گوشت چرخ‌کرده اعلا 3500تومان!

ندا گنجی

گوشت به این قرمزی دیگر نوبر است. حتی اگر گوشت تازه را که هنوز گرمای خود را از دست نداده، کنار این گوشت‌ها قرار دهی، خجالت‌زده می‌شود و رنگ می‌بازد.

خیابان «شهرستانی» در محدوده میدان امام‌حسین، از سینی‌هایی که گوشت‌های چرخ‌کرده کذایی را در آنها تلمبار کرده‌اند، اشباع شده. لازم نیست، در کوچه پس‌کوچه‌ها سرک بکشید، در همان لحظه اول که پایتان را در این خیابان بگذارید، این سینی‌ها با آن گوشت‌هایی که بدون هیچ سپری در معرض حمله انواع حشرات موذی قرار دارند، مقابل چشمان حیرت‌زده شما خودنمایی خواهند کرد.

اصرار نکنید از قیمتش نمی‌گوییم؛ چرا که ممکن است چشم‌هایتان از حدقه بیرون بپرد... اما شرمنده‌ایم! هر چه در توان دارید، برای مراقبت از چشم‌هایتان به کار بگیرید که نمی‌توانیم سکوت اختیار کنیم. روی چوبی به طول نیم متر که گوشت‌های درهم تنیده را از وسط شکافته است، مقوای سفیدی چسبانده‌اند که روی آن قیمتش را به اطلاع عموم می‌رسانند.

حتی اگر فروشنده هم خیلی بی‌انصافی کرده باشد، قیمتی که روی یک کیلوگوشت چرخ کرده می‌گذارد، بیشتر از سه‌هزار و ۵۰۰تومان نیست.شاید فروشنده سرش به سنگی، کلوخی، چیزی اصابت کرده باشد.اما نه، امکان ندارد، همه این فروشندگان چنین اتفاقی برایشان.... یا شاید در این خیابان، باران سنگ باریدن گرفته باشد. مگر می‌شود در شرایطی که خرید یک کیلوگوشت چرخ کرده از مراکز معتبر حداقل چهار اسکناس آبی رنگ دوهزار تومانی می‌طلبد، قیمت‌ها در بساط این قصابان تا این حد نازل و تعجب‌برانگیز باشد.برخی می‌گویند، این گوشت‌ها در اصل سیرابی و شیردان یا حتی سنگدان مرغ است که چرخ شده و دست آخر رنگ قرمزی هم برای محکم‌کاری به آن افزوده می‌شود. البته جای بسی امیدواری است که برای تهیه این گوشت‌های معروف به سیرابی، شیردان و سنگدان اکتفا کنند. از کجا معلوم که الاغ‌های بینوا در دام این سودجویان گرفتار نشده باشند. ناگفته نماند که بازار فروش این گوشت‌ها تنها به میدان امام‌حسین محدود نمی‌شود، تا جایی که فروشندگان راسته خیابان مولوی هم از محل فروش این محصولات بهداشتی (!) روزگار می‌گذرانند.اما گذشته از تمام این مسائل، پیشنهاد راهنمای روز چیست؟ زبانمان لال، اگر خدای نکرده جزو خریداران این گوشت‌ها هستید، این عادت ناپسند را ترک کنید. مسوولان وزارت بهداشت که بودجه ندارند یا بساط این فروشندگان سودجو از چشم بازرسان این وزارتخانه دور مانده‌ است. بنابراین کسی جز شما نمی‌تواند بازار آنها را تحریم کند، کار، کار خودتان است.

دیگر از چنین مراکزی که گوشت باز عرضه می‌کنند، چیزی نخرید.