نامزد جمهوریخواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا که از سیاست‌های «جورج بوش» رییس‌جمهوری کنونی این کشور پیروی می‌کند، تاکید کرد: در صورت پیروزی در انتخابات آینده از فشار فزاینده دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران به منظور جلوگیری از برنامه‌های هسته‌ای تهران استفاده می‌کند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، جان مک‌کین که اغلب به اتخاذ سیاست‌های جنگ‌طلبانه متهم می‌شود در مصاحبه با پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» تاکید کرد: متقاعد کردن مردم آمریکا برای جنگ علیه ایران دشوار خواهد بود.

وی تاکید کرد: من معتقدم ما می‌توانیم با کشورها با استفاده از ارزش‌ها و اصولی که نزد ما گرامی است تعامل داشته باشیم و فشار قابل توجه دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی اعمال کنیم.

این سناتور برجسته ایالت آریزونا تصریح کرد: اگر تصمیم بگیرم که باید حمله کنم، باید مباحث متقاعدکننده بیشتری انجام شود تا این کار انجام پذیرد؛ زیرا ما در یافتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق ناکام ماندیم.

اظهارات مک‌کین در حالی مطرح می‌شود که دو رقیب دموکرات وی یعنی سناتور باراک اوباما و سناتور هیلاری کلینتون خواستار گفتگو با ایران شده‌اند.

از سوی دیگر بحث ایران یکی از محورهای رقابت انتخاباتی اوباما و کلینتون نیز بوده است به گونه‌ای که این دو سناتور بر این باورند جنگ عراق باعث افزایش نفوذ ایران در جنوب عراق شده است.

مک‌کین همچنین به ‌رغم گزارش نهادهای جاسوسی آمریکا درباره فعالیت هسته‌ای ایران و عدم انحراف تهران به سوی فعالیت‌های نظامی گفت: به نظر می‌رسد ایران به «نقطه اوج» توسعه فن‌آوری مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای نزدیک است.

نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: ایران باید یک «خطر واضح و کنونی» برای اجازه اقدام نظامی باشد و برای کسب حمایت عمومی وی اعضای مناسب کنگره را به کاخ سفید خواهد آورد تا با انجام رایزنی‌های فشرده‌ای مدارک لازم را به آنها ارائه کند.