محلی برای سرو خیال و آرامش

معمولا بسیاری از آدم‌ها هستند که برای فرار از هیاهوی روزمره و تجدید قوای روحی به موسیقی پناه می‌برند و هر چقدر خستگی روحی و روانی بیشتر باشد نیاز به موسیقی‌هایی با ریتم آرام بیشتر احساس می‌شود. چرا که در این همهمه و شلوغی کاری و فکری و درگیری‌های روزانه کاری، دیگر ذهن نمی‌تواند جایی برای پذیرایی از آهنگ‌ها یا موسیقی های تند و خشن یا اعتراض‌آمیز داشته باشد. بلکه ذهن دنبال صدایی می‌گردد که در هر جایی که باشد مانند مسکن، آرامش و راحتی خیال را به شنونده هدیه کند. از میان این نوع موسیقی می‌توان به مجموعه‌ای با نام باغ اسرار «Secret Garden»، عشق من، مجموعه‌ای برگرفته از آواهای طبیعت یا آرامش در رویا اشاره کرد. همچنین چند وقتی است که مجموعه آلبوم‌هایی با عنوان (Buddha Bar)، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی و همچنین عموم مردم قرار گرفته است به‌خصوص در ایران که توانسته است علاقه‌مندان بسیاری را برای خود به‌دست آورد و یکی از پرفروش‌ترین آثار در شاخه lounge و chill out (دو سبکی که خصوصیت مهم آن آرام بودن ریتم در آنها است) باشد.

اما در حقیقت بودا بار نام رستورانی است در پاریس با دکوراسیون و غذای خاص، عموما از شرق آسیا که توانسته است مشتری‌های زیادی را برای خود پیدا کند، این رستوران همچنین توانسته است خود را به عنوان مکانی آرام و لذت بخش معرفی کند و شعبه‌های مختلفی را نیز در سراسر دنیا دارد.

اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این رستوران که آنرا با دیگر مکان‌ها متمایز می‌سازد موسیقی‌ای است که در این مجموعه استفاده می‌شود و به صورت سفارشی برای این رستوران تهیه می‌شود. به دلیل استقبال بسیار زیاد از موسیقی‌های ساخته شده مجموعه آلبوم‌هایی با عنوان بودا بار منتشر شده که توانسته به سرعت جایگاه ویژه‌ای برای خود به‌دست آورد.

طی اواخر دهه نود و اوایل هزاره دوم میلادی دو مجموعه اول از سری آلبوم‌های بودا بار تهیه و گرد‌آوردی شد و در سری‌های بعدی اشخاص دیگری چون دی‌جی‌راوین، سام پوپت، دیوید ویسان و ژان پیر دانل به عنوان تهیه‌کننده حضور داشتند.

نکته‌ای که موجب متمایز شدن آلبوم‌های بودا‌بار از سایر آثار موسیقی الکترونیکی شده است استفاده از المان‌های موسیقی آفریقا و آسیا بود که برای شنونده اروپایی بسیار جذاب است هر چند اگر نگاهی به آهنگسازان این مجموعه بیندازیم متوجه می‌شویم که خود آنها نیز هریک به نوعی شیفته موسیقی شرق هستند.

اولین تهیه‌کننده بودابار

کلودشال از چهره‌های شاخص موسیقی در فرانسه است. چهره موسیقی نه به‌خاطر آهنگ‌سازی یا نوازندگی، بلکه بیشتر به این خاطر که مردم او را انسانی خارج از دنیای افراد عادی می‌دانند.

او کسی است که به کمک افکار رویایی خود می‌تواند با هر وسیله‌ای، مانند موسیقی، در روح و روان انسان تاثیر بگذارد. طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ از محبوبترین چهره‌های جوان پسند در فرانسه بود که بعدها به‌عنوان یکی از کارآفرینان (Entrepreneur) بزرگ در زمینه انتخاب و ترکیب موسیقی شناخته شد.

پدرش در اصل یک یهودی بود که وقتی فرزندش سه ساله بود به همراه خانواده به پاریس مهاجرت کردند. شاید به همین دلیل باشد که موسیقی‌های انتخابی او ترکیبی از موسیقی شرق و اروپایی است.

در سال ۱۹۶۴ یک سالن آرایش در پاریس راه‌اندازی کرد و به سبک خاصی به اصلاح موی مردم پرداخت، به طوری که خود بنیانگذار مدی در اصلاح مو شد. تمام جوانان شیفته طرح و مدل‌های موی او بودند.

سفر‌های زیادی به هند، نپال، اندونزی و حتی کشورهای عربی داشت و به شدت تحت‌تاثیر فرهنگ آن کشورها قرار گرفت. بعدها به پاریس برگشت و رستورانی به‌نام «Le Priva» را تاسیس کرد. موفقیت او در اداره رستوران و انتخاب آهنگ‌های مناسب برای آن باعث شد که رستوران وی شهرت بسیاری در فرانسه پیدا کند.

او اولین مجموعه موسیقی خود را در سال ۱۹۶۶ با عنوان «موسیقی لرزاننده روح، احساسات و روان» جمع‌آوری کرد،‌ مهارت و تجارب زیادی در میکس و انتخاب موسیقی داشت و دومین آلبوم خود را به نام «قالیچه پرنده» به بازار داد.

این آلبوم که نمونه بارزی از احساسات شرقی بود، توانست با موفقیت بسیار، چهره او را هر چه بیشتر در پاریس و خارج از آن شاخص کند.

از سال ۱۹۹۸ درگیر موسیقی رستوران‌ها یا بارهایی که با مجسمه یا عکس بودا (Buddha) تزیین شده بودند، شد.

Buddha Bar (بودابارها) رستوران‌هایی بودند که با غذاهای کوکتل و سوشی (Sushi) در آنها از مردم پذیرایی می‌شد.

در سال ۱۹۹۹ اولین سری از CDهای Buddha Barها (بودابار) را بیرون داد که موسیقی‌ای بود تحت‌تاثیر فرهنگ شمال آفریقا و آسیا با تنظیم به سبک موسیقی مردمی (pop) فرانسوی.

یکی دیگر از تهیه‌کنندگان موفق مجموعه بودابار، دی‌جی راوین است؛ شخصی که موسیقی برای وی زندگی است. او سال‌ها به دنبال یافتن ملودی‌ها و نغمه‌های فراموش شده موسیقی بود که علاوه‌بر آن عمیق و پر احساس باشد. وی در سال ۱۹۶۶ در هند به‌دنیا آمد، در کشوری که موسیقی در بین مردمانش جایگاه ویژه‌ای دارد، در دوران نوجوانی‌اش به فرانسه مهاجرت کرد اما همواره موسیقی کشورش در ذهن و خاطره‌اش باقی ماند.

وی در کلوپ‌های مختلف، کارش را به‌عنوانی دی‌جی شروع کرد که یکی از مشهورترین این کلوب‌ها The Rexبود. در یکی از جشن‌های این کلوب وی با کلود شال آشنا شد، کسی که وی را با موسیقی الکترونیک تلفیقی و جهانی آشنا کرد.

این آشنایی سبب همکاری وی با کلود شال در آلبوم‌های «Flying Carpet", "Loverdose» و «Nirvana Lounge»، شد و در سال ۱۹۹۷ پس از تمام شدن قرار داد کلود شال در تهیه دو آلبوم اول وی به‌عنوان تهیه‌کننده سومین آلبوم از سری مجموعه‌های بودا بار انتخاب شد که با دو آلبوم قبلی تفاوت چشمگیری داشت. هرچند کلود شال خود تحت‌تاثیر موسیقی شرق بود یکی دیگر از آهنگسازان و تهیه‌کنندگان سری‌های بودا بار، ژان پیر دانل است. وی یکی از مشهورترین نوازندگان گیتار راک در فرانسه است که این ساز را به‌صورت خودآموز فرا گرفت و همچنین در آهنگسازی و تهیه‌کنندگی نیز تجربه بسیار بالایی دارد.

وی که تحت‌تاثیر هنک ماروین گیتاریست افسانه‌ای انگلیسی قرار داشت خود شروع به فراگیری ساز گیتار کرد و در طی سال‌ها، کنسرت و ضبط در استودیو آلبوم‌های مختلفی را در زمینه نوازندگی گیتار عرضه کرد که به فروش خیره‌کننده‌ای در اروپا دست یافت و توانست هفت دیسک طلایی (جایزه) را از آن خود کند؛ آلبوم وی توسط انجمن مشاهیر گیتار راک در آمریکا به‌عنوان بهترین آلبوم سال ۲۰۰۰ شناخته شد!

جدا از آن وی به‌عنوان تهیه‌کننده و همچنین دی‌جی با خوانندگانی چون مدونا - بریتنی و موبی نیز همکاری کرده است. وی در سال ۲۰۰۱ آلبوم Buddha Bar Amnesty International را آهنگسازی و تهیه کرد. گوش دادن به این مجموعه را به کسانی که خواهان شنیدن اثری متفاوت اما سرشار از آرامش هستند، توصیه می‌کنیم.