دنیای اقتصاد- ایران در نشست سران عرب شرکت می‌کند. کنفرانس سران اتحادیه عرب ۲۹ و ۳۰ مارس آتی (نهم و دهم فروردین) در دمشق پایتخت سوریه برگزار می‌شود. گزارش‌ها حاکی است در دیدار منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سعود‌ الفیصل، همتای سعودی‌اش موضوع برگزاری کنفرانس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در دمشق و نیز بررسی جدیدترین تحولات اوضاع منطقه از محورهای مورد بحث در این دیدار بود.

این دیدار که به درخواست وزیر امور خارجه عربستان صورت گرفت و به‌مدت تقریبا یک ساعت به طول انجامید، در حاشیه اجلاس سران اسلامی در داکار پایتخت سنگال صورت گرفت.

متکی پس از این ملاقات به «المنار» گفت که از ما برای حضور در این نشست دعوت شده است و ما در اجلاس ریاض شرکت کردیم و در نشست دمشق نیز شرکت خواهیم کرد. این در حالی است که اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از ادعای امارات عربی متحده درباره جزایر ایرانی حمایت کرده است.

به گزارش ایسنا، روز پنج‌شنبه رسانه‌های امارات متحده عربی از موفقیت این کشور برای درج و ثبت مساله جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی در بیانیه پایانی نشست اتحادیه پارلمان‌های کشورهای عربی خبردادند و این در حالی است که بر اساس اسناد و مدارک، جزایر سه‌گانه جزو لاینفک خاک ایران است.

شبکه‌های تلویزیونی امارات، خبرگزاری و مطبوعات امارات متحده عربی با انتشار گسترده خبر ثبت جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه پایانی نشست اتحادیه مجالس کشورهای عربی آن را یک موفقیت بزرگ برای امارات ذکر کردند. شبکه تلویزیونی دبی در گزارش خود از بیانیه پایانی این نشست گزارش داد که حمایت عراق نشان دهنده اتحاد بین ملت‌های عربی است.

عبدالعزیز الغریر، رییس مجلس امارات نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری امارات حمایت ۱۸ کشور عربی شرکت‌کننده در این نشست از امارات متحده عربی را حق مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی تلقی کرد.

در عین حال سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای امارات مفاد بیانیه اتحادیه پارلمان‌های عربی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را بی‌پایه و اساس خواند و آن را رد کرد. سید محمدعلی حسینی با تاکید بر اینکه جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی جزو لاینفک سرزمین ایران است، دخالت در این مساله را مداخله در امور داخلی ایران دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

حسینی با ناکارآمد و غیرسازنده خواندن مداخله طرف‌های ثالث در سوء تفاهمی که از طریق مذاکره میان ایران و امارات متحد عربی حل شدنی است، افزود: در شرایطی که جهان اسلام برای مداخله با دسیسه‌های بدخواهان به ویژه استمرار جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نیاز به تقویت، وحدت و همدلی همه آحاد ملت‌های مسلمان دارد، دامن زدن به مسائل انحرافی، سوال برانگیز و غیرقابل قبول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: این اقدامات به همبستگی اسلامی و روند همکاری‌های منطقه‌ای کمک نخواهد کرد.

حسینی در پایان خواستار دقت نظر و توجه واقع بینانه به واقعیت‌های تاریخی و رویدادهای منطقه بر اساس مصالح کلی جهان اسلام شد.