ساخت‌وساز تئاتر شهرنیمه‌کاره ماند

نگاه سوم- این قصه سر دراز دارد...

ظاهرا تئاتر شهر سر بازسازی ندارد، این معبر آمال و آرزوی تئاتری‌ها بارها و بارها به مرز نابودی و حیات نزدیک شده و هر بار نیز در آخرین لحظات ناامید یا امیدوار شده است. تئاتر شهر تقریبا از اردیبهشت‌ امسال به خاطر تعمیرات و بازسازی مدت شش ماه تعطیل بود و اهالی تئاتر در این دوران با شنیدن اخبار مختلف امیدی به بازگشایی این ساختمان نداشتند تا اینکه بالاخره سالن اصلی و پس از آن سالن‌های دیگر با وضعیت و شرایط نه چندان مطلوب افتتاح شد و قرار شد تا بعد از جشنواره با گرفتن بودجه خانه تئاتر ساخت‌وساز آن به پایان برسد، اما اصغر همت سخنگوی هیات‌مدیره خانه تهران، روز گذشته گفت: به دلیل عدم تامین بودجه اولیه، نتوانسته‌ایم ساخت‌وساز خانه تئاتر را آغاز کنیم.

همت ادامه داد: نامه‌ای نوشته شده بود که در آن صد میلیون تومان به عنوان بودجه خانه تئاتر در سال ۸۶ اختصاص داده شده بود که تصمیم داشتیم ساخت‌وساز اولیه را با آن شروع کنیم. اما بعد از پیگیری‌هایی که انجام دادیم به ما گفته شد که این بودجه صرف جشنواره فجر شده است. او در عین حال گفت: این درحالی است که بودجه خانه تئاتر از طریق نامه دیگری به ما اختصاص داده شده بود و ارتباطی با این موضوع نداشت.

این بازیگر تئاتر با اظهار تاسف از حمایت کمرنگ مسوولان از تشکل‌های صنفی هنری اضافه کرد: تشکل‌هایی همچون خانه تئاتر، خانه موسیقی به پیشنهاد دولت راه‌اندازی شدند، اما در گام‌های بعدی کم‌تر از حمایت‌های دولتی برخوردار شدند، چراکه تخصیص بودجه این تشکل‌ها شکل سیستماتیک و نهادینه ندارد. سخنگوی هیات‌مدیره خانه تئاتر همچنین با اظهار تاسف از مبهم ‌بودن وضعیت مالیات قرارداد گروه‌های نمایشی گفت: هنوز بازگرداندن مالیات ۵درصدی به ما ابلاغ نشده است و وضعیت قراردادها برای گروه‌های نمایشی کاملا مبهم است.