کاغذ گران شد
یوسف بهمن‌آبادی
اگر با امور چاپ سروکار دارید و کاغذ، مواد اولیه کار شما را تشکیل می‌دهد، بهتر است برای این که قیمت تمام شده آن ارزان‌تر برای شما تمام شود به بازار بزرگ تهران یا بازار بهارستان واقع در خیابان ظهیرالاسلام مراجعه کنید و کاغذ موردنیاز خود را تهیه کنید.

این را هم بدانید که به گفته فروشندگان، قیمت‌ها ساعتی شده است و نمی‌توان قیمت ثابتی را برای این کالا، طی دوره‌ای معین مشاهده کرد. به گفته فروشندگان، در یکی دو هفته اخیر، قیمت کاغذها افزایش زیادی پیدا کرده است، به طوری که به گفته گودرزی، از فروشندگان بازار ظهیرالاسلام، قیمت کاغذ تا 30درصد افزایش یافته است.
او می‌گوید: پیش از این، کاغذ A۴ اندونزی را بسته‌ای ۳۲هزار تومان می‌خریدم و الان ۳۹هزار تومان شده است.وی می‌افزاید: قیمت کاغذ تحریر نسبت به دیگر کاغذها افزایش بیشتری یافته است و نکته دیگر این که قبلا، هنگام دریافت کاغذ برای پرداخت پول، فرصتی می‌دادند، اما الان این‌گونه نیست به طوری که ابتدا پول را دریافت می‌کنند و سپس کاغذ را تحویل می‌دهند.
حسنی، فروشنده دیگر می‌گوید: قیمت اغلب انواع کاغذ‌ها به جز گلاسه افزایش قابل توجهی یافته‌اند و این افزایش‌ها، در مورد کاغذهای داخلی و خارجی صدق می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در‌حال‌حاضر، فروشندگان قیمت کاغذ را به قیمت بعد از عید محاسبه می‌کنند و البته این مساله نیز در نوسان قیمت‌ها موثر بوده است.
به هر حال، نوسانات قیمت کاغذ چند سالی است وجود دارد و اگر به کاغذ نیاز دارید بهتر است همین امروز برای خرید آن اقدام کنید، چرا که معلوم نیست فردا که از خواب بیدار می‌شوید و تصمیم به خرید می‌گیرد قیمت کاغذ چقدر افزایش یابد.

سفارشتان با آگاهی باشد!
اگر می‌خواهید چاپ انواع کارت، تقویم دیواری، سررسید، پاکت، بروشور تبلیغات و ... مبادرت کنید بهتر است به مراکزی که به این امر اشتغال دارند، مراجعه کنید. بهترین محل برای سفارش چنین اموری، خیابان ظهیرالاسلام است. در اینجا می‌توانید با قیمت انواع کاغذ و در نتیجه انواع چاپ آشنا شوید و در نتیجه با توجه به توانایی‌های مالی خود دست به انتخاب بزنید و سفارش چاپ بدهید. نکته قابل‌توجه این است که قیمت‌ها با توجه به زمان تحویل کار و تعداد، متفاوت است و شما با توجه به نیاز زمانی خود می‌توانید به یکی از فعالان این کار مراجعه کنید. شمایی که این تصمیم را گرفته‌اید قبل از سفارش دادن، از انواع کاغذها آشنایی کامل پیدا کنید و سپس سفارش دهید؛ چراکه ممکن است کاغذهای نامطلوب را به جای کاغذ با کیفیت برای چاپ کار شما به کار ببرند و هزینه کاغذ خوب را از شما دریافت کنند. وقوع چنین امری علاوه‌بر اینکه کار موردنظر شما را خراب می‌کند، هزینه قابل‌توجهی را نیز بر شما تحمیل می‌سازد.