اصولگرایان مغرور نشوند

علی لاریجانی پس از پیروزی قاطع خود در انتخابات هشتمین دوره مجلس از حوزه انتخابیه قم، در نشستی خبری در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد. وی مشارکت مردم در انتخابات را حاکی از درک بالای مردم ایران دانست و گفت: به‌‌رغم علامت‌های نامطلوبی که برخی از کشورها می‌دادند، مردم با دقت نظر و هوشمندی در عرصه‌ انتخابات حاضر شدند و به پیام رهبری پاسخ درخور دادند.

وی از مردم قم جهت شرکت پرشور در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و گفت: نیروهای اصولگرا در این انتخابات به پیروزی مهمی دست پیدا کردند و در مجموع می‌توان امروز ترکیب مجلس آینده را حدس زد.

لاریجانی افزود: این پیروزی مهم، مبتنی بر یک حرکت اصیل و عقلانی برای آینده ایران و بر پایه آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری استوار است و ایده‌آل‌های موجود در انتخابات را هدف‌گیری می‌کند.

وی جریان اصولگرایی را جریانی بالنده دانست و گفت: جریان اصولگرایی در درون قبیله‌گرایی سیاسی خفه نشد بلکه بر عقلانیت «خودانتقاد» مبتنی است.

وی با بیان این‌که مجلس هشتم از مجلس هفتم قوی‌تر خواهد بود، اظهار امیدواری کرد این مجلس به خواسته‌های ملی با دید باز توجه خاص کند و نیازهای جامعه را با دقت بشنود و برای حل آنها اقدام عمل داشته باشد.

لاریجانی همچنین گفت: این پیروزی نباید باعث مغرور شدن اصولگرایان شود. بلکه باید فضای تعامل و همدلی و وحدت ملی را در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی بیشتر کند و از سوی دیگر توجه به نیازهای مردم که متمرکز بر وضعیت اقتصادی و معیشتی است، بیشتر شود.

وی تصریح کرد: باید با نگاهی مثبت به انتخابات و نتیجه آن، رفتار جدیدی را در مجلس هشتم در بین جریان‌های سیاسی شاهد باشیم. علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد روند مجلس هشتم در برخورد با مساله‌ هسته‌ای گفت: مجلس هشتم که مبتنی بر تفکر اصولگرایی است، به دلیل اتکا بر عقلانیت و تجربه مدیریتی، دنبال منافع ملی است و روی حقوق ملی پایداری می‌کند، اما از هرگونه رفتار دیپلماتیک و سازنده برای استیفای حقوق ملی هم استقبال می‌کند. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ریاست مجلس نیز گفت: جواب این سوال مربوط به روزهای آینده و جایگاه آن داخل مجلس است، نه بیرون مجلس.

وی در مورد سیاست‌های دیپلماتیک مجلس گفت: برای مسائل اقتصادی و دیپلماتیک، مجاری خوبی وجود دارد که در تعامل با دولت به نقاط مثبتی می‌رسیم.