رییس‌جمهوری سابق کشورمان با اشاره به برخی اتفاقات که در جهت حذف اصلاح‌طلبان صورت گرفته است، تصریح کرد: نقشه ای وجود دارد که باید آن را برهم زد. ما باید این بازی را به هم بزنیم به هر صورتی که میسر است. بر این اساس با همه وجود در انتخابات، مظلومانه اما با نشاط شرکت می‌کنیم. خیلی‌ها نقشه‌های بزرگی کشیده‌اند که با حضور مردم در انتخابات خنثی می‌شود. به گزارش خبرگزاری آفتاب سید محمد خاتمی در گردهمایی اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده با خاطرنشان کردن این مساله که نمی‌خواهم در مورد نظارت استصوابی مطرح شده بعد از رحلت امام و یا قانون انتخاباتی که مشکلات بزرگی مانند احراز صلاحیت‌ها را دارد، صحبت کنم گفت: یکی از نگرانی‌های ما در حال حاضر شیوه اجرای همین ضوابط و قانون است. وی اضافه کرد: نکته مهمی که در این دوره بود و نگرانی شخص من هم از آن است، نحوه رفتار مجریان انتخابات است.

بازگرداندن صلاحیت ۱۶۰۰ نفر که در هیات‌های اجرایی رد شده بودند مؤید نگرانی‌ها از رفتار مجریان انتخابات و یک اتفاق تکان‌دهنده است. گرچه در این بازگشت مجدد به خاطر اعمال سلیقه‌ها همچنان غیبت برخی نیروهای جدی و شناخته شده جریان اصلاحات را شاهد هستیم. رییس‌جمهوری سابق کشورمان در ادامه با بیان اینکه بعد از ۱۴ اسفند هم شاهد رد صلاحیت افرادی که شایستگی و امکان رای آوری را داشتند بودیم، دلایلی را که برای رد صلاحیت این افراد انتخاب شده عجیب خواند و اظهار کرد: کلیه کاندیداهای اصلاح‌طلبی که در این دوره رد صلاحیت شده‌اند انسان‌های مومن، شجاع و دارای سابقه انقلابی هستند که در حساسترین مقاطع پایبندی خود را به این نظام و انقلاب اثبات کردند و مردم نیز اعتماد خود را به این افراد به انحاء مختلف تا به حال نشان داده‌اند. وی اضافه کرد: بر این اساس محروم کردن این افراد از شرکت در انتخابات از بین بردن حق مردمی است که میزان رای آنهاست و این مساله خطرناکی است.

خاتمی در ادامه توجه به این مساله را از جانب جریانی که در عین اعتقاد به اسلام در پی سربلندی ایران است، خواستار شد و گفت: در حال حاضر برای جریان اصلاح‌طلب که مورد توجه بخش اعظم جامعه است، در اکثر حوزه‌ها انتخابیه امکان رقابت وجود ندارد. وی خطاب به اصلاح‌طلبان اظهار کرد: باید در عرصه بود و جلوی نهادینه شدن رویه نادرستی که انتقاد از حاکمیت را خروج از آن تعبیر می‌کند، گرفت. شما اگر بیش از دیگران صلاحیت حضور در حاکمیت را نداشته باشید، کمتر از دیگران این صلاحیت را ندارید. باید از حق خود استفاده کنید زیرا عده ای تلاش می‌کنند با انحاء مختلف شما را از صحنه خارج کنند. نباید گذاشت این مساله اتفاق بیافتد. خاتمی در ادامه با تاکید بر اینکه رفع تهدید از کشور هنر است، گفت: استقبال از تهدیدها و زمینه‌سازی برای آنها هنر نیست. خاتمی همچنین تاکید کرد: برخی می‌گویند جریانی که در حاکمیت است، جریان اصلی است و هر که موافق آن نباشد از حاکمیت خارج شده است. جلوی این انحراف مخاطره آمیز را باید گرفت. امروز آنها که در زمان طاغوت زندان رفته‌اند دلشان برای نظام بیشتر از کسانی می‌سوزد که نمی‌دانیم کی هستند و از کجا آمده‌اند. ما از حاکمیت دفاع می‌کنیم اما باید توجه داشت که نباید با انتقادهایی که ما از حاکمیت می‌کنیم برخورد منفی صورت گیرد.

وی که وظیفه مجلس را جلوگیری از انحراف در این بخش ارزیابی می‌کرد، با اشاره به برخی اتفاقات که در جهت حذف اصلاح‌طلبان صورت گرفته است، تصریح کرد: نقشه ای وجود دارد که باید آن را بر هم زد. ما باید این بازی را به هم بزنیم به هر صورتی که میسر است. بر این اساس با همه وجود در انتخابات مظلومانه اما با نشاط شرکت می‌کنیم. خیلی‌ها نقشه‌های بزرگی کشیده‌اند که با حضور مردم در انتخابات خنثی می‌شود.