کیسینجر خواستار مذاکره مستقیم آمریکا با ایران شد

وزیر امور خارجه‌ اسبق آمریکا گفت که واشنگتن باید درباره برنامه هسته‌ای ایران و سایر مسائل دو‌جانبه با تهران گفت‌وگو کند. به گزارش ایسنا، هنری کیسینجر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت: هرکسی باید آماده مذاکرات باشد و من فکر می‌کنم ما باید آماده مذاکره با ایران باشیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا منظور وی این است که آمریکا باید با ایران مذاکرات مستقیم داشته باشد، گفت: بله، من فکر می‌کنم ما باید این کار را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه‌ اسبق آمریکا در ادامه با بیان این‌که تاکنون هیچ‌گونه پاسخی از جانب ایران ارائه نشده است، گفت: من در گفت‌وگوهای خصوصی و نیمه‌خصوصی با ایرانی‌ها حضور داشته‌ام. آنها رویکردهایی را در مقابل خود قراردادند و در صورتی‌که اندکی انعطاف‌پذیری نشان دهند به عقیده من می‌تواند به مذاکرات بیانجامد.

شبکه تلویزیونی بلومبرگ اضافه کرد: اگرچه دولت جورج بوش، سیاست اعمال فشار دیپلماتیک به ایران را در سازمان ملل دنبال کرد و از تحریم‌های یک‌جانبه برای تضعیف دسترسی ایران به سیستم بانکداری بین‌الملل استفاده می‌کند؛ اما واشنگتن هنوز اتخاذ اقدام نظامی علیه تهران را منتفی ندانسته است.

ایران و آمریکا از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ تاکنون هیچ‌گونه رابطه مستقیم با یکدیگر نداشته‌اند و تنها برای گفت‌وگو درباره امنیت بغداد در سطح سفرا یا کارشناسان فنی با یکدیگر دیدار کردند.

کیسینجر سپس گفت: مساله واقعی تمایل به گفت‌وگو نیست، بلکه ناتوانی ما در تعریف آنچه در تلاش برای به دست آوردن آن هستیم، است. مذاکرات به تعادل مشوق‌ها و تنبیه‌ها بستگی دارد. آیا ما در همه نقاط این تعادل را برقرار کرده‌ایم؟ نه، در همه نقاط این‌طور نیست.

به اعتقاد وزیر امورخارجه اسبق آمریکا هرگونه مذاکرات مستقیم بین آمریکا و ایران در مورد مسائلی همچون مساله هسته‌ای ایران در صورتی که ابتدا تنها کارکنان دیپلماتیک را دربرداشته باشد و آنگاه به سطح وزرای خارجه برسد و پس از آن‌ مقامات عالی‌‌‌رتبه‌تر دو کشور را در‌بر بگیرد، احتمالا موفقیت‌آمیز خواهد بود.

کیسینجر همچنین گفت: اگر ایران یک کشور است و می‌خواهد به عنوان یک کشور مورد احترام قرار بگیرد؛ ما باید راهی پیدا کنیم تا با آن همزیستی کنیم. اگر ایران خواستار رسیدن به یک توافق باشد، ما به نوبه خود وظیفه داریم وضعیتی منطقی را فراهم کنیم. به عقیده من تغییر رژیم نمی‌تواند یک هدف سیاست خارجی ما باشد. کیسینجر از تاریخ ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ و تحت ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد وزیرامور‌خارجه آمریکا بود. وی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ نیز مشاور امنیت ملی این کشور بود.