مترجم: رفیعه هراتی

بخش پایانی

آیا فکر می‌ کنید شرکت‌های نفت و گاز چین می‌توانند در خارج بیشتر با شرکت‌های بین‌المللی در زمینه اکتشاف و توسعه همکاری کنند؟ شرکت‌های چینی در مراحل اولیه هستند و بنابراین جای زیادی برای گسترش وجود دارد. تاکنون روابط بسیار خوبی با شرکت کانادایی تالیسمان و شرکت مالزیایی پترونالز در سودان داشته‌ایم. اکنون شرکت تالیسمان این کشور را ترک کرده است. ما همچنین روابط خوبی با شرکت هندی نفت‌و‌گاز طبیعی داریم و در سودان و سوریه با یکدیگر فعالیت می‌کنیم. گرچه گاهی هند و چین بر سر منابع یکسان با یکدیگر رقابت می‌کند، شرکت‌های ما هنوز به طور تنگاتنگ با یکدیگر همکاری می‌کنند و ما روابط نزدیکی با شرکت نروژی استات اویل و شرکت فرانسوی توتال در داخلی و خارج از چین داریم.

ما می‌خواهیم همکاری بین‌المللی خود را با شرکت‌های عمده نفتی غربی گسترش دهیم. ما همکاری خوبی در چین داشتیم اما می‌خواهیم با آنها در خارج بیشتر همکاری کنیم.

ما متوجه هستیم که با مشکلات مشترک در کشورهای در حال توسعه همچون ونزوئلا مواجه هستیم. در زمان مذاکره با کشورهای میزبان باید کنار یکدیگر بایستیم. اگر شرکت ملی نفت چین به تنها با کشور میزبان مذاکره کند. این امر تصویر نادرستی را به جهان ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد شرکت ملی نفت چین به طور نزدیک و با حمایت سیاسی دولت چین با ونزوئلا کار می‌کند. اما با کار کردن با یکدیگر و با دیگر شرکت‌های بین‌المللی می‌توانیم بر آن تصویر غلبه کنیم.

عملکرد شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروچاینا چگونه به پیش خواهد رفت؟

در داخل، بسیاری از حوزه‌های ما بالغ هستند، به‌خصوص در بخش شرقی کشور، بنابراین تولید در آنجا در حال کاهش است. در بخش غربی کشور بدون هزینه‌های بالا، افزایش تولید آسان نیست. برای مثال ریسک زمین‌شناختی بالایی وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر از میزان سرمایه‌گذاری در آفریقا است. اما این تنگنا همانند تنگنایی است که شرکت‌های نفتی بین‌المللی در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند و به‌خصوص شرکت‌های نفتی آمریکایی.

در نتیجه، تولید خارجی سهم بزرگ‌تر و بزرگ‌تری از کسب‌و‌کار ما خواهد شد. البته ما با مسائل دشواری در بخش پایین‌دستی چین روبه‌رو هستیم. همچنین با مالیات‌های جدید بر شرکت‌های خود مواجه هستیم و هزینه‌های بالای توسعه در داخل را داریم. اما شرکت ملی نفت چین هنوز می‌تواند پول کلانی از قیمت بالای نفت به دست آورد زیرا کسب‌و‌کار بالادستی در داخل و خارج با قدرت افزایش می‌یابد. فکر می‌کنم آینده ما روشن خواهد بود.