یخ آب نمی‌شود

نگاه سوم - این روزها در حالی اولین ماه از سال جدید را پشت سر می‌گذاریم که هنوز تحرک لازم در بازار موسیقی ایران دیده نمی‌شود.

علاقه‌مندان به موسیقی پس از آن که در روزهای پایانی سال شاهد کارهای جدید در بازار بودند و به‌رغم این که سال گذشته نیز برای موسیقی و اهالی آن سال خوبی بود هنوز اثری از آن را در بازار نمی‌بینند.

هر چند آثاری که پیش از سال جدید به بازار عرضه شدند آنقدر جذابیت دارند که شاید تا چندی این عدم عرضه به چشم نیاید اما نمی‌توان از آن چشم‌اندازی مثبت ترسیم کرد.

بسیاری از فعالان این بازار دلیل این مساله را نهایی نشدن قیمت‌ها می‌دانند و در واقع شاید آثاری هم که آماده ارائه هستند در حال حاضر در بلاتکلیفی ناشی از عدم تعیین قیمت‌ها به سر می‌برند.

اما در همین بازار علاقه‌مندان به موسیقی سنتی ایران آلبوم مولویه شهرام ناظری را به عنوان پرفروش‌ترین کار هفته معرفی می‌کنند.

مولویه جدیدترین اثری است که از ناظری در بازار وجود دارد و همچنین جدیدترین در سبک خودش.

هنوز کاری در زمینه موسیقی سنتی بعد از مولویه ارائه نشده است. البته مولویه نیز پس از چندین ماه از موعد مقرر به بازار آمد. «دریای بی‌پایان» نیز یکی دیگر از کارهای پرفروش در هفته گذشته بود. این اثر که می‌توان آن را پرفروش‌ترین آلبوم سال قبل نیز دانست، کار مشترکی از سالار عقیلی و گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم است. «غوغای عشق‌بازان- شجریان» و «روی در آفتاب» نیز از دیگر آثار پرفروش در هفته گذشته بود. غوغای عشق‌بازان تقریبا اواسط سال گذشته به بازار عرضه شد که از همان ابتدای ورودش تا امروز همواره جزو پرفروش‌ها بوده است البته این گونه استقبال برای آثار کسانی چون شجریان و ناظری قابل پیش‌بینی است. از سوی دیگر روی در آفتاب نیز از استقبال خوبی برخوردار است چرا که هم علیرضا قربانی را به عنوان خواننده دارد و هم اشعار مولانا را. این اثر هم در هفته‌های پایانی سال گذشته عرضه شد.

علاقه‌مندان به موسیقی بی‌کلام نیز این روزها شاهد حضور کار جدیدی نیستند و فعلا به همان آثار قدیمی بسنده کرده‌اند. از میان این آثار می‌توان به نغمه‌های خوابگرد، پیانوی ۲ محجوبی و ابرها اشاره کرد.

در دیگر زمینه‌ها نیز تقریبا نمی‌توان اثری را به عنوان کاری شاخص معرفی کرد و شاید تنها بتوان در زمینه موسیقی تلفیقی به یار آسمانی اشاره کرد که همچنان از سوی دوستداران این گونه آثار استقبال می‌شود.

یار آسمانی اختصاص به دونوازی تنبور و باقلاما دارد.

تنبور این کار را علی‌اکبر مرادی نواخته است و باقلامای آن را آولاش اوزدمیر نوازنده‌ای ترک.

در یار آسمانی نوازندگان توانسته‌اند با درک متقابل از حال و هوای خاستگاه سازها و تفکر منسوب به آن، اثری را فراهم کنند که تداعی‌کننده فضای روحانی سرشار از راز و نیاز است. چه تنبور برای طریقتی عرفانی در ایران سازی روحانی است که همراه با آن به وجد و سماع می‌پردازند و باقلاما نیز برای جمعی از اهالی کردستان ترکیه این حس را دارد. البته باقلاما چند سالی می‌شود که جزو سازهای اصلی ارکسترهای ترکیه شده است و هنوز تنبور نتوانسته است در ایران به این جایگاه دست پیدا کند.

یار آسمانی را می‌توان دومین تجربه موفق نوازندگان ایرانی با باقلامانوازان ترک دانست. چرا که پیش از این کیهان کلهر نیز با اردان ارزنجان آلبوم تا بیکران دور دست را به بازار عرضه کردند. تا بیکران دوردست نیز که دونوازی کمانچه و باقلاما است بداهه‌نوازی این دو ساز براساس درک متقابل از یکدیگر است. تابیرکان دوردست هم یکی دیگر از آثاری است که همچنان از سوی علاقه‌مندان استقبال می‌شود.

در حال حاضر برخی از آثار هستند که توانسته‌اند جای خالی آثار جدید در بازار را پر کنند، اما با توجه به اینکه معمولا فروردین هر سال همراه با عرضه آثار تازه و نو به بازار بود نمی‌توان امسال را آغاز خوب، حداقل از نظر سطح تولید و عرضه یا از نظر فروش دانست.