دنیای اقتصاد- به گفته سخنگوی دولت، با توجه به اینکه بودجه مصوب سال آینده با آنچه که دولت به مجلس ارائه کرده بود، متفاوت است، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید مسوولیت نتایج اجرای قانون بودجه 86 را به عهده بگیرند.

سخنگوی دولت: بودجه ۸۷ تکرار داستان سلطان و شبان است
پیامدهای بودجه 87 برعهده مجلس و مجمع است
دنیای‌اقتصاد- سخنگوی دولت دیروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با بیان اینکه بودجه ۸۷ بودجه مدنظر دولت نیست، بار دیگر به مانند رییس‌جمهوری پیامدهای حاصل از تغییرات بودجه در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت را متوجه دولت ندانست و گفت: دولت تنها مکلف به اجرای قانون بودجه ۸۷ است، اما مسوولیت نتایج اجرای آن برعهده مجلس و مجمع است، چرا که مواردی را به بودجه الحاق کردند که آثار و نتایج آن را متوجه تصویب‌کنندگان آن خواهد کرد نه دولت.
غلامحسین الهام، دیروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «‌دولت چه موقع بودجه را ابلاغ می‌کند و آیا آیین‌نامه‌های مربوط به آن آماده است؟» گفت: بودجه را مجلس پایان هفته گذشته و در آخرین روز کاری به دولت فرستاد و دولت نیز ان‌شاء‌ا... به سرعت آن را ابلاغ می‌کند، همچنین با توجه به این که بودجه، بودجه جمع و جوری است و آیین‌نامه زیادی ندارد، دولت سعی می‌کند هر چه زودتر شرایط اجرایی را فراهم و آن را ابلاغ کند.
وی تاکید کرد: بودجه قانون است و دولت با تمام ظرفیت به قانون عمل می‌کند.
الهام در عین حال با بیان این که در این مورد مطلبی وجود دارد به شوخی گفت: در این قضیه‌گویی جای سلطان و شبان با هم عوض شده است.
سخنگوی دولت ادامه داد: این لایحه بودجه، بودجه دولت نیست؛ چراکه در آن تغییرات متعددی صورت گرفته است و در واقع لایحه‌ای که دولت به مجلس شورای اسلامی‌ ارائه کرد با تغییرات متعددی از سوی مجلس مواجه شده ؛ ولی دولت اجرای آن را کاملا بر عهده خواهد گرفت؛ چراکه مسوولیت اجرای آن را بر عهده دارد، ولی مسوولیت نتایج اجرای آن بر عهده مجلس شورای اسلامی‌ و مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ در این دوره مجمع مواردی را به بودجه الحاق کرده و در واقع آثار و نتایج بودجه متوجه تصویب‌کنندگان آن خواهد بود، نه دولت.
وی با بیان این که وقتی در بودجه تغییراتی بدون نظر کارشناسی مناسب دولت صورت می‌گیرد، مشکلاتی ایجاد می‌شود، گفت: از جمله مشکلاتی که ایجاد می‌شود «تورم‌زابودن» است.
الهام گفت: مثلا این که در بودجه به دولت تکلیف کنند واگذاری ۴۰ تا ۶۰‌درصد داشته باشد یعنی متوسط ۵۰‌درصد واگذاری در طول یک‌سال داشته باشد، خب! این حجم زیادی را به بازار وارد می‌کند و این که چگونه بازار می‌تواند این ظرفیت را جذب کند، وضعیت سهام چگونه می‌شود و این که چگونه رفتار شود که سهامداران آسیب نبینند و سهام کاهش پیدا نکند، ( مسائل مطرح است).
وی گفت: حرف دولت این است که تغییرات ویژه‌ای که از سوی مجلس در بودجه داده شده است با لایحه‌ای که دولت به مجلس داده، تفاوت دارد؛ ولی همان طور که گفتم دولت قانون را با تمام ظرفیت اجرا می‌کند و مسوولیت اجرای آن را می‌پذیرد، ولی دستگاه‌هایی که آن را تصویب کرده‌اند می‌بایست مسوولیت نتایج آن را بپذیرند.
خبرنگاران کمک کنند تورم کاهش یابد
وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی‌های شب عید تصریح کرد: در مورد گرانی،‌ اضطراب گرانی و تورم ایجاد نکنیم و همین که شما دامن بزنید، تورم انتظاری ایجاد می‌کند.
الهام با بیان اینکه طرح چنین مسائلی از سوی خبرنگاران خود نوعی تورم انتظاری ایجاد خواهد کرد، گفت: دولت حاضر است به تعاونی‌ها و تمام مراکز مربوطه مرغ را با قیمت ۱۷۰۰‌تومان تا رسیدن به دست مشتری ارائه دهد و گوشت گرم هم به میزان نیاز کاملا در بازار وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه خدمات حاشیه‌ای که به افزایش قیمت انواع گوشت منجر شود، وجود نداشته، افزود: به‌‌رغم این موضوع دستگاه‌های جهادکشاورزی و تعزیرات حکومتی از امروز با اعمال نظارت کامل با هرگونه سوءاستفاده در این روند یا توزیع غیرعادی انواع گوشت برخورد خواهند کرد.
سخنگوی دولت با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای تامین میوه مورد نیاز مردم در آستانه سال نو، افزود: نیاز بازار از این نظر نیز از سوی دولت تامین شده و انشاءا... با تلاش‌هایی که در این روند شده به‌رغم فشارهای طبیعی که از جمله آن می‌توان به سردی بی‌سابقه هوا اشاره کرد، امیدواریم فشاری بر مردم وارد نیاید.
الهام خطاب به خبرنگاران گفت: ما از شما می‌خواهیم کمک کنید تا علامت به اضافه در روند تورم، به اضافه ایجاد انتظارات و تورم روانی منها شود و این هم به نفع ما و هم به سود شما خواهد بود.
وی با بیان اینکه ما در مقام توجیه یا بی تفاوتی نیستیم، گفت: همه باید با هم کمک کنیم تا زندگی برای مردم روان گردد.
سخنگوی دولت در خصوص تعیین تکلیف قیمت بنزین آزاد برای ایام عید، با یادآوری تغییر نیافتن سیاست اصولی دولت در خصوص عرضه بنزین،گفت: سیاست دولت راجع به بنزین فرقی نکرده و آنچه که مطرح شد صرفا به ارائه بنزین برای سفرهای نوروزی و در محدوده مشخصی باز می‌گردد که هنوز قیمت نهایی بنزین مربوط به فواصل سفرهای نوروزی از سوی ستاد تبصره 13 قطعی نشده است.


بانک‌مرکزی هوشمندانه عمل می‌کند
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص مصادره دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی به عنوان پرداخت غرامت به کسانی که از ایران شکایت کرده‌اند بیان داشت: ‌این اقدامات غیرقانونی است که گاهی با فشار انجام می‌شود، اما دولت با اقدامات حقوقی به موقع و جدی جلوی این فشارها را گرفته است.
وی با بیان اینکه حتی در برخی کشورها با حضور جدی جلوی برخی از این اقدامات گرفته شده است، تصریح کرد:‌ بانک مرکزی براساس راهبردها و سیاست دولت اقدامات جدی و پیگیرانه‌ای را در دستور کار خود دارد و برای حفاظت از منابع مالی کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهد. الهام بابیان اینکه ایران از لحاظ خدمات مالی به برخی کشورهای اروپایی محدود نیست و عرصه و بازار جهانی بر روی کشور باز است، گفت: ما از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و هوشمندانه در مقابل اقدامات غیرقانونی که حقوق ملت ایران را تضییع کند، می‌ایستیم.


درباره سلطان و شبان
سریال سلطان و شبان که نام کامل آن «افسانه سلطان و شبان» است و در بین عامه مردم گاهی با نام روستایی نقش اول داستان«شیرو» نامیده می‌شد، از جمله پربیننده‌ترین سریال‌های دهه ۶۰ صدا‌و سیما به شمار می‌آید که در سال‌های ۶۳-۱۳۶۲ تولید شد. این مجموعه‌ بارها علاوه بر پخش مجدد از کانال‌های مختلف تلویزیونی، به زبان عربی نیز دوبله شد.
سریال سلطان و شبان به ماجرای خواب آشفته سلطان یک اقلیم بر می‌گشت که در آن رعیت علیه او شوریده و موجبات قتلش فراهم می‌شود. پس از این خواب که لکنت زبان سلطان را به همراه داشت، سلطان بانو و وزیر اعظم پس از تعبیر خواب توسط خواب‌گزار دربار بر آن شدند که برای خلاص‌شدن از شومی این خواب، به روستاهای اطراف رفته و فردی را برای روز حادثه به جای سلطان بر تخت نشانند تا در صورت شورش رعایا، روستازاده نگون‌بخت، به جای سلطان به قتل برسد. خبردار شدن تعدادی از حاضران در دربار، همچون کاتب و تلخک و برملا کردن واقعیت داستان برای روستازاده، شیرو نقشه نزدیکان سلطان را برملا کرد و توانست با همراهی زندانیان و سایر معترضان، اندکی پس از زمان تعبیر خواب‌گزار قصر سلطان به تصرف درآمد و سلطان به قتل رسید.
افسانه سلطان و شبان در فضای رسانه‌ای دو کانالی صداوسیما از جمله ماندگارترین سریال‌های تلویزیونی به شمار می‌آید. در این سریال مهدی هاشمی، گلاب آدینه، محمدعلی کشاورز به ترتیب در نقش سلطان، سلطان‌بانو و خواب‌گزار هنرنمایی کردند. محمد مطیع، سیاوش طهمورث، جمشید لایق، احمد آقالو و علیرضا مجلل از دیگر هنرپیشگان اصلی این سریال به شمار می‌آیند. داریوش فرهنگ کارگردانی این مجموعه را بر عهده داشت.