احتمال خرابکاری در انفجار شیراز رد شد

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- شامگاه روز شنبه (ساعت ۲۱:۲۰) یک انفجار قوی در شیراز، آرامش این شهر را به هم ریخت و حالتی فوق‌العاده به آن داد. این انفجار مهیب در کانون مذهبی «رهپویان وصال» واقع در حسینیه سیدالشهدا (ع) شیراز در شرایطی رخ داد که در آن، جلسه‌ای مذهبی در حال برگزاری بود. اگرچه برخی خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، عامل این انفجار را یک بمب دست‌ساز خوانده‌اند؛ اما مسوولان شهر شیراز تا لحظه تنظیم این خبر، احتمال خرابکاری را مردود می‌دانند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این مکان عمومی به دلیل نشست‌های مذهبی به خصوص جلساتی روشنگرانه علیه دو فرقه «وهابیت» و «بهائیت» شهرتی خاص به دست آورده است، در لحظه انفجار نیز حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد، مشغول سخنرانی بوده که ظاهرا سخنران این نشست آسیبی ندیده است؛ اما تا لحظه تنظیم این گزارش، این حادثه ۱۲ نفر کشته و ۲۰۲ نفر مجروح بر جای گذاشته است که حال تعدادی از مجروحان که به بیمارستان منتقل شده‌اند، وخیم است.

براساس گزارش‌های شهود عینی، صدای انفجار در فاصله ۲ کیلومتری شنیده شده و شیشه‌های منازل مسکونی حوالی مرکز انفجار شکسته شده است. گفته می‌شود که ماموران انتظامی و امنیتی تا شعاع ۵/۱ کیلومتری محل این انفجار را مسدود و ورود به این منطقه را ممنوع کرده‌اند.

در اولین موضع‌گیری‌ها، ناصر سراج، معاون سیاسی امنیتی دادستانی کل کشور از آغاز بررسی‌های قضایی و امنیتی در خصوص حادثه حسینیه شهدا خبر داد. وی تصریح کرد که در مورد عمدی بودن انفجار تردید جدی وجود دارد؛ چرا که محل وقوع حادثه در جایی واقع شده که در اطراف حسینیه داخل یک سوله، مقداری ابزار جنگی برای برگزاری یک نمایشگاه وجود داشته است.

معیری، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس هم در این زمینه گفت که براساس کارشناسی‌های اولیه انفجار شنبه شب در مرکز فرهنگی ‏ـ‏ مذهبی رهپویان وصال شیراز عمدی و خرابکاری نبوده است‏.‏

وی افزود:‏ احتمالا علت این حادثه سهل‌انگاری بوده است؛ زیرا چندی پیش در همین محل یک نمایشگاه در وصف دفاع مقدس برپا شده بود.‏

معیری اضافه کرد‏:‏ احتمال می‌رود مهمات باقی‌مانده در محل عامل این انفجار بوده باشد‏.‏

وی هرگونه خرابکاری و اقدام ضد امنیتی در ا‌ین حادثه را منتفی دانست و اعلام کرد: تحقیقات بیشتر درباره این حادثه ادامه دارد‏.‏

نباید پیشگویی کرد

در همین رابطه، رییس شورای تامین شهرستان شیراز با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسی برای شناسایی علت انفجار در شیراز در جریان است، گفت: در مورد علت این حادثه نباید پیشگویی کرد؛ بلکه باید منتظر ماند تا نتیجه کارشناسی‌ها اعلام شود.

ابراهیم عزیزی افزود: در بررسی‌های کارشناسی برای شناسایی علت این حادثه، تمام مدارک ومستندات موجود مدنظر قرار می‌گیرد و تلاش‌ داریم در اسرع‌وقت، نتایج کارشناسی‌ها را در خصوص علت انفجار اطلاع‌رسانی کنیم. وی با بیان اینکه تا مشخص نشدن نتایج قطعی بررسی‌های کارشناسی، صحیح نیست هرگونه اظهار نظری بیان شود، گفت: نباید با هرگونه ‌اظهارنظر غیرکارشناسی، افکار عمومی جامعه را منحرف سازیم و باید اجازه داد فرآیند بررسی‌های کارشناسی روند خود را طی کند. عزیزی ادامه ‌داد: از آنجا که در فضای معنوی حسینیه، یکسری لوازم دوران دفاع مقدس نگهداری می‌شده‌ است، باید بررسی‌های لازم صورت گیرد که نگهداری‌ این لوازم آیا می‌توانسته نقشی در حادثه داشته باشد یا خیر، اما آنچه اهمیت دارد نقطه‌نظر کارشناسی است.

وی در پاسخ به ‌سوالی مبنی بر اینکه ‌آیا این انفجار می‌تواند بمب‌گذاری باشد، یا خیر، گفت: اگر احیانا گروه یا افرادی دست به این کار زده باشند، معمولا آن‌گونه‌ است که مسوولیت آن را می‌پذیرند؛ اما هیچ‌ گروه وجریانی تاکنون مسوولیتی نپذیرفته است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: تاکنون ظن و گمان به هیچ فردی در خصوص علت این حادثه نرفته و شخصی نیز دستگیر نشده است.

عزیزی اظهار داشت: حادثه دیدگان این حادثه ۲۰۲ نفر بودند که ۱۲ نفر آنان به‌عروج معنوی و ملکوتی رسیدند و بقیه نیز مجروح شدند، یا از بیمارستان مرخص شدند یا تحت درمان قرار دارند. فرماندار شیراز همچنین اعلام کرد: تمام هزینه‌های مربوط به‌درمان مجروحان حادثه انفجار شنبه‌شب در حسینیه سیدالشهدای شیراز رایگان است. به گفته وی، ۶۰ نفر از مجروحان این‌حادثه درمان و ترخیص شدند؛ اما ۲۰نفر از مجروحان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بقیه مجروحان در بخش‌های عادی بیمارستان‌های شیراز بستری هستند.

عزیزی در خصوص تشییع پیکر جان‌باختگان این حادثه گفت: اگر مقدمات کار مهیا باشد، احتمال دارد دوشنبه مراسم تشییع انجام شود.

شیراز مشکل امنیتی ندارد

از سوی دیگر، محمدنبی رودکی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی احتمال انفجار برخی ادوات تسلیحاتی مستقر در این محل به عنوان نمایشگاه منتفی ندانست و افزود: در انتهای این حسینیه یک نمایشگاه دائمی مربوط به دوران دفاع مقدس قرار داشت که در آن ادوات و مهمات جنگی، خمپاره ۸۱ و مهمات جنگی نگهداری می‌شد‌.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه حدود ۵ سال قدمت داشت، گفت: بررسی‌های تخصصی در این مورد ادامه پیداخواهد کرد و کارشناسان بخش‌های مختلف احتمال انفجار مهمات را بیشتر از هر حادثه دیگری از جمله خرابکاری می‌دانند.

نماینده شیراز با درخواست از نهادهای مسوول خواستار جبران خسارت‌های مادی و تسریع در بهبود وضعیت مجروحان این حادثه شد.

وی در پایان تاکید کرد شیراز مشکل امنیتی ندارد و جرائم در شیراز و استان فارس با کارهای خوب ناجا، بسیج و اطلاعات کاهش چشمگیری داشته است.