ابلاغ پیام بشار اسد به احمدی‌نژاد در همدان

درحالی که گفته می‌شود وزیر امور خارجه سوریه حامل پیام مهمی از سوی بشاراسد رییس‌جمهور این کشور بوده است، محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه وی را در همدان به حضور پذیرفت. رییس‌جمهوری در دیدار ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، ملت‌های منطقه را به حفظ و تقویت هوشیاری در قبال توطئه و فتنه‌گری دشمنان و آمادگی برای خنثی‌ کردن آن فراخواند.

محمود احمدی‌نژاد روز پنج شنبه در استانداری همدان، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه را به حضور پذیرفت و در این دیدار آخرین تحولات منطقه به ویژه فلسطین ، عراق و لبنان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایرنا احمدی‌نژاد در این دیدار با اشاره به حساسیت و اهمیت منطقه خاورمیانه، تکاپوی آمریکا برای دخالت در امور این منطقه را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: دولت آمریکا به علت وضعیت داخلی خود، به بن بست رسیدن سیاست‌هایش علیه ایران ، سوریه و منطقه و انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور، تحرکات وسیعی را در خاور میانه دارد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در عراق و فلسطین شکست خورده‌اند و از تهدید سوریه و جلوگیری از برگزاری نشست سران عرب در دمشق نیز نتیجه‌ای

نگرفته اند ، از این رو چنانچه این ناکامی‌ها و بن بست‌ها ادامه پیدا کند، قدرت آمریکا از هم خواهد پاشید.

احمدی‌نژاد با تاکید بر ضرورت حفظ و تقویت آمادگی دولت‌ها و ملت‌های منطقه در برابر توطئه و فتنه‌انگیزی دشمنان یادآور شد: همواره باید برای خنثی کردن تحرکات آمریکا در منطقه آمادگی و برنامه ریزی داشته باشیم، اما آنچه حقیقت دارد آنکه آمریکایی‌ها رفتنی هستند و هر کس هم با اینها باشد، خواهد رفت.

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار تحلیل مقامات سوری از اوضاع منطقه خاورمیانه را به رییس‌جمهور کشورمان ارائه و از اوضاع عراق و فلسطین ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین با اشاره به حمایت سوریه از دولت نوری مالکی در عراق، اوضاع فلسطین اشغالی را حساس دانست و گفت: به‌رغم محاصره شهر غزه و تجاوز گری مستمر رژیم صهیونیستی، ملت و شهروندان غزه توانسته‌اند با رهبری حماس مقاومت و امور را اداره کنند و به خاطر همین پایداری نیز پایگاه مردمی جنبش حماس در صحنه فلسطین تقویت شده است .

پیام مهم بشار اسد

این در حالی است که خبرگزاری آکی ایتالیا به نقل از یک مقام سوری نوشت: ولید المعلم حامل پیام بسیار مهمی از سوی بشار اسد به همتای ایرانی‌اش است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه السفیر، چاپ لبنان، خبرگزاری آکی ایتالیا به نقل از مقام یاد شده افزود: ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه حامل پیام بسیار حایز اهمیتی از سوی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه به محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران است. این مقام اظهار کرد: مرحله کنونی و تحولات سریعی که منطقه از نظر سیاسی و نظامی شاهد آن است، سوریه و ایران را برآن می دارد که بر ضرورت هماهنگی‌ها تاکید کنند.

تهران و دمشق از ثبات در عراق حمایت می‌کنند

وزیر امور خارجه‌ پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای سوری خود در یک نشست خبری ‌اظهار کرد: ایران و سوریه در حمایت از ثبات و آرامش، حمایت از دولت قانونی آن و کمک به بازگشت امنیت به این کشور اتفاق نظر دارند.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه گفت: تداوم حضور نیروهای خارجی یکی از دلایل نا‌امنی‌ها و مشکلات موجود در عراق است. وقت آن رسیده برنامه خروج نیروهای خارجی از عراق ارائه شود.

وی درباره تحولات لبنان اظهار کرد: تحمیل نظرات طرف‌ها یا مجموعه‌های خاص از سوی هر کسی در مسائل داخلی لبنان نباید صورت گیرد.

مشکل لبنان راه‌حل لبنانی دارد و جریان‌های مختلف لبنانی در رسیدن به یک تفاهم‌ همه‌جانبه برای خروج از وضعیتی که در آن هستند اقدام کنند. همه‌ طرف‌ها می‌توانند به نزدیک شدن دیدگاه‌ها کمک کنند.