قاتل بی‌رحم و مدل موی اسکاری

نگاه سوم- وقتی نام خاویر باردم بازیگر اسپانیایی فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» برای گرفتن اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اعلام شد او گفت: «ممنون از برادران کوئن که برای من چنین مدل مویی را انتخاب کردند». حالا مدل موی او بحث محافل است. مدل صاف و یک طرفه‌ای که به شخصیت آرام و خونسرد این قاتل بی‌رحم، خشونتی پنهان را اضافه می‌کرد. شخصیتی که در طول فیلم همچون تقدیری بر سر قربانیان فرود می‌آمد بدون آنکه عجله‌ای کند. «آنتون چیگور» شخصیتی که خاویر باردم آن را بازی کرد به‌رغم پیچیدگی‌های روانی اعمال خود را به سادگی و از روی هوشمندی و ذکاوت انجام می‌دهد، او حتی در برخورد با بدن مجروح خود نیز قساوتی را به کار می‌برد که چهره تماشاگر را فشرده می‌سازد. پیرزن‌وار که تلفیق آن با ویژگی‌های مردانه باردم حسی پر از تشویش ایجاد می‌کند.

اکنون مرد پشت این مدل مو مشخص شده است. او یک آرایشگر کانادایی اهل نیو برانسویک به نام پل لوبلانک است که قبلا به عنوان طراح مو در فیلم‌هایی مانند «جنگ‌های ستاره‌ای» و «کازینو» کار کرده و برای کار خود در فیلم «آمادئوس» ساخته میلوش فورمن به همراه دیک اسمیت چهره‌پرداز آن فیلم برنده جایزه اسکار شده است.

لوبلانک می‌گوید مدل موی باردم را در فیلم «پیرمردها کشوری ندارند» از جنگ‌های صلیبی الگو گرفته است. او در این باره گفت: «آن زمان این نوع مدل مو بسیار رایج بود. دورانی پر از خطر بود و ما می‌خواستیم خاویر در نگاه اول به متعلق دور زمان و خطرناک به نظر برسد.»

شخصیت قاتلی که خاویر باردم حالا به خاطر آن اسکاری را به منزل برده با مدل موی خاص‌اش چنان شهرت گرفته که بسیاری اعتقاد دارند این اسکار به مدل موی وی تعلق گرفته است.

جان استیوارت مجری مراسم اسکار هشتادم آن را تلفیقی از سبعیت‌هانیبال لکتر در فیلم «سکوت بره‌ها» و دوروتی همیل، قهرمان پاتیناژ در مسابقات المپیک دهه ۱۹۷۰ توصیف کرد که به خاطر مدل موی خاص خود شهرت داشت؛ یک مدل موی گوه‌مانند، چرب و به گفته لوبلانک کمتر کسی دوست دارد چنین مدل مویی داشته باشد. نکته ترسناک این است کسی که چنین مدل مویی را انتخاب می‌کند دقیقا نمی‌داند به مرور زمان چهره‌اش چه شکلی می‌شود، دقیقا برخلاف باردم که خیلی خوب می‌دانست برادران کوئن با او چه کرده‌اند و پس از دریافت جایزه نیز به نکته اشاره کرد.