جمهوری آذربایجان دوشنبه اعلام کرد: محموله تجهیزات هسته‌ای روسیه به مقصد ایران به این خاطر که مدارک روس‌ها از قبل ارائه نشده بود، متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «خزر ابراگیم»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، مدعی شد: آذربایجان ارائه اطلاعات بیشتر درباره این محموله را از سوی روسیه خواستار شد؛ زیرا در خصوص احتمال نقض سه دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برضد برنامه هسته‌ای ایران نگران است. این سخنگو افزود: با توجه به حساسیت وضعیت باید تمامی جزئیات این محموله را بدانیم تا آشکار شود که آیا این تجهیزات هسته‌ای با تحریم‌های سازمان ملل مغایرت نداشته باشند.

شرکت دولتی تم‌استروی‌اکسپورت» روسیه اعلام کرد: یک یا دو کامیون حامل تجهیزات هسته‌ای به مقصد نیروگاه بوشهر در مرز ایران و آذربایجان متوقف شده‌اند.

«ایرینا یسیپووا»، سخنگوی این شرکت روسی گفت: این محموله شامل تجهیزات عایق حرارتی لازم برای عملیات نیروگاهی است و توقیف این محموله ظاهرا به تاخیر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر منجر نمی‌شود و روسیه به ساخت و تکمیل این نیروگاه در ایران ادامه می‌دهد.

این در حالی است که محموله‌های هسته‌ای روسیه به مقصد ایران از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مبدا مورد بررسی و مهر و موم قرار می‌گیرد.