اعتراض به صدا و سیما

اعتراض به برنامه‌های صدا و سیما ظاهرا تمامی ندارد و در جدیدترین اعتراض تعدادی از چشم‌پزشکان با ارسال نامه‌ای به صدا و سیما نسبت به تبلیغات یک بیمارستان خصوصی اعتراض کردند.

در این نامه اعتراض‌آمیز که توسط بیش از ۹۰ چشم‌پزشک امضاء شده و نسخه‌ای از آن نیز در اختیار فارس قرار گرفته، خطاب به ریاست سازمان صدا و سیما آمده است: چندی پیش خبری مبنی بر ورود ایران به جرگه هفت کشور دارای تکنولوژی پیشرفته جراحی لیزری چشم و اینکه این تکنولوژی تنها در یک بیمارستان خصوصی موجود است به همراه توضیحات و حواشی دیگر از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که به دلایلی که ذکر آن می‌رود پخش چنین برنامه‌هایی چه به عنوان خبر و چه غیر آن به هیچ وجه صحیح نیست.

در ادامه شکواییه چشم‌پزشکان این پرسش مطرح شده است: آیا استفاده از یک دستگاه که مدل‌های مختلف آن بیش از ۱۵ سال است که در ایران استفاده می‌شود و هر یک تغییرات جزئی با دیگری دارد و اعلام خبر آن به عنوان ورود یک تکنولوژی جدید برای نخستین بار در کشور از نظر حرفه خبری و اطلاع‌رسانی صحیح به نظر می‌رسد؟ گواه این مدعا آن است که صدها و شاید هزاران دستگاه در کل جامعه پزشکی در حد بالای کیفیت تا این تاریخ نصب و راه‌اندازی شده است و خبری از آنها در رسانه ملی انعکاس نیافته است. آیا خرید یک دستگاه چشم‌پزشکی و استفاده از آن برای درمان بیماران به معنی داراشدن تکنولوژی پیشرفته است؟

امضاکنندگان این طومار با اشاره به اینکه این بیمارستان، بیمارستانی صد درصد خصوصی است که عمده سهام آن متعلق به یک نفر است، تصریح کرده‌اند:‌ بدیهی است که تبلیغات تجاری برای موسسات پزشکی ممنوع است و سهامداران این بیمارستان اکثر تبلیغات خود را به صورت اخبار پزشکی منعکس می‌کنند تا جایی که برای خبرسازی از مقامات دولتی نیز برای بازدید از آن بیمارستان دعوت می‌کنند و با استفاده از این فرصت خبری اخبار مورد نظر خود را در رسانه ملی پوشش می‌دهند. در ادامه این نامه آمده است: چنانچه با این رویه مبارزه نشود باید انتظار داشت که سایر کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دیگر نیز مجبور شوند برای عقب نماندن از قافله تبلیغات و از دست ندادن بیماران خود به چنین رویه ناسالمی متوسل شوند که این امر تبعات زیادی را از جمله گسترش مفاسد به همراه داد.