پیکر «عباس کاتوزیان» شاعر رنگ‌ها و نقاش‌ مهربانی‌ها تشییع شد

خبرگزاری فارس: پیکر «عباس کاتوزیان» هنرمند پیشکسوت نقاش صبح دیروز در میان دوستدارانش تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد. مراسم تشییع پیکر «عباس کاتوزیان»‌ صبح دیروز با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت ارشاد، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهرتهران و جمعی از شاگردان و دوستداران این هنرمند از مقابل خانه هنرمندان ایران انجام شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت ارشاد در این مراسم ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب، راه این استاد گرانمایه که استوانه فرهنگ و هنری ما بود، تداوم یابد.

ایمانی از برگزار کنندگان نمایشگاه آثار کاتوزیان هم خواست که این نمایشگاه همچنان ادامه یابد.

احمد مسجدجامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: نمایشگاه آثار این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران بهانه‌ای برای تجلیل از مقام هنری این هنرمند بود و فکر می‌کردیم که برگزاری این نمایشگاه دوره جدیدی برای معرفی آثار این هنرمند گرانمایه است و هیچ گاه تصور نمی‌کردیم که این آخرین نمایشگاه ایشان باشد.

مسجد جامعی از عباس کاتوزیان به عنوان شاعر رنگ‌ها و نقاش مهربانی‌ها یاد کرد و گفت: او عاشق ایران و مرد تنهای روزگار خود بود که هیچ گاه در کارش کم نمی‌گذاشت.

دختر کاتوزیان نیز با سپاسگزاری از همه کسانی که در این مراسم حضور داشتند، گفت: شما عشق پدرم بودید. پدرم در اندیشه کرامت انسان بود و در عمق پرتره‌هایش همیشه امید را جست‌وجو می‌کرد.

وی افزود: پدرم در خلوت و تنهایی خود در سرزمین البرز ماند و در میان آثارش به دیار باقی شتافت.

فخرالدین فخرالدینی از عکاسان برجسته کشورمان نیز با اشاره به سابقه دوستی پنجاه ساله خود با عباس کاتوزیان گفت: کاتوزیان از نظر تکنیک پرتره‌سازی می‌تواند الگوی مناسبی برای نسل آینده باشد، چرا که هیچ کسی از این منظر به قدرت او نبود. وی همچنین شخصیت انسانی او را ستود و گفت: کاتوزیان انسان بزرگی بود که هیچ کس دیگری جایگزین او نخواهد بود.

ناصر اسدی‌آذر از دوستان و آشنایان عباس کاتوزیان با خواندن نوشته‌ای در تجلیل از مقام هنری این هنرمند، او را بهترین هنرمند عصر خود خواند که بر غنای هنری و معنوی خود افزود.

بر اساس این گزارش، عباس کاتوزیان دو روز پس از برپایی نمایشگاهش در فرهنگسرای نیاوران در سن ۸۵ سالگی در اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. پیکر وی در میان جمع کثیری از هنرمندان،شاگردان، دوستان و همچنین مسوولان فرهنگی و هنری به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) تشییع و به خاک سپرده شد. ۵۰ سال نقاشی‌های او تا سوم اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران بر روی دیوار خواهد بود.