اروپایی‌ها «مایکروسافت» را جریمه می‌کنند

دنیای اقتصاد- دفتر حقوقی کمیسیون اروپا یک بار دیگر بیل گیتس و مایکروسافت را به دلیل بی‌توجهی به قوانین ضد انحصار در سطح اتحادیه اروپا جریمه کرد. مایکروسافت به دلیل آنچه بی‌اعتنایی در رعایت قواعد تجارت و ایجاد انحصار خوانده شده است، مبلغ ۸۹۹ میلیون یورو معادل یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار جریمه شده است. این سومین مرتبه است که کمیسیون اروپا مایکروسافت را به دلیل سرپیچی از قوانین ضدانحصار جریمه می‌کند. نخستین بار در ماه مارس سال ۲۰۰۴ میلادی دفتر حقوقی کمیسیون اروپا مایکروسافت را ۴۹۷میلیون یورو جریمه کرد و بار دیگر در جولای همان سال به پرداخت ۲۸۰میلیون یوروی دیگر متهم کرد. مایکروسافت تنها شرکتی است که در پنجاه سالی که قانون ضد انحصار در اروپا به اجرا درمی‌آید، بر طبق آن جریمه شده است. بیل گیتس، مالک «مایکروسافت»

کمیسیون اروپا خواهان آن است که مایکروسافت کدها و خطوط برنامه‌های نوشته شده برای نرم‌افزارهای خود را در اختیار رقبایش قرار دهد تا از این طریق تجارت در دنیای نرم‌افزار رقابتی‌تر پیگیری شود. همچنین کمیسیون حقوقی اتحادیه اروپا مایکروسافت را به دلیل عرضه برنامه‌های جانبی مجانی همراه ویندوز مجرم شناخته است. برنامه IE که مرورگر اینترنت است، یکی از این برنامه‌ها است.

کمیسیون اروپا معتقد بود که این اقدام مایکروسافت هزینه‌هایی را بر سرورهای شرکت‌های رقیب در اینترنت تحمیل می‌کند.

هفته گذشته مایکروسافت اعلام کرد که تکنولوژی برخی از نرم افزارهای پیشرفته خود نظیر سیستم عامل ویندوز را در اختیار شرکت‌های رقیب قرار خواهد داد تا به این ترتیب برنامه‌های این شرکت‌ها بتواند راحت‌تر در محیط ویندوز کار کند.

مایکروسافت با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به تصمیم هفته گذشته خود اعلام کرد که با به‌کارگیری این اصول تازه و اجازه دسترسی بیشتر به کدهای محصولات مایکروسافت، این شرکت در حال حرکت به سمت بهبود شرایط تجارت در آینده است.