آخرین تقابل‌ها در مسائل اقتصادی

بین دولت نهم و مجلس هفتم

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از آماده شدن طرحی با امضای ۶۰نماینده برای جایگزینی با طرح نقدی کردن یارانه‌ها که گفته می‌شود مدنظر دولت است، خبر داد.به‌گفته‌وی پرداخت ماهانه مبلغی به جای یارانه توسط دولت در بلندمدت آثار منفی به همراه خواهد داشت. طرح ۶۰نماینده مجلس برای ممانعت از نقدی کردن یارانه‌ها

ورود مجلس به جراحی بزرگ اقتصادی

دو روز پس از آنکه غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس هفتم از آمادگی قوه‌مقننه برای همکاری و ارائه مشورت به دولت در جراحی بزرگ اقتصاد کشور سخن گفت، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از آماده شدن طرحی با امضای ۶۰نماینده برای جایگزینی با طرح نقدی کردن یارانه‌ها را که گفته می‌شود مدنظر دولت است، خبر داد.

ایرج ندیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در این باره گفت: طرحی با عنوان «اصلاح پرداخت نقدی سود سهام عدالت و هدفمندسازی یارانه‌ها از نقدی به انجام خدمات حمایتی و امدادی» به امضای ۶۰ نفر از نمایندگان رسیده است که تا ۱۰ روز آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع این طرح آثار متفاوت اقتصادی و اجتماعی پرداخت نقدی یارانه‌ها است، افزود: پرداخت ماهانه مبلغی به جای یارانه توسط دولت در کوتاه‌مدت می‌تواند آثار رضایت‌بخشی را برای مردم به دنبال داشته باشد، ولی در بلندمدت آثار منفی به همراه خواهد داشت.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، هزینه‌های ناشی از این جریان غیرضروری است و علاوه‌بر این، آثار پولی و مالی آن در جهت تورم و گرانی کالاها و خدمات قابل‌انکار نیست.

ندیمی با تاکیدبر اینکه اجرای این سیاست به هیچ توسعه‌ای نخواهد انجامید، خاطرنشان کرد: طرحی که در مجلس بررسی خواهد شد عمدتا به این نکته توجه دارد که بهتر است به جای پرداخت سود سهام عدالت یا یارانه ناشی از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها به صورت نقدی، هزینه‌های بیشتری در زمینه‌های اجتماعی و زیرساخت‌های اقتصادی صورت گیرد.

وی در توضیح این مطلب گفت: دولت در صورت تصویب این طرح به جای اینکه پرداخت نقدی به افراد داشته باشد، بسیاری از خدمات اجتماعی از قبیل تحصیل، درمان و تامین اجتماعی را به صورت رایگان یا با هزینه‌های کمتر به مردم ارائه خواهد داد.

طرح ۶۰نفر از نمایندگان برای ممانعت از نقدی کردن یارانه‌ها، در حالی به مجلس ارائه خواهد شد که رییس دولت نهم این روزها از طرح بزرگ اقتصادی خود سخن می‌گوید و آن را حاصل بررسی‌های کارشناسی فراوان و اجرای آن را نجات‌بخش اقتصاد کشور از وضعیت نابسامان کنونی معرفی می‌کند. جالب آنکه رییس مجلس چهارشنبه هفته گذشته از «جراحی بزرگ اقتصادی» موردنظر محمود احمدی‌نژاد دفاع کرد، اما گفت که دولت باید در اجرای این طرح، مدیریت مناسبی به خرج دهد و تذکرات و راهنمایی‌های مجلس را نیز مورد توجه قرار دهد.