دنیای‌اقتصاد- در حالی که روز شنبه برخی از منابع فرانسوی از بسته پیشنهادی جدید کشورهای ۱+۵ شامل ضمانت‌های امنیتی، مشوق‌های اقتصادی- مالی و علمی خبردادند، دیروز وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مشترکی با همتای فیلیپینی خود از بسته پیشنهادی تهران در آینده نزدیک خبر داد.روزنامه الشرق‌الاوسط دو روز پیش خبر داد: کشورهای ۱+۵ بسته پیشنهادی خود را در اجلاس شانگهای که چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، بررسی خواهند کرد. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه از ارائه بسته‌ای پیشنهادی از سوی تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت، گروه ۱+۵ می‌تواند از این بسته استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر متکی که در کنفرانس خبری مشترک با آلبرتو رومولو، وزیر امور خارجه فیلیپین در تهران سخن می‌گفت، درباره نشست ۱+۵ در شانگهای اظهار کرد: ما برای هر نشست منطقه‌ای و بین‌المللی آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم بر مبنای حق و عدالت و منطق مسائل بین‌المللی باشد.وی افزود: با توجه به مشکلات فراوان و بحران‌هایی که محیط بین‌المللی با آن مواجه است جمهوری اسلامی‌ایران در تلاش است با تکیه بر همگرایی، بسته‌ای پیشنهادی تدوین کرده و آن را برای حل این مشکلات به گروه‌ها و طرف‌های مختلف ارائه کند.

وزیر امور خارجه گفت: این بسته پیشنهادی در یک رویکرد جدید در حال تدوین است و فکر می‌کنم طرف‌های مختلف از جمله ۱+۵ می‌توانند از آن استفاده کنند.

برنامه‌ای برای مذاکره با رایس نداریم

وزیر خارجه ‌ایران خواستار ایجاد تحولی عظیم در شرایط عراق به عنوان دستاورد نشست کویت شد و اعلام کرد برنامه‌ای برای دیدار وی با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه این نشست تدارک دیده نشده است.

وی اجلاس همسایگان عراق و ۵ عضو دائم شورای امنیت و ۸ کشور صنعتی که قرار است طی هفته آینده در کویت برگزار شود را نشستی مهم دانست و گفت: معتقدیم باید یک تحول چشمگیر در این نشست پیرامون مسائل عراق رخ دهد و در همین چارچوب نیز تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از اجلاس شرم‌الشیخ تا اجلاس استانبول، به میزانی که انتظار می‌رفت تحولات لازم اتفاق نیفتاده و ما معتقدیم که دولت عراق باید پرونده اداره امور این کشور به ویژه مسائل امنیتی را در دست خود داشته باشد.متکی گفت: مهمترین کاری که نیروهای خارجی در این مقطع زمانی می‌توانند انجام دهند این بود که برنامه منظم خروج خود از عراق را ارائه کنند؛ چرا که ادامه حضور اشغالگران در عراق یعنی تداوم یکی از عوامل اصلی ناامنی‌ها در این کشور است.

وی تصریح کرد: سیاست‌های آمریکا در عراق شکست خورده و آمریکایی‌ها به جای پذیرش این شکست و ساماندهی اقدامات جدی برای تصحیح آن طی روزهای اخیر به فرافکنی و احاله مشکلات خود به دیگران می‌پردازند تا از این طریق از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند.

وزیر امور خارجه با انتقاد از تمدید یک‌ساله ماموریت شرکت تروریستی بلک واتر، گفت: تمدید ماموریت این شرکت که با پوشش اقدامات امنیتی طی یک سال گذشته همواره عامل بسیاری از کشتارها در عراق بوده، دقیقا به معنای تاکید کاخ سفید بر تداوم سیاست‌های غلط گذشته است.

متکی اظهار امیدواری کرد، که کشورهای شرکت‌کننده در نشست کویت به جمع‌بندی مناسبی در کمک به حل مسائل و مشکلات عراق برسند.

وی همچنین در پاسخ به مواضع اخیر،شان مک کورمک مبنی بر وجود احتمال مذاکره متکی و کاندولیزا رایس در اجلاس کویت گفت: قاعدتا برنامه دیدارهایی که قرار است در فرصت این جلسات انجام شود در موقع خود به اطلاع افکارعمومی‌ خواهد رسید؛ اما ملاقات مشخصی که مورد اشاره قرار گرفت در دستور کار من نیست.