رییس مجلس هیچ قانونی را «ابلاغ» نکرده است

اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی درباره درج سه قانون مصوب در روزنامه رسمی کشور و انعکاس آن در برخی مطبوعات و پایگاه‌های اطلاع رسانی، توضیحی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این متن آمده است: به دنبال درج خبری در برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و مطبوعات درباره نامه رییس مجلس شورای اسلامی به روزنامه رسمی کشور برای چاپ سه قانون مصوب مجلس و اظهارنظر سرپرست معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر اینکه این قوانین مدت‌ها پیش از سوی رییس‌جمهوری ابلاغ شده است، توضیحاتی به شرح زیر ارائه می‌شود.

در ادامه این متن نوشته شده است: قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ۱۵ روز پس از چاپ در روزنامه رسمی کشور لازم‌الاجرا می‌شوند (مگر اینکه در قانون زمان دیگری برای لازم‌الاجرا شدن آن پیش‌بینی شده باشد)، بنابراین اجرای قانون پس از سپری شدن زمان فوق‌الذکر، از تاریخ درج در روزنامه رسمی موضوعیت می‌یابد و اگر قانونی در روزنامه رسمی چاپ نشده باشد، از حیث حقوقی قابلیت اجرا ندارد. در متن ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که رییس مجلس هیچ قانونی را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نکرده است.

در این متن تصریح شده است: اداره کل قوانین مجلس پس از بررسی‌های اولیه طی نامه شماره(۲۴۲۴ مورخ ۸۷/۱/۲۲ وابسته به قوه قضاییه) درج یا عدم درج قوانین مورد اشاره را از روزنامه رسمی کشور (وابسته به قوه قضاییه) استعلام کرد.

روزنامه رسمی کشور در پاسخ،طی نامه شماره ۹/۱۲۱ مورخ ۸۷/۱/۲۶ اعلام کرد که هیچ یک از موارد مورد استعلام برای درج و انتشار به این مرجع واصل نشده است. لذا در پی دریافت پاسخ روزنامه رسمی کشور ریاست مجلس شورای اسلامی طبق تبصره ماده یک قانون مدنی طی نامه‌ای به روزنامه رسمی کشور دستور چاپ قوانین یاد شده را صادر کرد.

گفتنی‌است یکشنبه‌ای که گذشت خبرگزاری‌ها نوشتند حدادعادل ۳مصوبه مجلس را به دلیل استنکاف رییس‌جمهوری ابلاغ کرد.مجلس اما ساعاتی پس از انتشار این خبر، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در خبری که اسناد آن را نیز ضمیمه کرده بود، درصدد اثبات این نکته برآمد که رییس مجلس قوانینی را ابلاغ کرده است که رییس‌جمهور، ۹ ماه قبل، ۶ ماه قبل و ۵۰ روز قبل آنها را ابلاغ کرده و اجرای این قوانین نیز آغاز شده است.

به نظر می‌رسد ناهماهنگی مزبور از آنجا ناشی شده است که به رغم ابلاغ مصوبات مجلس به دستگاه‌های اجرایی توسط رییس‌جمهور، خبر ابلاغ در روزنامه رسمی درج نشده و مجلس براساس استعلام از این امر آگاهی نیافته و حداد عادل دستور درج این قوانین را در روزنامه رسمی صادر کرده است.