بازارهای جهانی نفت‌ و طلا همچنان در التهاب به‌سر می‌برند

قیمت‌ها در روند نزولی افتاد

دنیای اقتصاد - اقدام بانک مرکزی برای عرضه گسترده سکه طلا که روز پنج‌شنبه در جهت مقابله با روند صعودی قیمت آن کلید خورد، از امروز ابعاد وسیع‌تری به خود می‌گیرد و علاوه‌بر بانک کارگشایی و صرافی‌های مجاز، حدود یکصد شعبه بانکی نیز برای فروش سکه به قیمت‌های مصوب اختصاص می‌یابد. بانک مرکزی قیمت سکه تمام‌بهار آزادی را برای فروش در روز پنج‌شنبه ۲۲۲ هزار تومان، نیم‌سکه را ۱۱۳ هزار تومان و ربع سکه را ۶۰ هزار تومان تعیین کرد.

فروش سکه به این قیمت‌ها در کنار افت مقطعی بازار جهانی به ۹۶۷ دلار برای هر اونس طلا در روز پنج‌شنبه باعث شد که قیمت‌ها در بازار تهران نیز رو به نزول بگذارد که این نزول برای نیم‌سکه و ربع‌سکه بسیار معنادار بود. در این روز قیمت ربع سکه با هشت هزار کاهش به ۶۷ هزار تومان رسید که البته هنوز هفت هزار تومان با قیمت مصوب فاصله دارد. نیم‌سکه نیز حدود هفت هزار تومان ارزان شد و به ۱۱۸ هزار تومان رسید که البته چنانچه بانک مرکزی به قیمت‌های مصوب روز پنج‌شنبه اصرار کند، احتمالا باید تا همان حد ۱۱۳ هزار تومان کاهش یابد.

اینکه قیمت عرضه سکه از سوی بانک مرکزی امروز در چه حدودی تعیین خواهد شد، هنوز مشخص نیست؛ اما در عین حال قیمت جهانی طلا هم‌اکنون با ۲۴ دلار افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به ۹۹۱ دلار رسیده است. اطلاعیه بانک مرکزی درخصوص قیمت عرضه دولتی سکه تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده است که هر گونه تغییر در قیمت سکه‌ها در روزهای آینده مطابق با نوسانات قیمت بازارهای بین‌المللی طلا خواهد بود.

همزمان با اقدام جدید بانک مرکزی برای مقابله با افزایش قیمت‌ها در بازار، حراج روزانه سکه نیز همچنان در بانک‌ کارگشایی در بسته‌های ۱۰۰ تایی ادامه خواهد داشت. در عین حال، عرضه سکه در شعب بانکی در بسته‌های ۲۵۰ تایی خواهد بود.

به نظر می‌رسد بخشی از التهاب بازار سکه در ایران انعکاسی از التهاب بازارهای جهانی طلا و نفت است که در روز جمعه به اوج خود رسید. قیمت جهانی نفت با عبور از مرز ۱۰۶ دلار در روز جمعه رکورد جدیدی را در تاریخ معاملات این کالای استراتژیک در بورس نیویورک ثبت کرد. هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت در اوج معاملات به قیمت ۵۴/۱۰۶ دلار در هر بشکه عرضه شد. ناامیدی بازارها از افزایش تولید اوپک، سقوط مجدد ارزش دلار در برابر یورو، کاهش سطح ذخایر استراتژیک نفت ایالات‌متحده و افزایش معاملات کاغذی در بازار نفت مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت نفت خام در روز جمعه بود.