رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بخش ناچیزی از یارانه‌هایی را که در سایر بخش‌ها هدر می‌رود بابت بیمه امین‌اجتماعی فقرا بپردازیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. آیت ا... هاشمی رفسنجانی که دیروز در همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران سخن می‌گفت با اشاره به اینکه اکنون حدود ۹۰هزار میلیارد تومان بابت یارانه انرژی صرف می‌شود، خاطرنشان کرد: در حالی که ما از هزینه فروش نفت خود باید هزینه استخراج و حمل‌و‌نقل را هم بپردازیم، در کشورهایی مانند ترکیه و فرانسه، معادل فروش قیمت تمام شده یک بشکه نفت از مردم مالیات گرفته می‌شود؛ یعنی به عبارتی درآمد ترکیه و فرانسه از نفت از فروش نفت ایران بیشتر است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر یک گوشه از این یارانه‌ها بابت بیمه اجتماعی به مردم داده شود، شکایت‌ها و اختلاف‌ها کاهش می‌یابد و دست فقرا نیز برای مراجعه به پزشکان بازتر می‌شود.

وی افزود: این راهی است که کشورهایی مانند سوئد رفته‌اند و موثر بوده است.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور روی دانش و علم تکیه‌محوری شده است»، گفت: در تحلیل ما نقص کار کشور در کمی بهره‌گیری از دانش است.

وی افزود: ما این نقیصه را دیدیم و در همه جای سند چشم‌انداز تکیه فراوانی بر بالا بردن بهره‌وری و دانش‌محوری داشته‌ایم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بالا بردن بهره‌وری خیال خام نیست و با وجود استادان، دانشگاه‌ها و هزاران دانشمند ایرانی در سراسر دنیا دست‌یافتنی است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: متاسفانه آن‌طور که وزیر بهداشت به من می‌گفت، بحث تعرفه‌ها مقداری پزشکان و محققان ما را از کارهای عمیق علمی و دقت بیشتر در تشخیص‌ها دور کرده است. پزشک و محقق ما نباید نگران این نوع بحث‌ها باشد، بلکه باید به کار اصلی خود، یعنی طبابت در کنار تحقیق و پژوهش بپردازد؛ ما باید راه را باز کنیم و به محققان میدان بدهیم و آنها را تامین کنیم.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه «گرانی مواد غذایی به صورت مستقیم و سریع بر فقرا فشار بیشتری وارد می‌کند»، گفت: امروز مردم دنیا هوشیارند و اگر بی‌عدالتی توسعه یابد در برابر آن قیام، اعتصاب و شورش می‌کنند و این حق آنان است، چون چاره‌ای جز این ندارند.

وی مشکل عدالت سلامت را شامل کشور ما نیز دانست و افزود: مشکل کمبود اعتبارات در بیمارستان‌های ما برخی از مردم را ناچار می‌کند که دارایی‌های خود را بفروشند و این مناسب حال کشور نیست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر تامین‌اجتماعی برای همه قشرهای مردم در بخش‌های سلامت، درمان، تحصیل، شغل و مسکن تاکید کرد و گفت: اگر این بخش‌ها با تامین‌اجتماعی تامین شود تا حدی مشکلات حل خواهد شد و کسانی که در ایران متولد یا به کشورمان پناهنده می‌شوند خیال‌شان آسوده می‌شود.

وی افزود:‌ اگر این اتفاق بیفتد دیگر شوک‌های تبعیض را شاهد نخواهیم بود.