اعلام قیمت آزاد پس از انتخابات

مونوریل به کرج رفت

دنیای‌اقتصاد- در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود عرضه بنزین آزاد از شنبه آینده آغاز خواهد شد، رییس ستاد تبصره ۱۳ اعلام کرده است که آغاز عرضه از دوشنبه خواهد بود و اعلام قیمت آن را به دلیل آنچه که برخی ملاحظات دانست، به اوایل هفته موکول کرد، ولی در عین حال از تاکید برای حداقل قیمت خبر داد. رویداد

مونوریل به کرج رفت

بنزین آزاد از ۲۷ اسفند عرضه می‌شود

دنیای اقتصاد- معاون عمرانی وزیر کشور از عرضه بنزین آزاد در ۲۷ اسفندماه و همچنین تصویب ساخت خطوط مونوریل در شهر کرج توسط شورای‌عالی ترافیک کشور خبر داد.

مهدی هاشمی، معاون امور عمرانی وزارت کشور و رییس ستاد تبصره ۱۳ دیروز در نشست خبری ویژه گزارش عملکرد سال ۸۶ شورای‌عالی ترافیک کشور، گفت: بنزین آزاد از دوشنبه ۲۷ اسفند عرضه می‌شود و قیمت آن هم هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگاران درخصوص اعلام قیمت بنزین آزاد گفت: امروز از من هیچ رقمی را نخواهید شنید؛ ولی رییس‌جمهوری تاکید کرده‌اند که حداقل نرخ برای بنزین آزاد اعلام شود.

رییس ستاد تبصره ۱۳ یاد آور شد: از نظر ما عرضه بنزین آزاد تاخیر هم دارد و یکی از علل تاخیر در این موضوع تدارک امکانات و تجهیزات نرم‌افزاری، برنامه‌نویسی و به‌خصوص ایجاد آمادگی در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور بوده است.

هاشمی درخصوص مدت عرضه بنزین آزاد نیز تصریح کرد: در اولین مرحله بنزین آزاد در یک دوره یک ماهه عرضه می‌شود که پس از بررسی نسبت به ادامه عرضه آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون عمرانی وزیر کشور توضیح داد: در عین حال با برخی مسائل فنی در مورد عرضه بنزین آزاد در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت مواجه هستیم و امیدواریم تا اوایل هفته آینده این جایگاه‌ها نیز آمادگی عرضه بنزین آزاد را داشته باشند. وی تاکید کرد: اصل عرضه بنزین آزاد به تصویب رسیده است و دولت برای آسایش مردم علاوه‌بر بنزین نوروزی، سهمیه اردیبهشت و خرداد ماه را نیز به کارت‌های سوخت اضافه کرده است، اما با این حال به دلیل آن که ممکن است برخی از مردم مسافت زیادی را در سفر باشند و آسایش خاطرشان اهمیت داشته باشد، بنزین آزاد را نیز عرضه خواهیم کرد. هاشمی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که وزارت نفت اعلام کرده است کلیه جایگاه‌ها آمادگی عرضه بنزین آزاد را دارند، اظهار کرد: آنچه که به ما اعلام کرده‌اند، تاخیر در آمادگی برخی امکانات فنی است که امیدواریم تا روز دوشنبه برطرف شود. اما رییس ستاد تبصره ۱۳ همچنین در خبر جداگانه‌ای که از سوی این ستاد منتشر شده نیز قیمت بنزین سهمیه‌ای در سال آینده را ۱۰۰‌تومان اعلام کرد و گفت: تغییری در قیمت بنزین سهمیه‌ای در سال آینده اعمال نخواهد شد و بنزین با قیمت کنونی عرضه خواهد شد.

سید مهدی هاشمی افزود: با توجه به میزان صرفه‌جویی روزانه ۲۱ میلیون لیتر بنزین از زمان سهمیه‌بندی، علاوه‌بر جلوگیری از پرداخت میلیاردها تومان یارانه، به میزان ۳۰ درصد از آلودگی هوا نیز در کلان‌شهرها کاسته شده و از خسارات وارده به محیط‌زیست نیز جلوگیری شده است.

وی افزود: با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین رشد ۹‌درصدی مصرف بنزین در سال‌های قبل نه تنها متوقف بلکه به کاهش حدود ۲۶‌درصدی آن منجر شد.

براساس این گزارش، معاون امور عمرانی وزارت کشور همچنین در ادامه این نشست خبری افزود: در هفتادمین جلسه شورای‌عالی ترافیک کشور ۴ خط از خطوط قطار شهری کرج به تصویب رسید که خط یک آن به طول ۳/۱۴ کیلومتر به قطار هوایی یا مونوریل اختصاص دارد.

وی افزود: خط یک قطار شهری کرج از شمال غرب تا شمال شرق و میدان باغستان است؛ ضمن آنکه در خط ۲ کرج به طول ۱۸ کیلومتر، قطار شهری در ۳ حالت زیرزمینی، هم سطح و بالای زمین پیش‌بینی شده است.

هاشمی درخصوص خطوط دیگر قطار شهری کرج نیز خاطرنشان کرد: خط ۳ به طول ۱۲ کیلومتر از بلوار آزادی تا محمد شهر و خط ۴ نیز از بلوار تربیت مربی تا میدان سلطانی به طول ۱۴ کیلومتر خواهد بود.

معاون وزیر کشور در مورد مصوبات شورای‌عالی ترافیک کشور درخصوص کلان‌شهرهای دیگر کشور نیز گفت: طرح جامع حمل و نقل شهر اهواز، مشهد و تصویب خطوط قطار شهری آنها در حال بررسی است که امیدواریم در سال آینده محقق بشود.

وی همچنین تصریح کرد: در سال جاری ۹۳۲‌میلیارد تومان برای کلان‌شهرها در بخش قطار شهری اعتبار اختصاص پیدا کرده و ان‌شاء‌ا... در سال آینده قطار شهری ۳ کلان‌شهر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

هاشمی همچنین از حذف سهمیه‌بندی خودروهای فاقد بیمه نامه در کشور خبر داد و افزود: از اردیبهشت ماه سال ۸۷ سهمیه بنزین خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث حذف می‌شود و با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده، امیدواریم صاحبان خودروها نسبت به انجام بیمه هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

رییس ستاد تبصره ۱۳ همچنین گفت: مهلت خرید نقدی خودروهای فرسوده نیز تا ۲۰ فروردین ماه سال ۸۷ تمدید شده است و متقاضیان می‌توانند تا مهلت مقرر به مراکز اعلام شده، مراجعه کنند.

رییس ستاد تبصره ۱۳ در پاسخ به این سوال که چرا با وجود لحن و انتقاد تند شهردار تهران در پاسخ به نامه شما، باز هم این قدر مبهم در این مورد صحبت می‌کنید؟ تاکید کرد: پاسخ نامه شهردار تهران آماده شده و منتظر امضای وزیر کشور است، اما به هر صورت ما بارها موضوع تاکید‌بر خدمت‌رسانی و پشتیبانی از شهر تهران را اعلام کرده‌ایم و در عین حال همچنان بر حرف خودمان در مورد ضعف مدیریت شهری شهر تهران تاکید داریم، چرا که این حرف با منطق و عدد و رقم رسمی اعلام شده و امیدواریم به این ترتیب برخی از اشکالات برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما در نامه اولتان اعلام کرده بودید که در صورت بی‌توجهی نسبت به موارد مطرح شده در نامه، از دادن امکانات به شهرداری تهران خودداری می‌کنید؟ آیا باز هم به دادن نامه اکتفا می‌کنید؟ گفت: نه! یکی از اقدامات قانونی که ما در این مدت انجام داده‌ایم، این بود که از واگذاری اتوبوس بیشتر به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران خودداری کردیم و این مساله اجرا شده است، البته این مساله جدای از حواله‌هایی بود که پیش از این صادر شده است.

از وی پرسیدند، این اقدام زمینه محرومیت مردم شهر تهران را فراهم می‌کند؟ وی توضیح داد: وقتی قرار است، یک هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را به شهر تهران اختصاص دهیم، اما در عین حال هیچ افزایشی را در میزان جابه‌جایی مسافر نداشته باشیم، این امکانات چه تاثیری دارد!؟

هاشمی در ادامه این پرسش و پاسخ تاکید کرد: در مورد اعتبارات متروی شهر تهران نیز هیچ کاهش اعتباری نداشته‌ایم، اما متاسفانه عملکرد متروی شهر تهران به‌رغم اینکه پشتیبانی‌های دولت نسبت به گذشته سه برابر شده است، رشد قابل‌قبولی نداشته و ما امیدواریم مسوولان این مجموعه در برنامه‌های خود تجدید نظر کنند. وی مجددا تاکید کرد: کاهش اعتبارات مترو از ۲۰‌میلیارد تومان به ۱۴‌میلیارد تومان را که از سوی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام شده است، قبول ندارم، اعتبارات این بخش، بیش از آنچه پیش‌بینی شده، اختصاص یافته است و ما به زودی اعداد و ارقام مورد نظر را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: برای بخش عمده‌ای از اعتبارات اختصاص یافته از آقایان امضا گرفته‌ایم و بسیاری از آمارهایی که اعلام می‌کنیم، پیش از این توسط خودشان اعلام شده است، اگر این آمارها غلط است، باید اصلاح کنند و اگر درست است، حرف‌هایی که پس از آن گفته می‌شود، به هیچ وجه موجه نیست. هاشمی در توضیح اعتبارات اختصاص یافته برای قطار شهری‌های کشور از جمله کرج، اضافه کرد: در بودجه سال ۸۷، مجلس شورای اسلامی به‌رغم نظر دولت، برای قطار شهری‌ بودجه مشخصی را پیش‌بینی کرده و در قالب آن، اعتبار لازم را برای قطارهای شهری اختصاص داده است، در عین حال دولت به‌رغم این اعتبارات سعی می‌کند، تا از اعتبارات فاینانس نیز استفاده کند. وی اظهار امیدواری کرد که کار اجرای فاز دوم متروی کرج در فصل بهار آغاز شود.

رییس ستاد تبصره ۱۳ در ادامه این نشست از تمدید مهلت ثبت‌نام برای خرید نقدی خودروهای فرسوده خبر داد و گفت: این مهلت از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شده است.