چگونه سفر کنیم ؟
ملیحه سادات حسینی
حواست باشد! دور و برت آرام است و ساعتت کار می‌کند و تو با عقربه‌هاش می‌روی. . . پرشتاب، دور می‌شوی از ثانیه‌های قبلت، و مدام به «چیزی» نزدیک می‌شوی. . .

عکس : ماندانا عظیمی
پس از مدتی کار و تلاش شبانه روزی خسته شده‌اید، صبح‌ها به سختی از رختخواب بیرون می‌آیید و اشـتـیــاقتان را برای کار، سرگرمی و زندگی اجتماعی از دسـت داده اید. می تـوانیـد برای آخر هفته گردشی خارج از هیاهوی شهر، تفریحی در هوای کوهستانی، کنار دریاچه و. . . برای خود طراحی کنید. از روزهای تعطیل برای مسافرت به جاهای دیدنی بهره بگیرید. حتی با وجـود درآمــد نــاچــیز و برنامه کاری فشرده‌ای که دارید، می‌توانید بـرنـامـه یک مسافرت کوتاه را تدارک ببینید. بیرون رفتن، حتی برای زمانی کوتاه هم که شده، برای سلامتی شما بسیار مفید است. پس چمدان‌هایتان را ببندید!
اگر یکی از شما بخواهد به سفر برود، حتما با خودش چیزهایی را که لازمش می‌شود، برمی‌دارد (حتما چمدانی برای خودش می‌بندد. )
مسافرت، چه کاری و چه تفریحی، می‌تواند فواید بسیاری هم برای جسم و هم فکر شما داشته باشد. در زیر به بعضی از فواید سفر برای سلامتی شما اشاره می‌کنیم. اما قبل از همه اینها، باید بدانید برای چه سفر می‌کنیم و چه چیزهایی باید در طول سفر به یاد داشته باشیم ؟
فشار و استرستان کمتر خواهد شد
سفر به شما این امکان را می‌دهد که کمی استراحت کرده و فشارهای روحی را از خودتان دور کنید. سفر خستگی شما را از بین می برد. حتی اگر سفری کاری باشد و شما مجبور باشید که ساعت‌های متمادی در کنفرانس‌هایی شرکت کنید، در عوض با کشور یا شهر جدیدی آشنا خواهید شد. ممکن است مسافرت اضطراب و استرس هم داشته باشد، به خصوص اگر سفر شما همراه با گردش و بازدید از جاهای دیدنی باشد یا شما نیاز به آشنایی با زبان های مختلف داشته باشید یا مقصدتان شهری شلوغ باشد. اما استرس سفر یک استرس مثبت است و مثل اضطراب شما از کار زیاد یا زندگی روزمره نیست. کاهش فشار و استرس روحی همیشه به سلامتی شما کمک خواهد کرد.
تنوعی به زندگیتان خواهید داد
طبق جمله‌ای که می‌گوید: «هر تغییر و تنوعی به اندازه استراحت خوب است» مسافرت از هر نوعی که باشد، باعث می‌شود که شما، هر چند به مدتی کوتاه، از زندگی عادی خود دور شده و همین مساله به تنهایی انرژی زیادی به شما می‌دهد. اینکه بخواهید برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهید، می‌تواند به عنوان نوعی درمان برای شما محسوب شود و این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم شما جلوگیری می‌کند.
از هوای آزاد بهره خواهید برد
در طی سفر شما بیشتر بیرون از ساختمان و در هوای آزاد خواهید بود تا اینکه طبق معمول داخل چهار‌دیواری اتاقتان در اداره حبس شوید. این‌طوری می‌توانید بیشتر از هوای تازه و سالم لذت ببرید. اگر برای گردش به کوهستان یا برای استراحت به کنار دریا بروید، نسبت به روزهای عادی عمیق تر تنفس خواهید کرد و اکسیژن بیشتری به بدنتان وارد خواهد شد. همچنین می‌توانید از آفتاب گرفتن هم استفاده زیادی ببرید، به شرط اینکه احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی را فراموش نکنید.
فعالیت جسمی بیشتری خواهید داشت
سفر با یکسری فعالیت بدنی اضافی همراه خواهد بود. ممکن است شما در برنامه سفرتان شنا در دریا یا گردش و بازدید از مکان‌های دیدنی یا والیبال ساحلی را گنجانده باشید؛ ولی حتی اگر هم بخواهید تمام روز را به استراحت بپردازید باز هم از ماندن در خانه بهتر است و بیشتر پیاده روی خواهید کرد و در کل نسبت به برنامه عادی همیشگی‌تان فعالیت جسمی بسیار بیشتری خواهید داشت.
از غذا خوردن لذت خواهید برد
حتی اگر به سفری دریایی بروید یا پیوسته در استراحتگاهی اقامت کنید، خیلی کم تر از زمانی که در منزل خود هستید از غذاهای آماده استفاده خواهید کرد. غذا خوردن در رستوران قطعا خیلی بهتر از غذاهایی است که به سرعت آماده می‌شوند و با مایکروفر پخته می شوند. احتمالا در طی سفر غذاهای فرنگی را در خارج از کشور امتحان خواهید کرد. دیگر نگران وعده‌های غذایی و میزان کالری مصرفی‌تان نیستید و به راحتی از مزه کردن غذاهای خوشمزه مختلف لذت خواهید برد.
رفتارهایتان را اصلاح خواهید کرد
برنامه‌ریزی هم قسمتی از تفریحاتتان است. زمانی که سفری در پیش دارید، یکنواختی و کار سخت از ساعت 9 تا 5 و همیشه منتظر وقت استراحت بودن به نظر قابل تحمل تر می شود و باعث می‌شود که بهتر با مشکلات کاری کنار بیایید. سفر کردن دید و احساس تازه‌ای نسبت به فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف به شما داده و به شما کمک می‌کند که از زندگی بیشتر لذت ببرید. بنا به مقصدی که انتخاب می‌کنید، سفر حتی باعث می شود دید تازه‌ای نسبت به شهر خودتان هم پیدا کنید.
اشخاص مختلفی را ملاقات خواهید کرد
سفر کمک می‌کند تا افراد مختلفی را از سرتاسر جهان ملاقات کنید. اجتماعی بودن و معاشرت کردن نوعی درمان به حساب می‌آید و همچنین باعث می شود که با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شوید.
خاطره‌ای به یاد ماندنی خواهید داشت
اگر تواناییش را دارید که به هر جا که دوست دارید، سفر نمایید، این کار را بکنید چون ممکن است بعدها پشیمان شوید. پس اگر همیشه آرزو داشتید که به استرالیا سفر کنید، الان وقتش است.
با همسرتان ارتباط جدیدی برقرار خواهید کرد
سفر به شما این امکان را هم می دهد که بدون فکر‌کردن به وظایف و مسوولیت‌های خانه زمان بیشتری را با همسرتان بگذرانید و کمی به گذشته برگردید. مطمئن باشید که گذراندن اوقاتی خوش کنار همسرتان در سفر خیلی بهتر از دعوا کردن سر نوبت شست‌وشوی ظروف است.
مردم چه از قبل بدانند چه بعدا بفهمند، برای اینها مسافرت می‌کنند:
مسافرت می‌کنند تا سالم باشند! آدمیزاد اگر تکان نخورد از جایی که هست، چه حواسش باشد و چه نباشد، یکنواختی و تکرار تهدیدش می‌کند. او اول خسته می‌شود؛ بعد سعی می‌کند یا مجبور می‌شود که خستگی را تحمل کند؛ بعد اعتقاد پیدا می‌کند که زندگی را همیشه باید با تحمل خستگی‌ها و فشارها پیش برد؛‌ بعد زیر پــِرس‌ تحمل، همه حرارت وجودش رو به سردی می‌گذارد؛ بعد، آدمی که سرد شد،‌ دلسرد، بدبین، افسرده و ناامید هم می‌شود و دیگر، هرگز، آدم سالمی نیست. آدم برای آنکه وجودش گرم زندگی باشد، نیاز به تفریح دارد. چه کسی می‌تواند منکر تفریح باشد؟
مسافرت می‌کنند تا روزی به دست بیاورند! یک جا ماندن تناظر واضحی دارد با یک پنجره داشتن. اینکه آدمیزاد دائما در یک محیط سر کند، نورگیرهای ثابت و مشخصی هم برای تابیدن روزی پیش رو دارد. (روزی را فقط درآمد مادی نگیرید؛ روزی علمی هم یک‌جور روزی است. همین‌طور روزی معنوی و... ) حالا اگر محیط، چندگانه شود، پنجره‌ها هم چند تا می‌شود و او جلوه‌های دیگری از زندگی را هم می‌بیند و طبیعی است که از نورگیرهای تازه‌تری می‌تواند شعاع پرشتاب روزی را کسب کند.
مسافرت می‌کنند تا ببینند! ما چندتا اهرام ساخته‌ایم از زمان اهرام ثلاثه به این طرف؟ چند تا پرسپولیس و آکروپلیس بنا کرده‌ایم از ساخته شدن پرسپولیس و آکروپلیس تا حالا؟ البته آنها بدون شک کارهایی می‌کرده‌اند که ما هم امروز می‌کنیم: دروغ می‌گفتند، زور می‌گفتند، هرچه می‌خواستند می‌کردند و... حالا آنها نیستند؛ اما کاملا آثار بودنشان هست. چشمهایمان بازتر و گوشهایمان شنواتر و دلهایمان روشن‌تر خواهد شد اگر در سرانجام کسانی سرک بکشیم که عین ما و مثل ما، زمانی دنیا را زیسته‌اند، معلوم است که فرق می‌کنند آدمهایی که سرانجام قدیمی‌ها را می‌بینند و درس می‌گیرند و آدمهایی که از جایشان اصلا تکان نمی‌خورند تا چیزی ببینند. فقط کافی است یک نفر قرآن را باز کند و قدری ورق بزند؛ فکر می‌کنید چندتا «اَفَلم (یا «اَوَلم») یسیروا فی الارض» یا «سیروا فی الارض» پیدا می‌کند که بلافاصله بعدش «فینظروا» یا «فانظروا» آمده ــ که یعنی: «بگردید در زمین تا ببینید... »؟
مسافرت می‌کنند تا بزرگ‌تر فکر کنند! آدمیزاد اگر یک جا بماند، خیال می‌کند ــ و به تدریج باور هم ــ که همه چیز همان است که دور و برش می‌گذرد. بعد، چه بسا کاملا ناخودآگاه، دنیا را در حد و اندازه همان چیزها که اطراف اوست، تعریف می‌کند. از دور به این دسته آدم‌ها نگاه کنید: خودشانند و دایره محدودی از بناها و آدمها در اطرافشان. حالا اگر آن دایره شکسته شود و محیط‌‌های بزرگت و بزرگتر را دور بزند و چه بسا چندین دایره متقاطع را بسازد، آدم یا آدم‌های توی آن دوایر، دیدی بزرگتر و گسترده‌تر نمی‌یابند؟ حضرت علی (ع) می‌فرماید برای رسیدن به بزرگی، از خانه‌ات بیرون برو! و می‌گوید اگر کسی به تو گفت که سفر خیلی مشکلات و سختی‌ها دارد، رهایش کن تا همچنان دمخور آدم‌های کوچکی باشند که توی دایره کوچک زندگی‌شان، سرانجامی جز سخن‌چینی و حسودی به هم ندارند.
چیزهایی که در طول سفر باید به یاد داشته باشیم !
یک نفر باید رییس باشد. برای جلوگیری از پراکندگی و بی‌نظمی و پیشگیری از اینکه هر کس هر کاری خواست بکند و هر کس نت خودش را بنوازد، یک نفر باید رییس‌گروه، جلودار و مادرخرج باشد ــ حتی اگر تیم سفرتان سه نفری است. اگر این طور فکر نمی‌کنید، لطفاً سفرتان را تا تجدیدنظر جدی در افکارتان، به تعویق بیاندازید!
از راه‌های اصلی بروید. به «میان‌بر» فکر کنید؛ اما همیشه بعد از راه اصلی! روی نقشه گاه می‌بینید که با وصل کردن چند جاده فرعی به هم، می‌شود جاده پرتردد و شلوغ اصلی را دور زد و اتفاقاً زودتر هم رسید. البته درست است! اما با «غیرمنتظره‌ها» چه خواهید کرد؟ مراکز سوختی (مثل پمپ بنزین)، درمانی (مثل بیمارستان کوچک محلی)، امنیتی (مثل قرارگاه پلیس)، خوراکی (مثل رستوران یا کافه‌ای کوچک)، اقامتی (مثل مسافرخانه‌ای بین‌راهی) که خودتان می‌دانید چقدر در لحظاتی از سفر لازم و گاه حیاتی‌اند، همیشه در حاشیه راههای اصلی فراوان‌ترند. راه‌های اصلی ــ هرچند سرراست‌تر ــ شما را قدری دیرتر به مقصد می‌رسانند؛ اما ــ تردید نکنید که ــ مطمئن‌ترند.
برگردید اگر لوازم ضروری سفر را برنداشته‌اید! هر سفری، لوازم ضروری خاص خودش را دارد. پاره‌ای از آنها مشخص است: چند قلم داروی مهم، لباس و کفش مناسب، خوردنی‌های متعارف، و... گیریم چمدانتان کمی سنگین‌تر! حتی آرتروز گردن یا دیسک کمر دلایل موجهی نیستند برای خالی کردن چمدان از آنچه که بردنشان لازم است. راه درمان آنها ورزش کردن و مراجعه به پزشک متخصص و البته، کم کردن تجملات سفر است؛ و مطمئنا، و هرگز، در طی سفر درد کمتر نخواهید کشید اگر لوازم ضروری مسافرتتان را برندارید.
صدقه کنار بگذارید. صدقه صرفا بخشیدنِ ــ کم یا زیاد ــ از مال نیست. کنار جاده، کسی هراسان و مستاصل ایستاده و دستش را تکان می‌دهد که یعنی بنزین تمام کرده‌ام؛ یا دست تکان می‌دهد که یعنی ماشینم خراب شده و با خانواده مانده‌ایم وسط راه؛ یا دست تکان می‌دهد و این بار دیگر ماشینی با او نیست، بلکه مرد روستایی می‌خواهد که اگر ماشینتان جا دارد او را تا روستای چند کیلومتر آن طرف‌تر برسانید. اینها همه، صدقه است. ساده‌اش می‌شود این، که صدقه در عالم بالا تاثیر می‌کند و افتادن بعضی اتفاق‌ها را عقب می‌اندازد یا چنان می‌کند که اگر افتاد، روی سر شما نیافتد! عالم، بیدار است و چیزی را گم نمی‌کند؛ کوه عظیمی است با صخره‌ها و حفره‌های بزرگ که کوچک‌ترین صدای تو را جواب می‌دهد. به همین واضحی: تو اول جاده صدقه می‌دهی، خطری که وسط جاده از روبرو به طرف تو می‌آمد، چراغ می‌دهد و از کنارت سریع می‌گذرد ...
خوش باشید! اما سعی کنید خدا را هم خوش بیاید! خدا می‌گوید تو اگر مسافری، نماز چهار‌رکعتی‌ات را دو رکعت بخوان. اما اگر سفرت، سفر معصیت من است، اسم مسافر روی خودت نگذار! هم چهار رکعت بخوان، هم بدان که از حکومت من نمی‌توانی سفر کنی! و البته به سفر معصیت نرفتن یا معصیت خدا را در سفر نکردن، هیچ منافاتی با خوش بودن و خوش گشتن تو ندارد.
آیا می دانید انواع چادرهای مسافرتی کدامند؟
چادرهای مسافرتی به دو دسته فنری و عصایی تیرک خور تقسیم می شوند و اندازه‌های متنوع دارند.
برپا کردن چادرهای فنری آسان تر است و با یک پیچش چادر از هم باز می شود و فقط میخ کردن آن به زمین می‌ماند. اما چادرهای عصایی را باید با سرهم کردن تیرک‌ها که مثل عصای نابینایان تا شده، وصل کردن آن به گیره‌های روی چادر و خم کردن تیرک‌ها به شکل یک گنبد برپا و سپس با میخ روی زمین محکم کرد.
فنری‌ها از لحاظ قیمت و عصایی‌ها از لحاظ دوام باصرفه ترند.
از چادرهای عصایی که سقف آنها گنبدی است در هر آب و هوایی می شود استفاده کرد؛ اما چادرهای فنری با آب باران خیس می شوند.
همچنین چادرهای عصایی وقتی که جمع می‌شوند، حجم کمتری دارند.
طبیعت گردهای حرفه ای چادرهای عصایی را به خانواده‌ها توصیه می کنند.
آیا می دانید کیسه خواب خوب، ضامن تجدید قوا و حیات در شرایط سخت محیطی است؟
خوب خوابیدن مهم‌ترین فاکتور تجدید قوا در طبیعت است. اگرچه گاهی آسمان پر ستاره و هوای تمیز و وسوسه نشستن کنار آتش خواب شب را از سر می پراند. برای خوابیدن در چادر بهتر است از کیسه خواب استفاده شود که هم گرم تر است و هم حجم کمتری دارد. کیسه خواب‌ها از پر یا الیاف ساخته می شوند و از ۱۵هزار تا ۲۰۰هزار تومان قیمت دارند. کیسه خواب های پر اگرچه برای محیط های سرد و مرطوب استفاده می‌شوند؛ اما در اثر رطوبت پر آنها خیس می شود و کارایی خود را به مرور زمان از دست می دهد.

نارین قلعه ، میبد