فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران در بازداشت

سخنگوی قوه قضاییه راجع به پرونده زارعی فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران گفت: وی هم اکنون در بازداشت بوده و پرونده مراحل قانونی خود را طی می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه دیروز در اولین کنفرانس خبری خود در سال ۸۷ راجع به پرونده زارعی فرمانده سابق نیروی انتظامی استان تهران با اشاره به اینکه در این مورد پیش از این اطلاع‌رسانی کرده‌ام و در مرحله دادسرا مجاز نیستم، اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار دهم، خاطرنشان ساخت: ‌وی هم اکنون در بازداشت بوده و پرونده مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی از ماجرا و خبرهایی که درباره علی شیرازی، دبیر ستاد انتخابات استان قزوین منتشر شده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده شهرام جزایری نیز گفت: خوشبختانه برای شهرام جزایری کیفرخواست صادر شده و پرونده وی در حال رسیدگی است که امیدواریم رای وی هر چه سریع‌تر صادر شود، اما وی هم در خصوص بحث فرار و هم در خصوص اتهامات ثانوی در حال تحمل کیفر است و پرونده وی در مجتمع قضایی در حال پیگیری است.

جمشیدی در خصوص پرونده حسین موسویان دیپلمات سابق و عضو سابق تیم مذاکره کننده پرونده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد:‌ ایشان اتهامات متعددی داشت که یکی از آنها جاسوسی بود؛ اما آقای موسویان از این اتهام تبرئه شد.

وی سپس خاطرنشان ساخت: اتهام دیگر موسویان جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده بود که بر اساس ماده ۵۰۵ قانون قضایی کشور به دو سال حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از تصدی مشاغل دیپلماتیک محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این رای نیز همانند سایر آرا طی ۲۰ روز پس از صدور رای قابل اعتراض است گفت: ‌در صورت عدم اعتراض، رای صادر شده قطعی تلقی خواهد شد و تاکنون نیز از طرف آقای موسویان اعتراضی به حکم صادره صورت نگرفته است.

جمشیدی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص پرونده۳ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه این پرونده در مرحله دادگاه تجدید نظر قطعی شده است، افزود: مجید توکلی متهم ردیف اول به اتهام تبلیغ علیه نظام، ‌نشر اکاذیب و توهین به مقدسات به ۳۰ ماه حبس محکوم شده است، احمد قصابان متهم ردیف دوم به ۲۶ ماه حبس و احسان منصوری مجموعا به ۲۲ ماه حبس محکوم شده‌اند که این احکام آنها قطعی بوده و در حال سپری کردن محکومیت‌شان هستند.

وی درباره اینکه آیا در انتخابات تخلف انتخاباتی استفاده از اموال دولتی صورت گرفت یا خیر، گفت: در انتخابات مجلس هشتم بیش از ۲۰۰ مورد تخلف انتخاباتی بود که محورشان توهین، نشر اکاذیب و اتهاماتی از این قبیل بوده است که به ۸۵ درصد از پرونده‌ها رسیدگی شده و مختومه اعلام شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ در تهران قطعا تخلف انتخاباتی استفاده از اموال دولتی وجود نداشت، ولی در مورد شهرستان‌ها اطلاع دقیقی ندارم.

ابراز تاسف از رد لایحه پلیس قضایی

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه همچنین دیروز از اینکه کلیات لایحه پلیس قضایی در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد، ابراز تاسف کرد.

وی در واکاوی علت رای نیاوردن لایحه پلیس قضایی در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه از این لایحه یا خوب دفاع نشد یا امکانی فراهم نشد تا نمایندگان قوه قضاییه از آن دفاع کنند.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد که فرصت دفاع از این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در اختیار قوه قضاییه قرار نگرفت و این به دلیل آن بود که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان قوه قضاییه نمی توانند به صورت مستقیم از یک لایحه دفاع کنند و این ضعف آیین‌نامه‌ای است.

وی گفت: برای لایحه پلیس قضایی یک کار بسیار قوی و تخصصی انجام شد، اما متاسفانه در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و از این جهت چون گذشته با مشکلاتی مواجه هستیم.