گردشگر آفریقایی میلیاردها دلار در آفریقای جنوبی خرج می‌کند

مترجم: مریم صدیق‌زنده

تعداد جهانگردان آفریقایی که به آفریقای جنوبی وارد شدند، در نیمه اول سال ۲۰۰۶ بالغ بر سه میلیون نفر بود، یعنی رشد سالانه ۳/۲۰درصد. رشد سالانه ۴/۱۵درصدی ورود جهانگردان آفریقایی به آفریقای جنوبی به رشد ۵/۵درصدی ورود جهانگردان خارجی به این کشور کمک خواهد کرد.

این رشد و افزایش تعداد بازدیدکنندگان آفریقایی، به طور کلی به علت وجود مرز تجاری کاملا باز، مطابق با آخرین و جدیدترین روش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت جهانگردی است.

بسیاری از اقتصاددانان ترجیح می‌دهند بر روی شمار بازارهای جهانی و افزایش تجارت آزاد متمرکز شوند و از گردشگران آفریقایی چشم بپوشند، اما آخرین آمار نشان می‌دهد این گردشگران آفریقایی تاثیر عمده‌ای بر اقتصاد داخلی می‌گذارند. ممکن است به دیدن پارک ملی کروگر نروند یا به گردش در کوهستان نپردازند، اما پول زیادی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها صرف خرید کالا می‌کنند. اکثر بازدیدکنندگان آفریقای جنوبی از کشورهای موزامبیک، زامبیا، نیجریه، مالاوی و لسوتو می‌آیند و خریداران خارجی محسوب می‌شوند. یعنی کالا را از کشور آفریقای جنوبی خریداری می‌کنند و در کشورهای خودشان به فروش می‌رسانند، این همان سرمایه‌گذاری مدرن از محل گردشگری است.

صنعت جهانگردی آفریقای جنوبی (SAT) گزارش می‌دهد که در ۶ ماه اول سال ۲۰۰۶ سه میلیون گردشگر بازدید کننده از آفریقای جنوبی ۷/۸میلیارد راند (واحد پول آفریقای جنوبی) در خرید کالاهای آفریقای جنوبی خرج کرده‌اند.

میزان پول خرج کردن گردشگران خارجی کمتر از پولی است که آفریقایی‌ها خودشان خرج می‌کنند. اما در نمودار گردشگران خارجی دور از مرزهای قاره آفریقا اروپاییان بیش از سایر گردشگران در این کشور خرید می‌کنند (۴/۵میلیارد راند) و پس از آن آمریکایی‌ها (۴/۱میلیارد راند) و در آخر استرالیایی‌ها و آسیایی‌ها (۱/۱میلیاردراند) قرار دارند.

در نتیجه رشد اقتصادی مطلوب در کشورهای صحرایی آفریقا انتظار می‌رود که این رشد تجارت برون مرزی همچنان ادامه یابد. این گزارش پیش‌بینی می‌کند رشد آفریقای جنوبی در ورود جهانگرد در سال اخیر بسیار نزدیک به رشد ۶ ماه اول آن باشد (البته اطلاعات هنوز کامل نیست).

با وجود مرز باز و میل جهانی به بازارهای آفریقای جنوبی انتظار می‌رود تعداد جهانگردان آفریقایی بیشتر شود مثل ورود جهانگردان خارجی به سواحل آفریقای جنوبی. ما اعتقاد داریم که به مرور زمان و در درازمدت صنعت گردشگری به شکل گسترده‌ای پیشرفت خواهد کرد به ویژه این که سود آفریقای جنوبی از گردشگری در زمان وقایع مهمی همچون فینال جام جهانی ۲۰۱۰ بسیار افزایش خواهد یافت. در حالی که ضعف پول راند و صنعت گردشگری برون مرزی رو به رشد آفریقای جنوبی به جذب گردشگر به سمت سواحل آفریقای جنوبی ادامه می‌دهد، انتظار می‌رود تجارت برون مرزی نیز تعداد گردشگران آفریقا را بالا ببرد.