رکورد فروش فیلم‌های هالیوود شکسته شد

مجموع فروش فیلم‌ها در بازار آمریکای‌شمالی در سال ۲۰۰۷ با ۴/۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۶ به ۶/۹ میلیارد دلار رسید و رکوردی جدید ثبت شد. هالیوود ریپورتر اعلام کرد، گزارش سالانه انجمن فیلم آمریکا MPAA در مورد فروش فیلم‌ها روز چهارشنبه منتشر شد و برای اولین‌بار این گزارش با همکاری موسسه نیلسن EDI تهیه شده و شامل تمام فیلم‌های پخش در بازار آمریکای شمالی است.

در بخش فروش بین‌‌الملل نیز آمار به دست آمده از ثبت رکوردی جدید خبر می‌دهد. مجموع فروش فیلم‌های تولید شده در هالیوود در سال ۲۰۰۷ حدود ۱/۱۷ میلیارد دلار است که در مقایسه با سال ۲۰۰۶ تقریبا پنج درصد افزایش نشان می‌دهد. به این ترتیب مجموع فروش جهانی فیلم‌ها در سال گذشته میلادی با ۹/۴ درصد افزایش رقمی در حد ۷/۲۶ میلیارد دلار است که از ثبت یک رکورد جدید خبر می‌دهد.

دان گلیکمن، رییس MPAA در این‌باره گفت: «در مجموع سال ۲۰۰۷ به لحاظ فروش پربار بود. ما نه تنها در بازار آمریکای شمالی سالی خوب را پشت سر گذاشتیم، بلکه فروش بین‌المللی نیز رو به رشد بود.» میزان سرمایه‌گذاری استودیوها در هر فیلم به طور متوسط ۸/۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با ۸/۶۵ میلیون دلار سال ۲۰۰۶ افزایش نشان می‌دهد.

از آنجا که MPAA میزان سرمایه‌گذاری‌های خارج از سیستم استودیویی را در آمار سالانه خود محاسبه نمی‌کند، عملا می‌توان این طور برداشت کرد که متوسط هزینه تولید یک فیلم بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است. در همین حال، متوسط هزینه بازاریابی یک فیلم از ۵/۳۴ درصد سال ۲۰۰۷ به ۹/۳۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ افزایش یافت و در نتیجه مجموع هزینه‌های تولید و بازاریابی رقمی در حدود ۶/۱۰۶ میلیون دلار است که این نیز یک رکورد محسوب می‌شود.۲۷ فیلم در سال ۲۰۰۷ به فروش بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار دست یافتند، در حالی که سال ۲۰۰۶ تنها ۱۹ فیلم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروختند. چهار فیلم «اسپایدرمن ۳»، «شرک سوم»، «ترانسفورماتورها» و «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» در خود آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشتند. این در حالی است که سال ۲۰۰۶ تنها فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سینه مرد مرده» از این مرز عبور کرد و در نهایت ۴۲۳ میلیون دلار فروخت.با وجود بیشتر شدن فروش فیلم‌ها، تعداد سینماروهای آمریکایی نسبت به سال ۲۰۰۶ چندان افزایش نداشت. سال ۲۰۰۷ حدود ۴/۱ میلیارد بلیت سینما فروخته شد که در مقایسه با ۳۹۵/۱ میلیارد بلیت سال ۲۰۰۶ تنها ۳/۰ بیشتر بود و البته این رقم در مقایسه با رکورد ۶/۱ میلیارد بلیت فروخته شده در سال ۲۰۰۲ بسیار کم است.در واقع افزایش ۴/۵ درصدی میزان فروش فیلم‌ها در سال ۲۰۰۷ بیشتر به خاطر افزایش متوسط قیمت بلیت‌ها بود که برابر با آمار با پنج درصد افزایش از ۵۵/۶ دلار در سال ۲۰۰۶ به ۸۸/۶ دلار در سال ۲۰۰۷ رسید. به همین منوال تعداد فیلم‌های تولید شده در سال گذشته میلادی به نسبت سال ۲۰۰۶ کمتر بود.سال ۲۰۰۷ در مجموع ۵۹۰ فیلم جدید در سینماهای آمریکا اکران شدند و ۱۳ فیلم نیز نمایش مجدد داشتند. در حالی که سال قبل ۵۹۹ فیلم برای اولین بار و هشت فیلم مجدد اکران شدند. تحقیق مشترک MPAA و یاهو نشان می‌دهد ۷۳ درصد مردم پیش از تصمیم‌گیری درباره دیدن فیلم‌ها به اینترنت مراجعه می‌کنند.