گرانی به لاستیک هم زد

نفیسه حسینی

درست است که به گفته رییس‌جمهوری، شورای امنیت با صدور سه قطعنامه علیه ایران سه هدیه به ملت داده است، ولی ارتباط این قطعنامه‌ها با قیمت‌های اجناس رابطه‌ای مستقیم است. خیلی‌ها وقتی بنزین سهمیه‌بندی شد، پیش‌بینی کردند که انژکتوری‌ها چون کم‌مصرف‌ترند گران می‌شوند و کاربراتورهای پرمصرف ارزان می‌شوند ولی با گذشت زمان هیچ کدام از این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد، انگار هیچ محصولی در ایران حتی ناقابل‌ترین آن قصد ارزان شدن ندارد. البته منظورمان از پیش کشیدن بحث خودرو فتح بابی به قیمت قطعات آن و اینکه قیمت‌ها این روزها با سرعت نور بالا می‌روند، بود. درست روز بعد از صدور قطعنامه سوم، قیمت لاستیک خودروها سیر صعودی پیدا کرد، صعودی که هم محصولات داخلی و هم خارجی‌ها را نشانه رفته است. به این ترتیب قیمت یک جفت لاستیک به طور میانگین ۲۵ هزار تومان بالا کشیده است.

حال چه کسی هست که این سوال را از فروشنده بپرسد که مگر اجناس داخل مغازه خرید چند ماه قبل نیست که گرانی شاملش می‌شود، خدا می‌داند. پس در این بازار آشفته فرقی نمی‌کند که لاستیک را امروز از کمپانی خریده باشی یا شش ماه قبل، چراکه بالاخره ویروس گران‌فروشی همه را می‌گیرد. حال بشنوید از کمبود قطعات خودرو در بازار و مثل همیشه گرانی آن.

این روزها اگر برای خرید قطعه موردنیاز خودرویتان به بازار رفته باشید به احتمال زیاد با واژه «نداریم» از زبان فروشنده روبه‌رو شده‌اید. البته دلیل این کمبود هنوز مشخص نیست. ولی زمزمه‌هایی که از زبان فروشنده‌ها به گوش می‌رسد از عزم تولیدکنندگان عمده برای خودداری از فروش قطعات به خرده‌فروشی‌ها حکایت دارد. گویی آنها نیز که بوی پول از بازار نابسامان گرانی‌ها به مشامشان رسیده، قصد احتکار تولیداتشان و انتظار برای گران‌فروشی دارند.