درگذشت آخرین «پیرمرد» والت‌دیسنی

الی جانستن آخرین نفر از نخستین گروه انیماتورهای والت دیسنی معروف به «۹ پیرمرد» که در ساخت انیمیشن‌های کلاسیک چون «سفید برفی و هفت کوتوله» همکاری داشت، روز دوشنبه در ۹۵ سالگی در واشنگتن درگذشت. به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد جانستن در بیش از چهار دهه همکاری با دیسنی در تولید فیلم‌های انیمیشن مطرح مانند «میکی ماوس»، «فانتازیا»، «بامبی»، «سیندرلا»، «آلیس در سرزمین عجایب»، «پیتر پن»، «بانو و ولگرد»، «زیبای خفته»، «۱۰۱ سگ خالدار»، «شمشیر در سنگ»، «کتاب جنگل» و «رابین هود» مشارکت داشت.

او ۳۱ اکتبر ۱۹۱۲ در پائولو آلتو کالیفرنیا به دنیا آمد و بعدها به موسسه هنر شونار در لس آنجلس رفت. جانستن در ۱۹۳۵ آخرین سال تحصیل را در دانشگاه استنفورد می‌گذراند که والت دیسنی از او خواست در قبال هفته‌ای ۱۷ دلار به استودیو تازه تاسیس وی بپیوندد. او و دوست هم دانشگاهی‌اش فرانک تامس به دیسنی رفتند و هر دو در ساخت انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» ۱۹۳۷ همکاری داشتند.

جانستن در «سفید برفی» به عنوان دستیار انیماتور و در دو فیلم «فانتازیا» و «بامبی» به عنوان ناظر انیمیشن حضور داشت. او همیشه به کار خود در «بامبی» و صحنه‌های کلاسیک آن افتخار می‌کرد، به خصوص صحنه بسیار تاثیرگذار مرگ مادر بامبی به دست یک شکارچی که سال‌ها است تماشاگران پیر و جوان را به گریه می‌اندازد.جانستن از ۱۹۴۶ با فیلم «ترانه جنوب» به عنوان کارگردان انیمیشن به همکاری خود با دیسنی ادامه داد و عملا در تمام مراحل تولید نظارت داشت. او در ۱۹۷۸ بعد از به پایان رساندن فیلم «روباه و سگ شکاری»، پس از ۴۳ سال کار در دیسنی بازنشسته شد. جانستن دوران بازنشستگی خود را با نوشتن، مشاوره و حضور در کنفرانس‌ها گذراند. او در سال ۲۰۰۵ اولین انیماتوری شد که نشان ملی هنر آمریکا را دریافت کرد. ضمن اینکه جانستن و تامس در ۱۹۹۵ مضمون فیلم مستند «فرانک و الی» شدند. جان لسه‌تر سازنده دو فیلم «داستان اسباب‌بازی» و مسوول بخش امور خلاقانه والت دیسنی و پیکسار انیمیشن استودیوز که خود از بانیان ساخت فیلم‌های انیمیشن رایانه‌ای است، از جانستن و تامس به عنوان معلم خود یاد کرد. او در بیانیه‌ای گفت: جانستن به من یاد داد همیشه حواسم به آنچه در ذهن یک شخصیت است، باشد و ما در پیکسار و دیسنی همواره این نکته را در نظر داریم.