رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، از تغییر شیوه زندگی مردم به عنوان مهم‌ترین فاکتور در بروز چاقی و سوءتغذیه در جامعه یاد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، شهاب‌الدین صدر دیروز در اولین کنگره پیشگیری و درمان چاقی که در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود، افزود: اضافه وزن و چاقی، مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. وی با اشاره به دستاوردهایی که طی سال‌های گذشته نصیب کشور شده است، گفت: خوشبختانه امروز کمتر دچار معضل سوءتغذیه هستیم و بیشترین نگرانی که خودش را نشان می‌دهد، چاقی است.

وی با اشاره به دستورالعمل‌هایی که بعضا برای کاهش وزن از سوی افراد غیر متخصص صورت می‌گیرد، افزود: تغذیه به عنوان یک رشته دانشگاهی تلقی می‌شود و هر کسی نباید به خودش اجازه دهد و چنین دستورالعمل‌هایی صادر کند.

صدر تصریح کرد: کاهش وزن به این مفهوم نیست که فرد به سمت سلامتی می‌رود، بلکه ممکن است دچار عوارضی شود و بر همین اساس نیز باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به تبلیغات افراطی در زمینه چاقی و لاغری در کشور، اظهار داشت: دستورالعمل تبلیغات پزشکی را تدوین و ابلاغ کرده‌ایم که می‌بایست این تبلیغات در همین چارچوب انجام شود.

وی پرداختن به موضوع چاقی و لاغری را در راستای نگاه سلامت نگر جامعه پزشکی دانست و افزود: متاسفانه در توجه به این موضوع اختلال وجود دارد که آن نیز ناشی از غفلت‌های دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر کشور است.

صدر با اظهار تاسف از بی‌توجهی لازم به سلامت مردم، گفت: قطعا در سال آینده وضعیت سلامت مردم نگران‌کننده‌تر خواهد بود و دلیل آن نیز عدم تخصص اعتبارات لازم است.

وی با اشاره به سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی که ۶/۵درصد برای سال جاری بوده است، افزود: این سهم برای سال ۸۷ در پرده ابهام بوده و شواهد از کاهش آن حکایت دارد، در حالی که می‌بایست در پایان برنامه چهارم توسعه به ۷درصد می‌رسید.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، از سرانه درمان در سال ۸۷ نیز انتقاد کرد و گفت: این سرانه در سال جاری ۴۴۰۰ تومان بود که البته این رقم نیز از ۵۰درصد سرانه واقعی پایین‌تر است و برای سال آینده ۴۶۰۰ تومان تعیین شده است.