آوای بربط در گوشه ریال

علی طجوزی- هفته گذشته برای علاقه‌مندان به موسیقی بی‌کلام کلاسیک ایرانی یا سنتی به خصوص علاقه‌مندان به ساز بربط هفته خوبی بود؛ چرا که در این هفته آلبومی به نام«از سنگ تا الماس» را حسین بهروزی‌نیا منتشر کرد. این آلبوم شامل تک‌نوازی بربط بهروزی‌نیا است که پژمان حدادی نیز با وی همکاری کرده است. حدادی و بهروزی‌نیا هر دو از اعضای گروه دستان هستند. پیش از این نیز این دو جدا از کنسرت‌های گروهی با هم آلبوم «وجد» را منتشر کرده بودند.«از سنگ تا الماس» امسال در پنجاهمین جایزه جشنواره موسیقی گرمی نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما جایزه‌ای به وی تعلق نگرفت.«از سنگ تا الماس» را همچنین می‌توان یکی از معدود آلبوم‌های موسیقی دانست که طی سال‌های اخیر سروعده داده شده منتشر می‌شود.

حدود یک ماه پیش بهروزی‌نیا در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی خبر داده بود که حدود یک‌ماه دیگر آلبوم جدیدش عرضه خواهد شد و البته شد.این آلبوم را همچنین می‌توان نسخه‌ای کامل شده از آلبوم وجد که حدود دو سال پیش منتشر شده دانست با این تفاوت که نقش سازهای کوبه‌ای در این آلبوم نسبت به «وجد» تا حدودی کمرنگ‌تر شده است.«از سنگ تا الماس» شامل ۹ قطعه از ساخته‌های بهروزی‌نیا است؛ البته غیر از قطعه سوم به نام آب که در جلد اثر نیز ذکر شده که برگرفته از آهنگ قدیمی به نام «در میخانه» است.در این آلبوم قطعات از سنگ آغاز می‌شوند و پس از گذر خاک، آب، نور، باد، شب، روز و صبر به الماس می‌رسند. «از سنگ تا الماس» در هفته گذشته توانست عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی بی‌کلام سنتی را از آن خود کند.بعد از این آلبوم «نغمه‌های خوابگرد» همچنان محبوب است و پرفروش، ساز دستان هم یکی دیگر از آلبوم‌های پرفروش در بازار موسیقی بی‌کلام سنتی است.بازار موسیقی کلاسیک هم همچنان منتظر ورود آخرین آلبوم شهرام ناظری مانده است. این آلبوم چند ماه می‌شود که قرار است هفته بعد یا به زودی عرضه شود و هنوز خبری نشده است. اما طی این مدت آلبوم‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که توانستند تا حدودی این جای خالی را پر کنند. «روی در آفتاب» یکی از این آثار است. این آلبوم به مناسبت سال مولانا با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی مجتبی چراغی عرضه شده است. این آلبوم کمتر از یک ماه است که به بازار آمده و در این مدت توانسته است عنوان پرفروش‌ترین را کسب کند.از دیگر پرفروش‌های کلاسیک ایرانی یا سنتی می‌توان به «غوغای عشق‌بازان - شجریان»، «سوگوران خموش - قربانی» و «دریای بی‌پایان - عقیلی» اشاره کرد.بازار پاپ هم همچنان «شبح - صفاریان»، «از تو دورم - فریدون» و «۱+۶ بردیا» را به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی می‌کند. ضمن این که سلام آخر نیز تا حدودی فروش قابل قبولی نسبت به مدت حضورش در بازار دارد.بازار بی‌کلام پاپ هم چند وقتی می‌شود که شاهد عرضه کار جدیدی نبوده است و نمی‌توان کار شاخصی را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کرد. اما می‌توان آلبوم‌های تنها در باران، ییلاق و اشتیاق را نسبت به دیگر کارها پرفروش‌تر اعلام کرد.بازار موسیقی مقامی هم که همچنان مهمان مرگ و حاج قربان است و آلبوم دو تار وی هم پرفروش. بعد از آلبوم دو تار حاج قربان سلیمانی ذکر «یا رحمن» خلیفه غوثی و برخی دیگر از آثار دو تار نوازان خراسانی جزو پرفروش‌ها هستند.بازار موسیقی محلی هم که همچنان ژوان را معرفی می‌کند. بعد از ژوان می‌توان به کانی سپی (کامکارها) دزپارت (بختیاری) اشاره کرد.علاقه‌مندان به موسیقی تلفیقی نیز همچنان آلبوم زیبای «یار آسمانی» را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی می‌کند. این اثر شامل دونوازی علی‌اکبر مرادی تنبور و اوزجان اوزدمیر باقلاما است.بعد از این آلبوم،«تابیکران دوردست» از سقف فروش خوبی برخوردار است. این اثر نیز دو نوازی کمانچه کیهان کلهر و باقلاما نوازی از ترکیه به نام اردان ارزنجان است.

در بازار موسیقی فیلم هم همچنان همان آثار قدیمی زیر تیغ، برداشت، جایی برای زندگی و خیلی دور، خیلی نزدیک پرفروش‌ترین‌ها هستند.