راه‌های لاغری بعد از پرخوری تعطیلات

راهنمای روز - ممکن است شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که در ایام نوروز، قید رژیم و پرهیز غذایی را زده‌اید و بی‌خیال همه‌چیز شده باشید و در خوردن شیرینی، آجیل، تنقلات و به طور کلی مواد غذایی افراط کرده باشید و حالا که به خودتان آمده‌اید و به اصطلاح از جوزدگی خلاص شده‌اید، پشیمان و نادم از اضافه وزن و پیامدهای آن به دنبال راه چاره می‌گردید. اما جای نگرانی نیست الان هم دیر نشده به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

در زیر راهکارهایی آمده که به شما کمک می‌کند تا به وزن قبلی و ایده‌آل خود باز گردید.

نوشیدن آب فراوان

اغلب مردم تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند، بنابراین مدام احساس گرسنگی می‌کنند و به اصطلاح ریزه‌خواری می‌کنند. بهتر است در چنین مواقعی به جای غذا آب بنوشید. با عادت کردن به نوشیدن آب نه تنها جلوی احساس کاذب گرسنگی را می‌گیرید، بلکه مایعات مورد نیاز یک روز خود را به راحتی تامین می‌کنید.

فقط نخورید، استراحت هم بکنید

با عجله غذا خوردن باعث پرخوری می‌شود. تندتند غذا را فرو ندهید بلکه آن را به آرامی و با مکث بخورید و بین لقمه‌های خود استراحت کوتاهی بکنید.

پروتئین بیشتری بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد که پروتئین نسبت به چربی، احساس سیری طولانی‌تری به انسان می‌دهد. بنابراین بهتر است از منابع پروتئین کم‌چربی بیشتری استفاده کنید، مانند لبنیات کم‌چربی و گوشت‌های کم‌چرب مثل ماهی.

با ده‌درصد شروع کنید

کسانی که با هدف کاهش ده درصد وزن، برنامه لاغری درازمدت خود را شروع می‌کنند، شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت دارند.

برای خود یادداشت بنویسید

برای این‌که در رژیم خود ثابت قدم بمانید برای خودتان یادداشت‌هایی روی یخچال و کابینت نصب کنید.

یک علامت «ایست» روی آن بگذارید یا بنویسید: از این غذا آنقدر بخور که بتوانی لباس مورد علاقه‌ات را بپوشی.

افکار مثبت داشته باشید

کارشناسان بر این باورند که اعتماد به نفس کم باعث پرخوری می‌شود. سعی کنید به جای نکات منفی به نکات مثبت وجود خود بیاندیشید و همیشه باور داشته باشید با اراده به آرزوی خود خواهید رسید.

برای مهمانی‌ها برنامه‌ریزی کنید

وقتی به مهمانی می‌روید برای این‌که دچار احساس گناه و عذاب وجدان ناشی از خوردن غذا نشوید سعی کنید از غذاهای کم‌چرب و کم‌کالری، به خصوص سبزیجات و مواد سرخ نشده استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که علاوه به همراهی با دیگران، با دریافت حداقل کالری از مهمانی هم لذت برده‌اید.

غذای خود را با سس‌های خانگی خوشمزه کنید

سس‌ها و افزودنی‌های آماده، سرشار از چربی و حاوی کالری هستند. برای طعم‌دار کردن سالاد می‌توانید از افزودنی‌های خانگی از جمله روغن زیتون با کمی ماست کم‌چرب یا آب لیمو استفاده کنید.

به مرور از حجم غذای خود کم کنید

سعی کنید به تدریج از مقدار غذای مصرفی خود در شام و ناهار کم کنید وقتی شام می‌خورید در مقابل وسوسه تمام کردن غذای بشقاب مقاومت کرده، یک سوم غذای خود را کنار بگذارید و آن را برای ناهار روز بعد خود نگه دارید. این روش ساده می‌تواند باعث کاهش روزانه مصرف انرژی در حدود پانصد کالری شود.