تکنولوژی سبز

روز ۹ مارس، بیست‌وسومین نمایشگاه بزرگ کامپیوتر و فن‌آوری اطلاع‌رسانی (CeBIT)، باعنوان گرین آی‌تی، در هانوفر به کارخود پایان داد. امسال ۴۹۵۰۰۰ نفر از این نمایشگاه دیدن ‌کردند که ۳درصد بیشتر از سال پیش بود. این نمایشگاه از سال ۱۹۸۶ هر سال برگزار می‌شود و طی آن جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین دستاوردها در زمینه تکنیک اطلاع‌رسانی به نمایش درمی‌آید.

به گفته برگزارکنندگان، امسال تعداد ۴۹۵۰۰۰نفر از این نمایشگاه دیدن‌ کردند که سه‌درصد بیشتر از سال پیش بود. این درحالی است که مدت زمان برگزاری آن نسبت به سال‌های پیش یک روز کمتر شده و بلیت ارزان‌قیمت ارائه نشده‌ بود.

پنج‌درصد بازدید‌کنندگان از خارج از آلمان آمده ‌بودند.

ارنست راوئه عضو هیات‌مدیر‌ه نمایشگاه‌های آلمان، با ارائه گزارش مثبتی می‌گوید: «در طول شش روز برگزاری نمایشگاه بیش از ده‌میلیون گفت‌وگوی تجاری صورت گرفت و زمینه سفارش و سرمایه‌گذاری فراهم شد.» او می‌افزاید: «این نمایشگاه چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای را در اقتصاد تکنولوژی‌ اطلاع‌رسانی و بازار مصرف آن ایجاد کرد.»

با اینکه برگزارکنندگان، نام گرین‌آی‌تی یا فناوری پیشرفته سبز را برای نمایشگاه انتخاب کرده بودند، اما این مانع انتقاد طرفداران محیط‌زیست نشد.

خیلی کارها باید انجام داد، تا تکنولوژی اطلاعاتی با شرایط زیست‌محیطی سازگار شود. قبلا حفاظت محیط‌زیست یک کلمه ناآشنا در این صنعت بود، اما در دوازده ماه گذشته انتخاب نام گرین‌آی‌تی، این موضوع را از حاشیه به کانون آورده‌ است.

مدافعان محیط‌زیست به این گرایش به چشم‌تردید نگاه می‌کنند. اتحادیه حمایت از مصرف‌کننده که یکی از منتقدان است، می‌گوید: «تکنولوژی اطلاع‌رسانی(IT) نباید فقط در دوران برگزاری چنین نمایشگاهی سبزباشد، بلکه باید در تمام مراحل تولید محصولات پایبند این اصول باشد.»

سازمان صلح سبز تقاضا‌ی یک تصمیم‌گیری جدی برای حل مشکل بازمانده‌های الکتریکی کرده‌ است. از پنجاه‌میلیون تن تجهیزات سخت‌افزاری از کار افتاده، که سالانه به صورت زباله جمع‌آوری می‌شود، تنها بخش کوچکی قابل بازیافت هستند. کامپیوترهای از کار افتاده، مونیتور ‌و تلفن‌های همراه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی سمی، مانند سرب، جیوه یا مواد مصنوعی پی‌وی‌سی هستند.

آگوست ویلهلم شر رییس شرکت بیت‌کوم می‌گوید: «این یک موضوع مهم در بازاریابی است.» مجریان نمایشگاه بعد از سال‌ها موفق شدند یک عنوان مهم را پیدا کنند.

به دلیل تغییرات زیادی که در این عرصه به‌وجود آمده و همچنین انصراف تولیدکنندگان بزرگ از شرکت در این نمایشگاه، برگزارکنندگان تمرکز خود را روی بازدیدکنندگان بردند.

زمان برگزاری نمایشگاه به شش روز تقلیل یافت تا بدین‌وسیله هزینه شرکت‌ها کاهش یابد.

منبع: دویچه وله