انتقاد از اوضاع بازار مسکن

اجاره یک آپارتمان ۷۰‌متری چرا باید ۱۵۰ هزار تومان به‌علاوه ۲۰ میلیون تومان پول‌ پیش باشد؟. دنیای اقتصاد- پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌جمهوری دیروز بخش‌هایی از سخنرانی رییس‌جمهور در خصوص بازار مسکن را منتشر کرد که در آن احمدی‌نژاد تاکید کرده است باید هر چه سریع‌تر طرح‌های ضربتی خود را اجرا کنیم.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه در محله‌ای نسبتا شلوغ برای اجاره خانه‌ای ۷۰ تا ۸۰متری می‌گویند ۲۰میلیون تومان پول پیش با ۱۵۰هزار تومان اجاره باید پرداخت کنند، این سوال را مطرح کرد که یک دختر و پسر جوان چطور می‌توانند با درآمدهای حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان این مبلغ را به همراه کرایه هر ماه بپردازند و تازه هم گذران زندگی کنند و آینده خود را هم بسازند؟

به گفته احمدی‌نژاد، اجاره‌خانه‌ها بی‌جهت و به صورت کاذب بالا رفته است که وزارت مسکن باید اطلاع‌رسانی درست و به موقع داشته باشد.

رییس‌جمهوری همچنین در این سخنرانی خود خطاب به وزیر مسکن گفت که منتظرم هر چه سریع‌تر طرح‌هایی را که پیش‌بینی شده است اجرا کنید تا مردم از این فشار بی‌جهت رهایی یابند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در بیان علل چنین اوضاعی در بازار مسکن گفت: عده‌ای آشکارا آگهی می‌دادند که بیایید برایتان وام بگیریم و با این کار از یک طرف نقدینگی را زیاد کردند و از طرف دیگر به طلبکاری از دولت پرداختند.

گفتنی است جهش مسکن حدود ۲‌سال پیش از اوایل سال ۸۵ آغاز شد که ریشه در سیاست‌های انبساطی بودجه دولت (متمم بودجه در اواخر سال ۸۴ و بودجه انبساطی سال ۸۵) همزمان با رکود در اکثر بازارهای کشور داشت که باعث سرازیر شدن نقدینگی به بازار مسکن شد.

در آن زمان، بسیاری از اقتصاد‌دانان توصیه کردند با اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی آثار منفی سیاست‌های انبساطی مالی خنثی شود؛ اما با تکلیف مجلس به دولت برای کاهش نرخ بهره که یک سیاست‌ انبساطی پولی است و استقبال دولت از این تکلیف، وضعیت به صورتی درآمد که آثار منفی سیاست‌های انبساطی مالی مضاعف شد و در اوضاعی که رکود بیشتر بازارها را فراگرفته و سقف اکثر قیمت‌ها با کنترل اداری و ابزار واردات بسته شده بود همه فشار نقدینگی به بازار مسکن منتقل شد.