بهار نغمه‌ها

رهام وزیری

سال ۱۳۸۶ را می‌توان یک سال پربار برای موسیقی ایران دانست. چه آن که تقریبا تمامی گروه‌ها و اساتید مطرح در این سال به صحنه آمدند و به صورت زنده برای علاقه‌مندان به موسیقی برنامه اجرا کردند. دامنه این کنسرت‌ها همه انواع موسیقی از موسیقی اصیل ایرانی تا موسیقی کلاسیک و پاپ و حتی تلفیقی را در برمی‌گرفت.

بهار امسال نیز با کنسرت‌هایی آغاز شده است که نوید یک سال پربار را برای موسیقی ایران می‌دهد.

تنوع کنسرت‌های بهاری امسال نیز بسیار خوب است و علاوه بر انواعی که ذکر آنها در بالا رفت موسیقی بانوان را نیز باید به آن افزود.

علاقه‌مندان موسیقی می‌توانند به این کنسرت‌ها رفته و آرزو کنند که ضرب‌المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست، برای کنسرت‌های موسیقی صدق کند و کنسرت‌های بهاری طلایه‌دار کنسرت‌های اساتید موسیقی ایران در ادامه سال باشد.

شب کلاسیک

علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک پس از چند ماه انتظار می‌توانند برای دیدن و شنیدن اجرای ارکستر سمفونیک تهران و گروه زهی بزرگ پارسیان در روزهای ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه به تالار وحدت بروند. مناسب‌ترین سالن اجرای موسیقی ایران در این دو روز میزبان ایرج صهبایی به عنوان رهبر جدید ارکستر سمفونیک تهران است که به جای نادر مشایخی کار رهبری را بر عهده گرفته است.این کنسرت از سوی انجمن موسیقی ایران ترتیب یافته و بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز در ساماندهی آن نقش داشته است.

این کنسرت راس ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شده و در آن قطعاتی از مارسلو، موتزارت، ساموئل باربر و علیرضا مشایخی به اجرا در می‌‌آید.

اگر شیفته موسیقی کلاسیک هستید توصیه می‌کنیم این کنسرت را از دست ندهید، چرا که باربر و مارسلو کمتر در ایران اجرا شده‌اند و شنیدن زنده آنها لطفی دو چندان دارد.

دیداری دیگر با ارکستر ملی

ارکستر ملی ایران همچون گذشته به رهبری فرهاد فخرالدینی به روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت‌ها روزهای چهارم تا ششم اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰ شب برگزاری می‌شوند.این برنامه نیز به همت انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود و در آن جمعی از نوازندگان جوان در کنار با تجربه‌ها به هنرنمایی می‌پردازند.کنسرت ارکستر ملی خواننده تک خوان ندارد و در بخش صدا گروه کر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر ملی را همراهی می‌کنند. در این اجرا آثاری از مازیار حیدری، شهرام توکلی، علی‌اکبر قربانی و در کنار آثاری از فرهاد فخرالدینی همچون سوییت آفرینش به اجرا در خواهد آمد.ارکستر ملی سال‌‌ها پیش کار خود را با هدف ارائه موسیقی ایرانی ارکسترال آغاز کرد و محمدرضا شجریان در ابتدا خوانندگی آن را به عهده داشت.

اما این همکاری نتوانست ادامه پیدا کند و به اعتقاد کارشناسان ارکستر ملی نتوانست به جایگاهی که برای آن در نظر گرفته شده بود دست یابد.

با این وجود ارکستر ملی به دلیل رهبری ثابت فرهاد فخرالدینی در آن یکی از هماهنگ‌ترین ارکسترهای کشور است.

بازگشت ارکستر ملل

ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی نیز در اردیبهشت ماه به روی صحنه خواهد رفت. این برنامه به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به مناسبت روز یادمان‌ها و بناهای تاریخی در فضای باز باغ ملی برگزار می‌شود. در این اجرا حسین علیشاپور به جای سالار عقیلی و سینا سرلک ارکستر ملل را به عنوان خواننده همراهی می‌کند و البته گروه کر نیز نقشی فعال در این اجرا دارد. پیمان سلطانی رهبر ارکستری است که توانسته در سال‌های اخیر ارکستر قابل قبولی را با دور هم جمع کردن نوازندگان جوان در کنار پرتجربه‌ها تدارک ببیند و به‌رغم تغییراتی که در ترکیب نوازندگان به وجود می‌آید، کیفیت آن را حفظ کند. در این اجرا قطعاتی از علی نقی وزیری، عارف قزوینی، مرتضی نی‌داوود، محمدعلی خادم و ژان لومر اجرا خواهد شد. کیوان میرهادی نیز به عنوان رهبر ارکستر مهمان دو قطعه را رهبری خواهد کرد. بهمن رجبی،‌ نوازنده قدیمی و چیره‌دست تنبک نیز در این اجرا به عنوان تکنواز حضور دارد.

سیمین غانم همچنان پرانرژی

سیمین غانم، خواننده‌ای که همچنان پس از گذشت چند دهه به اجرای برنامه ادامه می‌دهد، در تازه‌ترین اجرای خود به مدت چهار روز به روی صحنه می‌رود. این ویژه بانوان بوده و پس از اجرای جزیره کیش دومین کنسرت سیمین غانم در سال ۸۷ است. پس تا اینجای کار باید او را پرکارترین خواننده سال جدید نام گذاشت. این کنسرت طی روزهای ۳۰ فروردین تا دوم اردیبهشت راس ساعت ۱۵ در تالار وحدت اجرا می‌شود. در این کنسرت سه نوازنده بانو نیز سیمین غانم را همراهی می‌کنند که سازهای پیانو، ویولن و دف خواهند نواخت. سیمین غانم از معدود خوانندگان زن ایران است که از قدیم تاکنون همچنان به اجرای برنامه می‌پردازد.

لطفی و شیداهایش

اوج کنسرت‌های بهاری بدون شک اجراهای محمدرضا لطفی خواهد بود. اجراهایی که از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که بلیت‌هایش به بازار سیاه راه پیدا کنند. از ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت و طی سه روز محمدرضا لطفی، نوازنده چیره‌دست تار و سه‌تار به روی صحنه خواهد رفت. محمدرضا لطفی در طول حضور دوباره‌اش در ایران سه گروه را در قالب گروه بانوان شیدا، گروه بازسازی شیدا و گروه اصلی شیدا ساماندهی کرده است که با تمام این گروه در سه روز اجرا به روی صحنه خواهد رفت. در هر روز دو سانس برنامه اجرا خواهد شد که به توان بالایی نیاز دارد. گروه بانوان شیدا با خوانندگی علیرضا شاه‌محمدی، گروه بازسازی شیدا باخوانندگی امیر اثنی‌عشری و گروه اصلی شیدا به خوانندگی محمد معتمدی به اجرای برنامه خواهند پرداخت. این کنسرت در تالار بزرگ کشور به روی صحنه خواهد رفت.