در جدیدترین اتهام مبنی بر اینکه دولت ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، کتاب «دولت جنگ» تالیف آقای «جیمز ریزین» که نکاتی از آن در روزنامه‌های پرتیراژ آمریکایی به عنوان یک سند غیرقابل انکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادعا کرده است که یک دانشمند روسی که به عنوان جاسوس دوجانبه عمل می‌کرده و در پروژه هسته‌ای ایران دخالت داشته، دست نوشته‌ای را که شامل نحوه طراحی بمب اتم بوده در اختیار ایران قرار داده است. به گزارش «تابناک» این اسناد اعلام می‌کنند که دستور انتقال داده‌های محرمانه به ایران توسط شخص آقای کلینتون صادر شده است. بنابر این گزارش سازمان CIA از یک دانشمند روسی برای جاسوسی در این زمینه استفاده کرده و توسط او دست نوشته‌ای برای تولید بمب هسته‌ای در اختیار ایران قرار داده است.

در گزارشی که در روزنامه نیویورک تایمز نیز منتشر شده است ادعا می‌گردد که ایران از این نقشه برای استفاده در ساخت بمب هسته‌ای استفاده کرده است.

این کتاب همچنین ادعا می‌کند که خطاهایی که برای گمراهی در این نقشه توسط مقامات آمریکایی ایجاد شده‌اند به راحتی توسط دانشمندان روسی که با ایران فعالیت می‌کردند قابل رفع می‌باشد.

به نوشته کتاب مذکور عملیاتی که در سال ۲۰۰۰ توسط کلینتون انجام گرفت به نام «عملیات مرلین» نامگذاری شده و یکی از بدترین عملیات سازمان سیا در تاریخ مدرن است. بنابراین گزارش این کتاب ادعا می‌کند که از طریق دانشمندان روسی، نوشته‌ای با مضمون «بسته جرقه» به ایران تحویل داده شد که مکانیزم تولید جرقه توسط ماشه را که نیاز به یک زنجیره هسته‌ای دارد، برای انفجار هسته‌ای نشان داده است.

این گزارش می‌افزاید: آقای ریزن نویسنده این کتاب به نیویورک تایمز گفته است که مشخص نیست چه کسی برای بار اول این پیشنهاد را به کلینتون داده که به ایران دست نوشته تولید بمب را بدهد، اما آنچه مشخص و قطعی است، اینکه کلینتون این دستور را داده است. به گفته این نویسنده این اولین اشتباه کلینتون نبوده؛ زیرا او تکنولوژی هسته‌ای موشک دور برد را در اختیار چینی‌ها قرار داده است که دقت موشک‌های آنها را افزایش داده است. بر اساس این ادعا وی همچنین در سال ۱۹۹۴ تکنولوژی تاسیسات اتمی ‌را در اختیار کره شمالی قرار داده است.