شرکت ملی گاز! تکلیف ما را روشن کن

مریم خباز

«درزها را بگیر، شکاف در و پنجره‌ها را ببند، کانال کولر فراموشت نشود و ...» اینها توصیه‌هایی است که آقای گاز و پسرش در شب‌های زمستان برای «درست مصرف کردن گاز» از شبکه‌های تلویزیون، بسیار در گوشمان خواندند. مرد یک دندانی انیمیشنی در جدال همیشگی‌اش با مصرف‌کنندگان بی‌مبادلات انرژی سعی دارد به ایرانی‌ها یاد بدهد که گاز نه تنها انرژی که سرمایه‌ای تجدیدناپذیر است؛ پس برای جلوگیری از هدر رفتن آن باید حتی کوچک‌ترین منافذ خانه را نیز مسدود کرد. او در طول زمستان بسیار سرد امسال بسیار تلاش کرد تا به ما بگوید فرار انرژی، خانه و مدرسه و محل کار نمی‌شناسد پس یک ایرانی وظیفه‌شناس باید شعله بخاری را کم کرده یا به توصیه رییس‌جمهوری گوش داده و لباس گرم را جایگزین گرمای بخاری کند. الحق که توصیه‌های آقای ایمنی کارگر هم افتاد و در سرمای جانسوز دی‌ و بهمن آنچه از گاز در چنته داشتیم به دست هموطنان متنعم شده از نعمت گاز رسید. اما با سپری شدن روزگاری یخبندان، ورق برگشت. چند روزی است که همزمان با وزش بادهای بهاری در کشور شرکت ملی گاز نیز تغییر جهت داده و گفته‌های قبلی‌اش را نقض کرده است.

این شرکت مدتی است که در قالب تیزری تلویزیونی به مردم می‌آموزد که چه طور باید از سلامت بخاری گازسوزشان مطمئن شوند. اما در این میان این شرکت با به فراموشی سپردن توصیه‌های زمستانی‌اش تاکید می‌کند که برای احتراق درست بخاری، حتما! باید دریچه‌های کولر یا منافذ زیر در ورودی باز باشد.

حال ما مانده‌ایم و ذهنی سرگردان، نمی‌دانیم بالاخره درزها را باز بگذاریم یا مهر و مومشان کنیم. پس شرکت ملی گاز لطفا تکلیف ما را روشن کند و ما را از بلاتکلیفی درآورد.

البته ما یک حدس می‌زنیم و آن اینکه شرکت ملی گاز چون امیدی به دوباره سرد شدن هوا ندارد، تمام انرژی‌اش را صرف آموزش به مردم و نجات آنها از مرگ با گاز CO۲ کرده است. اما قابل‌توجه این شرکت محترم باید گفت که «از این حسن تا آن حسن صد گز رسن»