مجموعه سازهای قشقایی به موزه موسیقی رفت

مهر- طرح جمع‌آوری مجموعه سازهای قشقایی برای قرار گرفتن در موزه موسیقی به پایان رسید.

پروین بهمنی گفت: در این پروژه که از سه ماه قبل آغاز شده بود، گرد‌آوری مجموعه‌ای مربوط به فرهنگ موسیقیایی قشقایی شامل سازها، اسناد صوتی، تصویری و مکتوب در دستور کار قرار گرفت تا در اختیار موزه موسیقی گذاشته شود.

این خواننده و محقق در ادامه افزود: تمامی‌ سازهای جمع‌آوری شده در جریان این پروژه ساخته شده‌اند، اما به دلیل اینکه برخی از سازهای قشقایی مانند چوگور و کمانچه قشقایی از بین رفته بودند، ما مجبور بودیم با انجام تحقیقاتی دوباره آنها را بسازیم. حاصل این کار ساخت سازهای ناقاره سفالی، مسی و آهنی، سه تار، کرنا، سرنا، نی، دودوک، چوگور و کمانچه قشقایی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد جمع‌آوری اسناد نیز ما کارمان به دو بخش آرشیوی و تولیدی تقسیم می‌شد؛ بخش آرشیوی مربوط به اسناد صوتی، تصویری (عکس و فیلم) و مکتوبات می‌شد. بخش تولید نیز به بازخوانی بسیاری از مقام‌های موسیقایی قشقایی باز می‌گشت که نمونه ضبط شده‌ای از آنها در دست نبود.بهمنی همچنین گفت: این طرح با همکار من و دامون شش بلوکی (محقق و نوازنده) آغاز و همچنان در حال انجام است که جمع‌آوری سازهای قشقایی ابتدای همین هفته به پایان رسید؛ اما هنوز کار در سایر بخش‌ها ادامه دارد که آن نیز تا چند هفته آینده به اتمام خواهد رسید.