فرمانده معترض آمریکایی کنار گذاشته شد
دنیای اقتصاد- رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا دیروز از اعلام موافقت خود با استعفای ویلیام فالون، رییس ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه خبر داد. تغییر وی همزمان با علنی شدن اختلافات شدید وی با بوش در خصوص ایران روی داده است، اگر چه وزیر دفاع آمریکا این مساله را که کنار رفتن این فرمانده ارشد نظامی، احتمال اقدام علیه ایران را افزایش می‌دهد، رد کرده است.

استعفای فالون و اختلاف نظرش با بوش درباره ایران
دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه در خلال گمانه‌زنی‌هایی در مورد شکاف میان او و دولت جورج بوش در مورد سیاست مربوط به ایران از مقام خود استعفا داده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که با درخواست دریاسالار ویلیام فالون برای بازنشستگی زودهنگام موافقت شده است.
این مقام 63 ساله نظامی ماه مارس 2007 پس از خدمت به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در ناحیه اقیانوس آرام «فرماندهی مرکزی آمریکا» در خاورمیانه را به عهده گرفت.
هفته گذشته مقاله‌ای در مجله «یو.اس.اسکوایر» حکایت از آن داشت که فالون با سیاست سرسختانه دولت جورج بوش با ایران مخالف است.
آقای گیتس گفت: هرچند با اکراه استفای آقای فالون را می‌پذیرد؛ اما فکر می‌کند استعفای وی تصمیم درستی بوده است. وزیر دفاع آمریکا افزود: هرچند او فکر نمی‌کند که هیچ اختلاف نظر عمده‌ای میان دیدگاه‌های دریاسالار فالون و دولت بوش وجود داشته باشد؛ اما برداشتی شکل گرفته دایر بر این که چنین است. براساس مقاله نشریه «اسکوایر» فالون با طرح‌های دولت بوش برای حمله نظامی به ایران مخالف بود. این مقاله ادعا کرد که دریاسالار فالون با تامل درباره اقدام نظامی علیه ایران مخالف بود و او را «قوی‌ترین مردی که در سر راه دولت بوش و جنگ با ایران ایستاده بود» توصیف کرد.
براساس بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا، فالون گفته است که او به دلیل تصورات به وجود آمده در مورد ناهمخوانی نظرات او با رییس‌جمهوری آمریکا استعفا می‌دهد؛ چرا که دیگر نمی‌تواند به شکلی موثر به منافع آمریکا خدمت کند.
وی که در حال سفر در عراق بود طی بیانیه‌ای که دفترش در فلوریدا منتشر کرد نوشت: «گزارش‌های اخیر مطبوعاتی حاکی از وجود انفصالی میان دیدگاه‌های من و سیاست‌های رییس‌جمهوری است که مانع تمرکز (بر وظایف) در مقطع حیاتی شده است.»
وی افزود: «هرچند من باور ندارم هرگز هیچ اختلافی در زمینه اهداف آن بخش از سیاست‌های ما که به حیطه مسئولیت‌های فرماندهی مرکزی مربوط می‌شود وجود داشته، اما وجود چنین برداشتی مانع می‌شود تا به طور موثر به منافع آمریکا در ناحیه خدمت کنم.»
گیتس هرگونه اشاره‌ای به اینکه استعفای فالون به معنی برنامه ریزی آمریکا برای رفتن به جنگ با ایران است را «مسخره» خواند.
رییس‌جمهوری آمریکا نیز طی بیانیه‌ای به تقدیر از خدمات دریاسالار فالون پرداخت.
فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ناحیه‌ای از شاخ آفریقا تا آسیای میانه را در بر می‌گیرد و جنگ‌های عراق و افغانستان در حیطه مسوولیت‌های آن بوده است.