یک مقام مسوول از سفر مجدد معاون محمد البرادعی در امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته آینده به تهران خبر داد.

این مقام مسوول در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: اولی هاینونن در راس هیاتی از مقامات فنی آژانس دوشنبه آینده در ادامه گفت‌و‌گو‌هایی که در دور اول مذاکرات طرفین که دوم و سوم اردیبهشت در تهران برگزار شد، به ایران سفر می‌کند. وی در خصوص نتایج دور اول مذاکرات ایران و آژانس گفت: در دور اول مذاکرات میان ایران و آژانس در رابطه با همکاری‌های دو جانبه، گزارش ماه ژوئن آژانس درباره ایران و نیز چگونگی رفع اختلاف نظر آژانس و ایران بر سر مساله «مطالعات ادعایی» گفت‌و‌گو شد.

وی افزود: هفته آینده اولی هاینونن در راس هیاتی برای ارائه نظرات آژانس و گفت‌و‌گو بر سر مباحث مطرح شده در دور اول مذاکرات به تهران می‌آید.

این مقام مسوول همچنین گفت: مقامات آژانس طی حضور در تهران بازدیدی از تاسیسات هسته‌ای ایران نداشته‌اند.

براساس این گزارش، این دور از مذاکرات ایران و ‌آژانس که مساله مطالعات ادعایی، از موضوعات مطرح در مدالیته، در آن مورد بحث قرار می‌گیرد از سوی سازمان انرژی اتمی مدیریت می‌شود.

اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی در امور پادمان‌ها به همراه هرمن ناکارت، مسوول بخش منطقه‌ای پادمان آژانس، هفته گذشته دور اول مذاکره با دکتر علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس و دکتر محمد سعیدی، معاون امور بین‌المللی و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی را انجام دادند.

به گفته یک مقام مسوول در سازمان انرژی اتمی، این دور از مذاکرات که اولین مذاکرات مقامات ایران و‌ آژانس پس از گزارش ماه مارس محمد البرداعی بود به منظور چگونگی رسیدگی به موضوع «مطالعات ادعایی» انجام گرفت.

این مقام مسوول در سازمان انرژی اتمی درباره سفر اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود: از آنجایی که بین ایران و آژانس بر سر بررسی مطالعات ادعایی اختلاف نظر وجود دارد، دیدار و گفت‌وگوی طرفین تنها به چگونگی رسیدن به راه‌حلی برای بررسی این مساله (مطالعات ادعایی) است.

محمد البرداعی از بند‌های ‌۳۵ تا ‌۴۲ گزارش ماه مارس خود به روند رسیدگی مطالعات ادعایی در جریان اجرای مدالیته اشاره کرده است. در این بخش‌ها به رغم آنکه ایران ارزیابی‌های خود را ارائه کرده است، اما آژانس مدعی است که هنوز مسائلی باقی است که نیاز است به آن پرداخته شود. همچنین آژانس در گزارش اخیرش خواستار انجام ملاقات‌هایی با مقامات ایرانی درباره برخی ادعاهای مطرح در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شده است.

همچنین، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در بوسنی به سر می‌برد، در اظهاراتی تصمیم ایران برای پاسخگویی به مطالعات ادعایی را نقطه عطفی در همکاری‌های هسته‌ای ایران و آژانس دانست.

البرادعی روز چهارشنبه گفت: ایران توافق کرده است تا پایان ماه مه (اوایل خرداد) مساله مطالعات ادعایی را روشن کند. تا جایی که من می‌دانم، احتمالا تا پایان ماه مه در موقعیتی قرار خواهیم داشت، تا توضیحاتی را درباره مطالعات نسبت داده شده به ایران از تهران دریافت کنیم. البرادعی گفت: اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌ها گزارش داده است که وی و مقامات ایرانی در زمینه روندی برای آغاز توضیحات درباره مطالعات ادعایی در طول چند هفته کوتاه به توافق رسیدند.

وی همچنین تاکید کرد: مساله مطالعات ادعایی «تنها موضوع باقیمانده‌ در تحقیقات ما پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال و گذشته است».