از دیوان شمس تا اپرای لندن

این روزها کیارستمی را همه جا و خصوصا در محافل غیرسینمایی می‌توان دید. او که هم‌اکنون کتاب حافظ و سعدی را در بازار دارد سه‌شنبه شب در شهر کتاب عنوان کرد این روزها مشغول بررسی دیوان شمس است. در همین حال او قصد دارد برای احیای اپرای ملی انگلستان آثار موتزارت را تا یک ماه دیگر روی صحنه ببرد.

این کارگردان، نقاش، عکاس و طراح در نشست بزرگداشت سعدی در شهر کتاب شرکت کرد و درباره تازه‌ترین اثر مکتوب خود با عنوان «سعدی از دست خویشتن فریاد» سخنانی اظهار کرد.

کیارستمی در بخشی از سخنان خود از بررسی دیوان شمس خبر داد.

هنوز معلوم نیست که آیا این بررسی همانند دو کار قبلی او روی اشعار حافظ و سعدی است یا نه. کیارستمی گفت: به جز حافظ و سعدی تلاش‌هایی هم روی دیوان خاقانی انجام دادم که چیزی دست نداد و اکنون هم مشغول بررسی دیوان شمس هستم. کارهای کیارستمی روی اشعار حافظ و سعدی مخالفت‌هایی در جامعه ادبی ایران به دنبال داشت.

کارگردان فیلم «خانه دوست کجاست» که خود از این مخالفت‌ها و واکنش‌ها خبر داشت، گفت: می‌دانم که این کار مخالفین زیادی دارد. اما در نظر داشته باشند که من در حوزه ادبیات کار نکرده‌ام و مدعی هم نیستم. من نه چیزی از آثار نقد کردم، نه حذف کردم، بلکه فقط انتخاب کردم. در نظر من این مصرع‌ها گاهی مخابره را راحت‌تر می‌کند. از عباس کیارستمی در اسفند سال گذشته کتاب «سعدی از دست خویشتن فریاد» منتشر شد که به گفته ناشر استقبال خوبی هم از آن شده است.در همین حال عباس کیارستمی اپرای ملی انگلیس را یک‌ماه دیگر به صحنه می‌برد، اما اجرای اپرای لندن سال آینده برگزار می‌شود. اپرای ملی انگلستان که تا یک دهه قبل به‌دلیل مشکلات مالی در آستانه فروپاشیدن بود، با دعوت از شخصیت‌های سرشناس دنیای فیلم و تئاتر، ازجمله «عباس کیارستمی»، در تلاش است تا جان تازه‌ای بگیرد.

در فصل ۹-۲۰۰۸ جشنواره «هنرهای شاعرانه» اپرای ملی انگلستان، عباس کیارستمی، کارگردان برجسته ایران، یکی از چهره‌های سرشناسی است که ازسوی مدیران اپرای ملی انگلستان دعوت شده است.

گاردین نوشته است، کیارستمی در این رویداد هنری، اجرای جدیدی را از اپرای «زن‌ها همگی همان‌جورند» کارگردانی خواهد کرد.

این اپرا با عنوان اصلی Cosi Fan Tutte یکی از آثار برجسته ولفگانگ موتزارت است که در سال ۱۷۹۰ ساخته و اجرا شد.

کیارستمی این اپرا را در جریان جشنواره «هنر شاعرانه» برای نخستین‌بار در تالار «اکس آن پروانس» اجرا می‌کند.