مجلس شورای اسلامی‌خواستار پاسخگویی وزیر کشور و جبران خسارات وارده به ساکنین گردید.