دوشنبه نیم‌بها

غزال صادقی

امروزه در اغلب کشورهای دنیا فروش فیلم در گیشه مکانیزه شده و اغلب از طریق اینترنت بلیت‌ها رزرو و به فروش می‌رسد. در اغلب سینماهای جهان قیمت بلیت براساس نوبت نمایش و جای صندلی متفاوت است. یعنی صندلی‌ها ی گوشه و جلوی سالن ارزان‌تر و صندلی‌های عقبی و میانه سالن گران‌تر هستند. سیستم مکانیزه فروش در عین حال به دقت و سرعت سهم سینمادار، توزیع‌کننده و... مشخص می‌کند.

اما متاسفانه هنوز هم سینماهای ما در ایران همانند ۵۰سال قبل بلیت را از شهرداری‌ها تهیه و در اختیار تماشاگران قرار می‌دهند.

از سوی دیگر تنها کاری که در این چند سال برای جذب تماشاگران صورت گرفت، نیم‌بها کردن قیمت بلیت سینماها در روز شنبه بود. این کار با دو هدف استفاده طبقات مختلف مردم از سینما و بالا بردن درصد تماشاگران صورت گرفت.

نیم‌بها شدن بلیت در روزهای شنبه در بین مردم جا افتاد و مردم هم به آن عادت کردند، کار به آنجایی رسید که در بسیاری سالن‌ها فروش شنبه‌ها با فروش دیگر روزهای هفته برابر شد؛ به طوری که این فرض پیش آمد که گرانی قیمت بلیت (با توجه به درآمد مردم) عامل اصلی رکود و عدم استقبال از فیلم‌ها است. به‌رغم موفقیت‌آمیز بودن طرح بلیت نیم‌بها، این طرح مخالفانی را نیز بین تهیه‌کنندگان و سینماهای درجه یک داشت. آنها معتقد بودند نیم‌بها بودن بلیت در روز شنبه به فروش فیلم‌ها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه صدمه می‌زد که البته به آمار فروش این سینماها نیز اشاره می‌کردند.

اما امسال اعضای شورای صنفی تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند با جابه‌جایی روزهای فروش بلیت نیم‌بها از شنبه به دوشنبه منتقدان نیم‌بها شدن بلیت در روز شنبه را راضی کنند و در عین حال این طرح را نیز حفظ کرده و ادامه دهند.

قیمت بلیت سینما ارزان است

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده و عضو شورای مرکزی تهیه‌کنندگان، با اشاره به تاثیر نامطلوب نیم‌بها کردن بلیت در روزهای شنبه و ضرر آن به فروش روزهای پنج‌شنبه و جمعه گفت: تقریبا سه سال بود که اتحادیه تهیه‌کنندگان به دنبال تغییر این روز بود، استدلال هم پایین آمدن آمار فروش روزهای پنج‌شنبه و جمعه در سال‌های اخیر است قبل از اجرای این طرح در گذشته پنج‌شنبه و جمعه دوبرابر روزهای دیگر فروش می‌کردند، اما ناگهان از روزهای یکشنبه و دوشنبه فروش فیلم‌ها سقوط می‌کرد. از طرف دیگر، روز چهارشنبه را داشتیم که به خاطر ورود فیلم‌های جدید در این روز باز هم مشکل افت فروش وجود نداشت. پس از جلسات فراوانی که در اتحادیه انجام شد، قرار بر این شد تا روز دوشنبه را که فروش پایینی داریم، انتخاب کنیم و از سوی دیگر اجرای این طرح را به تیرماه موکول کردیم.

این تهیه‌کننده همچنین در ارتباط با اجرای طرح مکانیزه‌ شدن فروش و چندنرخه شدن بلیت‌های سینما گفت: قبل از انقلاب قیمت عقب سالن‌ها با جلوی آن تفاوت داشت، ولی در‌حال‌حاضر این سیستم دوقیمتی بودن بلیت اجرا نمی‌شود. در‌حال‌حاضر برای اجرایی شدن این طرح نیاز به مکانیزه بودن سیستم‌های فروش را در سینماها داریم و تا زمانی که این فروش به شکل اینترنتی نباشد، نمی‌توان به سالم اجرا شدن آن مطمئن بود.

این عضو اتحادیه تهیه‌کنندگان همچنین در ارتباط با قیمت بلیت نیز گفت: من فکر می‌کنم در‌حال‌حاضر قیمت بلیت در سینماهای ما بسیار پایین است و من با پایین نگه داشتن قیمت بلیت مخالفم چون این سوبسیدی است که از طرف تهیه‌کننده به مردم داده می‌شود نه دولت. من معتقدم هیچ زمان مردم به دنبال چیزهای مجانی و ارزان نبوده‌اند و اگر کیفیت و ساختار یک فیلم خوب باشد، حاضرند هر قیمتی را برای دیدن آن پرداخت کنند.

به دنبال یک وسط هفته خوب

موسوی، رییس ‌عالی شورای تهیه‌کنندگان نیز گفت: اکثر دوستان با نیم‌بها بودن قیمت بلیت در یک روز به خصوص موافق بودند، اما شنبه روز اول هفته است و مردم کمتر امکان سینما رفتن دارند. بهتر است یکی از روزهای وسط هفته باشد و سه ماه هم فاصله گذاشتیم تا اطلاع‌رسانی کامل باشد.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که پایین بودن آمار فروش تا چه حد در تغییر این روز موثر بود، توضیح داد: البته فروش پایین پنج‌شنبه و جمعه از یک طرف و پایین بودن فروش در روزهای میانی هفته هم از دلایل این تغییر بود.

ما می‌خواهیم یک وسط هفته خوب داشته باشیم و آمار فروش میانی هفته را که در حال حاضر پایین است، بالا ببریم.

رییس مالی شورای تهیه کنندگان در ارتباط با فروش مکانیزه بلیت سینما نیز توضیح داد: با مجهز شدن سینماها به فروش مکانیزه بلیت و چند قیمتی بودن آن با توجه به سانس‌های اجرا امکان خوبی برای دسترسی اقشار پایین‌تر جامعه به سینما فراهم می‌شود که طرح‌هایی هم در شورا برای اجرایی کردن این گونه طرح‌ها ارائه شده است اما تا روزی که فروش بلیت‌ها دستی و چاپ شده استفاده می‌شود، نمی‌توان امیدی به چند قیمتی کردن آن داشت.

کاوه: مردم به هر قیمتی فیلم می‌بینند!

کاوه، مدیر سینمای عصر جدید در این زمینه نظر دیگری دارد.

در سینمای ایران که هویت فرهنگی سینما مورد نظر است و باید آن را حفظ کرد، این قبیل ملاحظات که بلیت سینما شنبه نیم بها باشد یا دوشنبه صحیح نیست. من ندیدم خریداران موقع خرید یک کتاب خوب به قیمت آن نگاه کنند، بلکه از غذای روزانه خود می‌کاهند و کتاب را می‌خرند.

در نهایت فکر می‌کنم اگر یک فیلم مناسب ساخته شود و روی اکران بیاید، اگر از آسمان سنگ هم ببارد، مردم بلیت فیلم را می‌خرند و با هر قیمتی آن را می‌بینند.

اعلامی: قیمت بلیت را بالا ببریم

محمدرضا اعلامی، کارگردان و تهیه کننده نیز در این زمینه گفت: ما خواستیم روزی را انتخاب کنیم که کمترین فروش را داشته باشد، روز شنبه به خودی خود جزو روزهای کم‌فروش نبود و طی آماری که گرفته شد، در روز دوشنبه بیشترین افت فروش را داشتیم.

این کارگردان در ارتباط با قیمت فعلی بلیت توضیح داد: مسلما این که یک روز در هفته قیمت بلیت‌ها نیم بها است، دلیلی بر بالا بودن قیمت آن نیست بلکه این کار در تمام دنیا رواج دارد و در واقع فرصتی را برای اقشار کم بضاعت فراهم می‌کند تا به سینما‌ها بیایند.

به نظر من قیمت بلیت در ایران بسیار ارزان‌تر از تمام جاهای دیگر دنیا است. ما حتی در شورای‌عالی تهیه کنندگان اقداماتی برای ارائه قیمت واقعی‌تر بلیت‌های سینما انجام داده‌ایم.